Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

KATTHJÄLP!!! (även på husdjurssnack)

Skrivet av Lena & Anton
Vår kisse är 7-8 månader och han envisas med att kissa där han inte får, oftast i åra sängar :(.

Vi har testat att sätta honom på lådan regelbundet, fya när han kissar på fel plats, extremt noga med lådskötseln, olika sorters sand, aktivering och nu kastrerade vi honom för ca 3veckor sedan. Veterinären sa att det tyvärr är så att vissa katter aldrig blir riktigt rumsrena.

Det enda som återstår nu är att låta honom gå ut en stund när vi är hemma. Sen finns nån sorts "måbra"grej som man sätter i väggkontakten så att det utsöndras nått ämne som kissar ska gilla. Annars kan han nog tyvärr inte stanna :(

Hur kan man träna honom att bara gå ut en säng och sen komma in igen när man kallar? Har ni mer förslag på vad vi kan göra?
Han har förstört en hel del grejjer redan :(

Gå in på hemsidan och kika på honom under Simba så förstår ni att man inte kan göra annat än att gråta åt hans fasoner för han är ljuvlig.
www.lorensson.com
KRAM!
Svar på tråden: KATTHJÄLP!!! (även på husdjurssnack)

Usch, vad jobbigt det låter

Skrivet av  Britta&Olivia
jag har faktiskt inget bra tips att ge. Vår nuvarande katt (kastrerad hankatt) har varit jätteduktig hela tiden, men han var rumsren när vi fick honom redan.

Tycker det låter jättejobbigt. Förstår att du är bekymrad. Men tror du inte han kommer in igen om ni släpper ut honom? Vår katt har alltid fått springa ute men när han var liten fick vi ofta hämta honom vid skolan. Han följde jämt med barnen när de gick på morgonen. Fast han kom snällt när vi kallade på honom.

Hoppas det löser sig!! Och han är ju jättesöt (Ölandskatten)!
 

Jag tror absolut...

Skrivet av  Humla med Siri och magen v.19
att ni bara kan släppa ut honom, har han varit inne så länge så vet han var han bor, var han hör hemma, vilka som gosar med honom och var maten finns... jag garanterar att han kommer tillbaka! Vi brukar ha våra katter inne nån vecka innan de får gå ut första gångerna och det har alltid gått bra!

Han kommer att klura ut nåt sätt att tala om för er att han vill in igen. Våra katter genom tiderna har både skrapat på fönsterbrädor, dunkat på sopborstar, knackat på rutor och klättrat på brandstegar! *s*

Jag antar att han blev ID-märkt i samband med kastreringen? Annars är ju halsband (gärna med reflex) alltid bra i tätbebyggda områden, då ser man tydligt på håll att det är en tamkatt. Troligt är att hans revir inte blir särskilt stort heller nu när han är kastrerad, han kommer nog mest vara inne ändå...

Så ut med er lilla goding till katt. Jag lovar att ni kommer få en mer harmonisk liten kisse som förhoppningsvis slutar markera i sängarna... sånt är sannerligen inte roligt och omöjligt i längden. Egentligen har ni inget att förlora eller hur? :-)

Vi hade till och med våra tidigare katter hem till Ms föräldrahem en sommar, de fick vara inne i ett par dagar och sen fick de gå ut där med... de kom tillbaka utan problem!

Lycka till och en uppmuntringskram!

 

Jobbigt

Skrivet av  MiaMaria m Josefin & Jonatan
att han fortfarande kissar i sängarna. Men jag tror att han kan bli lite lugnare om han får gå ut, det har våra katter blivit. Jag har haft dem i sele när vi bodde i lägenhet och promenterat med dem. När vi flyttat till hus fick de känna på omgivningen i sele först. Efter ett tag så släppte vi dem, och vad nervös jag var *ler* men de kom hem igen. Håller med Humla om att han borde veta var han bor, och att halsband med reflex på och namntub är bra.

Hoppas att kissen slutar att kissa inne, han är ju en sån söting :)

*kram*
 

TACK- allihop för svaren!

Skrivet av  Lena & Anton
Det känns riktigt jobbigt detta eftersom vi erkligen älskar den här lille kissen.

Ska köpa feromonerna när barnbidraget kommer nästa steg är ju att låta honom få gå ute och hoppas att nått hjälper. :( Annars är hans timmar räknade - tyvärr.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv