Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en liten enkät, nyfiken som jag är;)

Skrivet av Therese o Theodor
1. vad använder ni för blöjor nu?
2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
Svar på tråden: en liten enkät, nyfiken som jag är;)

Karro svarar

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & Oliver 041225
1. vad använder ni för blöjor nu?
- Lidls
2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
-Nope slutade han med för evigheter sen :D
3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
- En Hauck kombivagn
4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
- Ja det gör han, och kanske till sommaren, för att ge den till kattungarna på skansen
5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
- Han gillar kläder med Bamse på och jag har inga favoriter
6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
-Det har blivit mer men mest på film Nemo & Gustaf
7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
- Ett litet stycke om Nemo i en bok, vi läser varje kväll och om han vill annars, men det händer inte så ofta
8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
- Förstår inte frågan
9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
- Ja han går ju på dagis tis-tor 9-14 och jag är hemma så det är inget speciellt
10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
- Just nu vill jag bara sova *s* men innan Oliver kom hade jag nog velat haft det lite mysigt med en god middag, film å mys i soffan
 

svar på fråga 8

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & Oliver 041225
8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Jo visst har det förändrats både positivt och negativt. Men jag tycker vi lever på som vanligt eller oxå inte *s*
 

Lena svarar

Skrivet av  Lena & Anton
1. vad använder ni för blöjor nu?
** Pampers activefit eller pampers byxblöja

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
** morgon & kväll

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
** EL Canon one

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
**Japp! Tills nästa jul ska den vara borta (senast)

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
** Jag älskar snickarbyxor och Anton älskar kalasbyxor

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
** Bolibompa och nån "pim" ibland...nu är det "Mulle Pink" som gäller :) (musse pigg)

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
** Uj, där slarav vi nu...sjunger mer men favoriten nu är nog djurungarna växer och totte bakar

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
** Kärleken frodas och stoltheten över
det fantastiska barnet setsar oss samman. ad det gäller fysisk kärlek så är det inte Anton som är problemet....tonåringar lägger sig ALDRIG!

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
** Jag går upp 6 och väcker barnen 6.45, välling, kläder, tvätt och tänder. Lämnas på dagis vid 8 och hämtas 14.30.

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
** Åka till Skagen och äta god fisk och älska ostört när som helst på dygnet :)
 

Åh vad jag skrattade....

Skrivet av  Britta&Olivia
både åt Mulle Pink och så förstås det där med tonåringar. Har vi bara Olivia hemma så är det ju barnfritt och alla möjligheter finns för tvåsamhet.

Kramar!!!!!
 

Kul! Brittas svar:

Skrivet av  Britta&Olivia
1. vad använder ni för blöjor nu?
Köper billiga sorter att ha på natten. Går ett paket på två månader så det blir olika varje gång. Blöjfri på dagarna

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
Morgon och kväll

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
Kör med sittvagnen (en Emmaljunga nånting). Ingen sulky inköpt ännu (så det blir nog ingen)

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
Jo, Olivia använder napp. Har väl funderat lite men inte mer. Den är viktig just nu.

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
Jag tycker hon är tuff i jeans. Själv vill hon nog helst ha klänning och just nu är det sidenpyamas som gäller.

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
Hon tittar nog nån timma om dagen, men hon sitter ju inte hela tiden utan springer omkring med annat.

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Vi läser nån stund varje dag. Hon gillar många olika böcker (ingen favorit direkt). Knacka på är fortfarande bra.

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Mest positivt tror jag. Tillför ju en del nytt, många skratt t.ex. Man känner sig yngre faktiskt. Fast vuxentiden har ju blivit mindre (fattar inte att vi hade så mycket tid förut??)

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
Jag sticker till jobbet 7.20. Mannen lämnar på dagis 9.30 och jobbar i egna företaget på dagen. Olivia hämtas av mig eller nåt syskon alltemellan 14 till 17. Sedan får hon hänga med på det jag gör (handla, skjutsa och hämta barn.....). På kvällen försöker vi dela. Jag är ju iväg en del så då är han själv. Jag tar mer de kvällar jag är hemma.

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
Lyxa till det lite med bad, bastu och god mat. Lite tid att göra något var för sig, kanske se en film tillsammans, dricka vin och sedan gos och mys.
 

caya svarar såhär

Skrivet av  .:caya m elvira & vidar:.
1. vad använder ni för blöjor nu?
icas

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
ibland på morgonen, ibland på kvällen, ibland inte alls, ibland både och. inget tvång men...
ibland är det ju mysigt att gosa in sig i famnen på mamma eller pappa o snutta i sig en flaska

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
vi använder inte sittvagnen till elvira längre, hon går om vi inte använder syskonvagnen. fast hon går mycket även om syskonvagnen är med, fast då bara om christian är med som kan rusa efter när hon tappar öronen o springer iväg

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
vi håller på att ta bort nappen, hon har den när hon är trött o ska sova, när hon somnat plockar hon själv ur den. vill hon ha den dagtid får hon sitta i soffan eller ligga i sängen - inte gå runt med den o om hon pratar så får hon ta ur den
har tänkt att den ska vara helt ute ur hennes mun till mars då hon är 2½

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
enligt mig; svart&gul tröja med drake på, gula manchesterbrallor. enligt christian o elvira, tröjan hon fick av er *ler* o en likadan i rosa. det är fåglar o katter o en flicka på dem
"pippi-töja" som elvira säger
även de gillar de gula brallorna

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
hon gillar "monttä" alltså monster inc. den kan gå på nån gång på förmiddan när vi är lediga eller vid fyrasnåret en dagisdag då hon kan vara lite myssugen o vill sitta i soffan o gosa
hitta nemo var ju storfavoriten förut men nu är det monster istället

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
vi läser flera gånger per dag, favoritböckerna varierar men just nu verkar det vara en sagobok med byggare bob, en större sagoboksamling och "historien om någon"

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
positivt av hennes smittande glädje
negativt av den brist på vuxentid nattetid, o att vi ibland har svårt att inte prata om barnen...
det har mest påverkats positivt tycker jag :)

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
christian är borta 06:45-18:00 en vanlig jobbdag
elvira vaknar antingen vid 06:15 när hans klocka ringer eller 07:nånting o är jätteledsen av att han inte är hemma.
hon äter frukost med oss/mig vid 07-07:30, lite yoggi o musli brukar hon bara vilja ha... eller inte... matstunderna är bråkstunder hos oss tyvärr. sömnen är vi ju bortskämda med...
vidar sover oftast hela förmiddan så elvira o jag kan leka o busa (om hon vill leka med mig, ibland vill hon inte det). så håller vi på till 10 då vi äter mellanmål (lika skrikigt från hennes sida som när det är frukost) o vid 11 går vi alla tre o lägger oss. hon sover gärna ett par tre timmar, idag sov vi i fyra... sen äter vi lunch o ev bad blir efter det.
vidar brukar vara trött o gnällig mellan 15-17 så elvira får leka ganska mycket på egen hand, jag sitter mest bredvid o pratar o då brukar vi också läsa sagor, lägga pussel osv... lugna lekar mao.
vi brukar äta nått middagsaktigt framför bolibompa o christian busar en massa med elvira innan hon ska sova. hon somnade idag straxt efter 21 men hon sov ju så mycket på dan så det var inte läge att prata om nattning vid 19:30 när vi kom hem från stan...

kanske ska tilläggas att beroende på hur länge vi sover mitt på dan så tar vi gärna en sväng till lekparken eller öppnis för att hon ska få rasa av sig lite extra

är det en dagisdag får hon skrota runt till straxt efter 08 då jag börjar klä på barnen för att gå bort. själva lämnandet är inte nått problem
sen går vidar o jag hem o vilar, tar en promenad vid lunch o sen hem o äta, bort till dagis o hämta en sån där jag-vill-inte-ha-overall-mask-unge
sover vidar i vagnen på vägen hem så går vi förbi lekparken o vid 15 äter vi mellis... ja sen är det som vanligt, förutom att hon somnar vid 19

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
sova, shoppa, äta middag på restaurang o gå på bio
bada skumbad o sen... *ler*

*^*kramar*^*
 

Svarar själv:

Skrivet av  Therese o Theodor
1. vad använder ni för blöjor nu?
Libero mest, men har testat Lidl också
2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
Om han får välja till varje mål, men morgon o kväll och kanske en mellisflaska
3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
Mest sulkyn, men sittvagnen är bättre om man ska gå långt.
4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
Han har napp och vi har inte ens pratat om att ta bort den, det blir när det blir
5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
Jag kör mest med pantalonger och tröja nu, bra under overall, älskar randiga kläder. Theodor själv bryr sig inte mycket.
6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
kanske en timme om dan, ibland en hel film, han tittar sällan så långa stunder åt gången.
7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Åh, "När Farbror Bertil fick en traktor" helst med östgötsk brytning då garvar Theodor högt.
8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Ja, samliv har man som sagt inte ändå pga tonåringar men en sån här helg när bara Theodor är hemma;) annars har vi nog blivit lugnare och mer harmoniska sen vi fick Theodor, mycket kärlek!
9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
Jag går upp 06, theodor vaknar ca 06.30, välling på klädning, till dagis 07.15 hämtar 16.30 och så hem för middag och kvällsmys.
10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
Åh, boka hotell, god mat och mycket mycket mys

 

Tina gillar enkäter!

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
1. vad använder ni för blöjor nu?
- Pampers ActiveFit

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
- Ja alltid till natten men ibland på morgonen...

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
- Brio Sitty

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
- Ja men bara när han ska sova, han är jätteduktig på att hålla det!

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
- Han har 4 par mjukisbyxor från POP i olika basfärger som nästan alltid används, de är toppenbra! Han ÄLSKAR sin poliströja!

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
Han har börjat bli mer intresserad av TV nu mot vad han var för bara ngn månad sen. Nu kollas Boopa (Bolibompa) och ByggareBobfilmer...

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Han gillar den vita barnkammarboken mest. Här komme bussen är bra också! Han har en liten Pixibok som heter Åk-show, den gillar han också!

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
- Mest åt det positiva men tyvärr är vi så trötta många ggr att vi inte orkar ägna oss åt varandra. Måste nog skärpa oss!

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
- Pappan lämnar på dagis. Jag hämtar efter att jag jobbat och handlat mat så han slipper affären... Hem, laga mat, fixa hemmet, leka, äta, se lite boopa...

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
- Vi kanske skulle ta in på hotell... ;0)
 

Åsa svarar:

Skrivet av  Åsa med Ebba
1. vad använder ni för blöjor nu?
Byxblöjor

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
Nej

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
Emmaljunga sittvagn, Brio sulky och en Gracco (?) paraplyvagn. Använder uteslutande sulkyn.

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
Nej

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
"Strumpebyxor och känning" eller mjuka byxor. Jag tycker hon är väldigt fin till vardags i sin röda manchesterklänning eller andra röda kläder.

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
I princip ingenting. Vi har köpt "Lotta på Bråkmakargatan" på DVD så vi får väl se om det går hem framöver. Hon får gärna titta men vi brukar glömma Bolibompa och hon efterfrågar det inte.

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Just ikväll ville hon höra en bok med elefanten Dumbo, men vi läser ju varje kväll och har säkert över 100 böcker (nyinköpta men även en hel del från när jag var liten)så det varierar från dag till dag

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Vi levde ju ensamma i åtta år innan Ebba föddes så vi hade ju verkligen hunnit rå om varandra. Visst har vi mindre gemensamhetstid bara han och jag, men vi njuter nog båda två av att vi har fått förmånen att ha Ebba hos oss att vi tar det. Herregud, om tio år skyr hon kanske att hänga med mor och far! =)
För övrigt passar vi på att pussas när tillfället bjuds!

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
Någon av oss lämnar Ebba vid 9:00 och någon av oss hämtar henne vid 15:00. Den andre börjar mellan 7:00-8:00/arbetar senare 17:00-18:00
Äter oftast gemensamt allihopa vid ca 18:00
10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
Det var jättekul att vara med Andreas i London de där 3 dygnen i november då jag fyllde 30, men just nu skulle jag nog välja (skittråkigt jag VEEET!)att göra färdigt alla småsaker hemma som bara skjuts på framtiden eftersom vi nu väljer att vara tillsammans istället efter en hektisk höst.
 

Humlas morgonsvar...

Skrivet av  Humla med Siri och magen v.19
1. vad använder ni för blöjor nu?
**Willys blöjor på natten och Pampers easy up på dagen, men det kan variera lite beroende på rabattkuponger. ;-)

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
**I stort sett alltid på kvällen, även om hon inte är så hungrig så hör det till rutinen. På morgonen om hon ska till dagis.

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
**Vi använder knappt någon vagn alls här hemma, Siri har slutat att sova i "stora vagnen" på dagarna - det gör hon bara på dagis. Sulky har vi om vi ska åka till stan och gå längre sträckor...

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
**Ja Siri använder napp, vi försöker vara restriktiva med att napp används när hon är trött, vilar eller åker bil Det fungerar rätt bra... vi har inga tankar om det där med att sluta än... det ger sig!

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
**Siris favoriter är nog "nakenfis" *s*, men hon fick en katten Findus-tröja som hon tycker mycket om. Annars är nog pyjamas favoriten bland kläderna! Vi stora tycker om randiga tröjor, mjuka byxor och klara färger på vår lilla skatt.

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
**Jodå Siri gillar teven och ser kanske nån timme sammanlagt om dagen. Hon kikar gärna en stund på morgonteve när vi är lediga (som nu - Pettson & Findus), numera vilar hon efter middagen helst genom att ligga på soffan och kika på Animal planet. När det är dagis blir det bara Bollibompa på kvällen däremot.

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
**Vi läser varje kväll... 2-4 böcker blir det. Favoriterna växlar men just nu är Alfons rätt poppis, Mollan gillar hon oxå... men hon är allätare kan man nog säga! :-)

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
**Positivt tycker jag... kärleken blir liksom bara större om djupare även om vuxentiden har krympt.

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
**Oj det är väldigt olika beroende på hur M jobbar, har han jobbat natt eller om han jobbar dag kliver jag upp vid 5.30 och gör mig själv i ordning innan jag väcker Siri vid 6.15. Sedan är det välling, påklädning och ut i bilen till ca. 6.45, då är vi på dagis just före 7.

Har M jobbat natt hämtar han henne efter middagsvilan vid 14.30 annars är det jag som hämtar vid 16.10. Då är det snabbt iordningsställd middag som gäller för att vi ska orka *s* och sedan Bollibompa och lek innan pappa kommer hem.

M kan ju vara ledig egentligen vilken veckodag som helst så de dagarna tar de det lugnt far och dotter... :-)

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
**Åh... det skulle faktiskt vara urmysigt att få åka bort någonstans, bo på hotell, käka middag ute och gå på bio! :-)
 

Cecilia svarar

Skrivet av  Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
1. vad använder ni för blöjor nu?
Pampers Up&Go
2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
Nope, slutade för länge sen med välling
3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
En Emmaljunga sulky, och en syskonvagn också Emmaljunga
4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
Har aldrig använt napp
5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
Jag gillar ett par set byxor och tröja vi har - inte för hårda byxor men de inte mysbyxor. Gustaf brukar inte kinka med det vi sätter på honom(än så länge)
6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
Ganska mycket. Mycket Emil här hemma. Japp, Gusten är en tvoman. Blir väl dock En timma om dan ungefär - tvn står på och han springer runt mkt också
7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Busiga bebbens potta just nu. Läser varje kväll för honom och nog minst EN gång/dag också. Han älskar böcker
8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Positivt, fast vi har lite för lite tid för varandra just nu. Tycker dock att vi svetsats samman bättre av barnen
9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
Jag är hemma så jag lämnar och hämta på dagis tis, ons & fre 9-14. De andra dagarna hittar vi på nåt kul, jag och barnen
10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
Just nu vill jag sova - blir inte så mycket av den varan med en liten bebbe och en orolig storebror...:)
 

Millas svar

Skrivet av  Milla med Felicia
1. vad använder ni för blöjor nu?
Pamper active fit nattetid, och Pampers up n go dagtid.

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
Nej.

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
En Emmaljunga sulky.

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
Ingen napp här. Det är fingrarna som gäller.

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
Klänning hos Flisan. Hos mig vet jag inte riktigt.

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
Varje dag, hon älskar att se på tv.

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Nalle Puh boken, läser inte så ofta för henne hon kan inte vara still och lysssna.

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Både och, man har ju inte så mycket egen tid längre.

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
Mannen går innan vi går upp. Jag och Flisan stiger upp vid åtta. Lämnar på dagis vid nio. Jobbar till fyra och hämtar Flisan. Lagar middag och sen kommer mannen hem, äter tillsammans. Sen lägger sig Flisan vid sju.

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då? Sova!!!

 

Jannice svarar bättre sent än aldrig:-)

Skrivet av  Jannice m.Mel&Molle+2 till
1. vad använder ni för blöjor nu?
**inga alls,Mel är helt torr nu!
2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
**Nej
3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
**gammal sittvagn,brio tror jag??
4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
**Jopp,nja vi försöker ta bort den mer å mer nu,fast det är svårt när lillebror också har napp!
5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
**Melvin har nog inga favvokläder??,själv gillar jag lekvänliga joggingdressar.
6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
**Olika, vissa dar inget andra dar mer..han gillar det mesta.
7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
**Läser nog medelmycket och just nu är nog "mamma mu bygger koja" favoritboken.
8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
**Tror inte det förändrats så mycket förutom att vi inte kan åka iväg ensamma så mycket.
9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
**Melvin på dagis från 8-11 medans vi andra är hemma och tar det lungt:-)
10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
**Vi skulle nog behöva spendera ett dygn på ett mysigt hotell eller liknande,å bara rå om varandra!
 

Annisan svarar:

Skrivet av  Annisan m oktoberpojkarna -02 & -04
1. vad använder ni för blöjor nu?
- Pampers babydry på natten, och aktivefit eller blöjbyxa på dagen.

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
- Nej, har aldrig tyckt om välling.

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
- Teutonia Rocky, Carena tvillingvagn, Emmaljunga softy och en paraplysulky. Använder de tre första mest. Tvillingvagnen mest hem från dagis och när jag är själv med båda barnen. Rockyn sover han i fortfarande och används när man är själv med William eller Rasmus. Softyn till William om vi är båda som tar vagn, då åker ju Rasmus Rockyn.

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
- Ja, på dagis använder han det inte alls på dagen, bara när han skall sova tror jag. Hemma vill han ha den helatiden. Vi försöker gömma dem så han inte skal ha mer än när han skall sova. Före 3 år är ju bra att sluta med tanke på tänderna.

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
- Alltså idag vägrade han sätta på sig en POP-tröja (som han inte får ha på dagis), men den ville han inte ha. Han ville ha den med röda ränder. Har ju inte dom bättre kläderna på dagis för då skulle dom försvinna tyvärr, därför är det ju roligt om han kan ha dem nån gång. :-)

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
- Jo, det blir rätt mycket TV, han tycker om att titta på det mesta. En favorit är Simsons (tur att han inte förstår engelska).

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
- Här kommer polisbilen läser vi just nu, när han skall sova. Han älskar böcker, och brukar kidnappa gäster och tvingar dem att läsa typ alla böcker han har i bokhyllan. Har tvingats gömma undan en del böcker för honom. :-)

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
- Kan väl knappast säga att det blivit bättre efter att ha fått två barn, men det kan man väl knappast förvänta sig heller. Finns liksom inte lika mycket om ens någon tid för bara oss vuxna, om man inte vill vara uppe hela natten då för att få lite egen tid.

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
- Vaknar och går upp runt 8. Äter frukost och klär på oss för att åka till dagis. Brukar bli runt 9 eller strax därefter när jag lämnar honom. Sen Åker Rasmus och jag hem eller åker ut på nåt ärende. Lite lunch, och sen är det dags att hämta William igen. Försöker promenera och hämta honom, och då måste man gå hemifrån senast klockan 13 för att hinna hämta honom 13:30. Så blir det ju en bra gratis motionspromenad på 1 timme. När vi kommer hem är det dags för mellanmål för William. Leka lite, titta lite på TV, och så är det dags för middag när pappa kommer hem runt 18-18:30. Läggdags runt 20:30.

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
- Äta lite god mat på nån trevlig restaurang, kanske se nån film och sova gott hela natten.
 

MiaMarias svar

Skrivet av  MiaMaria m Josefin & Jonatan
1. vad använder ni för blöjor nu?
# Mest Willys, ibland pampers

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
# oftast på kvällen, ibland som mellanmål om hon är ledsen och trött

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
# Vi har en brio sitty till Josefin och en emmaljunga syskonvagn till båda. På vinden står en emmaljunga duo och en chicco ponee xs

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
# nej, men tummen som vi inte ska ta bort ;)

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
# Jag gillar strumpbyxor (på så sätt slipper man leta efter strumpor hela tiden) och en tröja. Hon har många fina, gillar den oranga bamsetröjan.
Josefins favorit är en tröja av märket pippi (fast hon tänker nog mer på långstrump), byxor är inte lika viktigt.

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
# Josefin gillar tv, ser gärna på pippi, nalle puh eller pettson och findus. Brukar bli lite morgon-tv när vi är hemma och lite när hon kommer hem från dagis för att varva ner och så bolibompa. Blir nog mindre tv när det blir varmare ute och Jonatan blir större så vi kan hitta på mer.

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
# Nalle Puh: Vänner är guld värda. Läser väl den ett par gånger om dagen. Läser också Pettson och Findus flera gånger per dag. Köpte en Laban och Labolina-bok i tisdags som jag läste säkert 10 gånger bara den dagen. Mycket böcker blir det!

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
# annorlunda har det blivit, men jag har svårt att säga om det är bättre än innan

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
# Inga riktiga runtiner än, men vi kan ta ett exempel:
Tomas går upp och gör sig klar. Jag går upp och tar på Josefin. Han skjutsar henne till dagis kl 8 ti och to. Jag hämtar henne kl 14. Hon får mellanmål om hon vill när vi kommer hem, iblan säger hon att hon inte är hungrig. Ibland blir det välling. Sedan försöker jag att underhålla Josefin tills Tomas kommer hem då vi äter. Då blir det lite roligare igen. Välling runt 19-20 och så sängen strax efter 20 om vi har tur.

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
# Gå ut och handla och äta lite, gå på bio. Sedan hem och ha en mysig hemmakväll :)

 

Anna svarar

Skrivet av  AnnaÅ med Lina 021021, v 29
1. vad använder ni för blöjor nu?
På natten blir det Willys blöjor och på dagen Libero Up&Go.
2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
Nej, hon slutade självmant med det i somras.
3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
Vår Brio sitty.
4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
Ja, hon älskar sina nappar. Men vi har slutat med dem på dagtid vilket hon reagerade över först men som går alldeles utmärkt nu. Jag har funderat lite vagt på att vi kanske tar bort dem helt till sommaren.
5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
Oj... det är nästan alltid strumpbyxor och tröja inomhus. Fast hon tycker det är roligt att ha klänning på!
6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
Nästan inget, hon är inte intresserad. Det är bara musik och dans som hon tycker är kul.
7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Just nu är det alla hennes sångböcker. Under julen använder vid dem säkert en gång i timmen... Annars gillar hon Lilla Anna och Bu och Bä.
8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Tja... fokus har ju definitivt förflyttats från kärleken till varandra till kärleken till Lina. Men det känns ändå som en naturlig förändring. Vårt förhållande är betydligt mer pragmatiskt nu!
9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
Min man åker till jobbet vid 05.30. Lina och jag går upp kl 7 och jag lämnar henne på dagis kl 8.30. Jag åker till jobbet och hämtar sedan Lina vid kl 15. Vi går hem och fördriver tiden tills middag kl 17.30 då min man kommer hem. Sedan nattar han Lina vid 19.30.
10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
Egentligen längtar jag mest efter att gå på museum, sitta på ett fik och läsa en bok/tidning och mest ta det lugnt. Men oftast har vi något särskilt inplanerat när vi har barnvakt, så det blir inte såna aktiviteter.
 

Anna svarar

Skrivet av  Anna+Ebba 0210+Frida 17/12

1. vad använder ni för blöjor nu?
Libero Up&Go

2. äter ert barn välling om ja hur ofta då?
Nej har slutat

3. vad använder ni för vagn? om flera vilken använder ni mest?
Teutonia sulky (Timmy) + suskonvagn (en gammal Emmajunga)

4. använder barnet napp? om ja har ni funderat på när ni ska ta bort den?
Har aldrig gjort

5. vilka är barnfavoritkläderna hos er respektive barnet?
Mig:enfärgat eller randigt röda, mörkblå etc
Ebba: rosa, blommor och mönster, kjol typiska flickläder

6. hur mycket tittar barnet på tv? gillar barnet tv?
Har inte tittat så mycket hittils men fick en Pippifilm i julklapp som hon vill se jämt nu!

7. vilken är favoritboken? hur ofta läser ni för barnet?
Just nu den Silvriga barnkammarboken (sånger)som hon fick i julklapp. Vi läser inte så ofta. Ebba gillar mer sånger.

8. hur har ert vuxenförhållande påverkats av barnet? positivt/negativt?
Negativt måste jag nog säga: Mindre vuxentid tillsammans så klart och så är man ju tröttare nu, särskilt sedan man fick andra barnet.

9. hur ser en normal jobbdag ut hos er? rutiner, dagis osv?
Så olika för Marcus jobbar ju skift så det är olika rutiner varje vecka. Sen har jag inte riktigt kommit in i de nya rutinerna nu med mammaledighet och 2 barn.

10. ett dygn ensam med maken/sambon, vad skulle ni vilja göra då?
Stan och shoppa, gå på bio och ut och äta och bara slöa på kvällen!
 

Artiklar från Familjeliv