Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver tips! (Kanske lite OT)

Skrivet av Smådesperat tvåbarnsmamma!
Jag är mammaledig och har min store pojke på dagis på förmiddagarna.
På eftermiddagarna är det ständig vånda över det här med att hitta på nåt att GÖRA varenda dag.
Han är fyra år och har nyligen fått diagnosen autism, vilket inte gör det helt lätt att sysselsätta honom heller. Den lille är bara två månader och behöver ingen direkt sysselsättning.
Finns det någon som har något utflyktstips eller liknande (vi bor i södra Skåne) som skulle kunna passa oss? Han gillar fysiska aktiviteter (klättra och hoppa och så) Det ska ju passa med nuvarande årstid också, vilket ju gör det ännu svårare.
Det enda jag har lyckats komma på är McDonalds och bollhavet där, men dit kan man ju inte åka varje dag.
Har någon nåt bra tips?
Svar på tråden: Behöver tips! (Kanske lite OT)

*funderar* kanske några tips

Skrivet av  Helena, fskl
Jag arbetar delvis med en 4 årig pojke med autism, men i Stockholm. Han gillar också fysiska aktiviteter, både ute och inne, men uppskattar också djur och olika fordon. Han gillar också att blåsa såpbubblor och leka med ballonger (båda är ju billiga och lätta att ta fram lite varstans).

Har din son något språk? För oss gjorde det stor skillnad när han fick tillgång till sin pärm med bilder, så att han kan uttrycka sina önskningar.

Vad har han för intressen? Gillar han djur/fordon etc? Kanske finns det något museum/bondgård i närheten ni kan gå till ofta? Finns det ett Little Gym kanske? De har många olika sorters rörelse för barn. Baka muffins är roligt, gott och går fort. En vanlig lekpark med gunga, rutchkana och klätterställning kan också räcka långt. Uppskattar han sång och dans? Det brukar finnas barnrytmik i kommunerna. Kanske kan Föreningen Autism tipsa om det finns någon riktad verksamhet i närheten?
Lycka till!
 

Djurpark

Skrivet av  Anna
utanför Ystad, vid Skårby, tror jag. Där finns också en lekpark efter vad jag hört. Kolla gärna deras hemsida:
http://www.bdab.se/ystad-djurpark/Ystad.htm
 

Artiklar från Familjeliv