Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stressanering pågår+era 5 bäsata..

Skrivet av sönderstressad
.tips tack!

Blir lite skärrad när jag läser många inlägg och samtidigt lite lättad- jag har inte gått sååå långt med stressen men måste hejda mig innan jag trillar dit för längre tid.

Har besämt mig för att försöka stressanera mitt liv lite och skulle uppskata lite tips o råd!

Era 5 bästa tips(eller 1 eller 3..)
här är mina:
1. Gå upp ur sängen och klä på sig(kan vara nog så svårt)
2.Om något ska bli gjort så bestäm dig för en sak om dan!allt annat blir bonus(beroende på läge, duger allt ifrån diska till bokrean, till att ta en halvtimmes promenad!)
3. Massage 1g/vecka el. 1g/månad el.1gång(beroende på ekonomi)
4.listan...skriv ner saker som ska göras så behöver du inte ha dem i huvudet
5.hmm..det var svårt men vad ska jag hitta på..
Jo! fixa barnvakt; en kväll eller om man kan en helg, o gå ut på bio, res nånstans-skärgården kanske eller annat lugnt ställe som du tycker om!

Ta det lugnt o ha det bra allihopa, återkommer o berättar hur det går med min sanering.
Svar på tråden: Stressanering pågår+era 5 bäsata..

mitt

Skrivet av  Fumlan
Mitt bästa tips är att strunta i att göra vissa saker, göra en del saker enklare och välja ut ett fåtal som man gör ordentligt.
 

ett till

Skrivet av  Fumlan
annars att tänka att livet går vidare utan att jag går alla de här sakerna eller en viss sak supernoggrannt.
 

Lite tips från mig

Skrivet av  Wilma
1. Skaffa en avslappningsCD/kassett. Finns att köpa på apoteket tex. Använde den minst 5 gånger i veckan.
2. Börja en yogakurs
3. Tillåt dig att göra ingenting ibland
4. "Hyr ut" barnen till någon de trivs hos en natt då och då. Har du sambo/man - så var bara hemma och mys själva som två vuxna. Är du singel så kan du bjuda hem en god vän.
5. Ta hjälp! Gäller allt från städning till proffissionell stresshantering.

Detta är mina "recept" efter att ha varit sjukskriven över ett år för utmattningsdepression men faktiskt är uppe och jobbar 75% nu. Det funkar!!!
Lycka till och ta hand om er - för det är oftast ingen annan som gör...
 

Mina stresstips

Skrivet av  FD utbränd
1. Sov ordentligt, så att du har ork och energi att möta en ny dag.
2. Ta en skön dusch och ät en god nyttig frukost.
3. Gör saker som ger dig energi för stunden, känn efter vad DU VILL göra. Det kommer du långt på
4. Ta en promenad eller simma på stadens badhus, varje dag.
5. Ta kontakt med de människor som ger dig energi, positiva upplevelser och accepterar dig som du är. Behåll den kontakten, vad som än händer, den får dig att komma vidare.

Men mest av allt: KOM IHÅG ATT GÖRA SAKER FÖR DIG SJÄLV. DU ÄR DEN VIKTIGASTE MÄNNISKAN I DITT LIV OCH DEN ENDA DU KOMMER ATT LEVA MED HELA LIVET, SÅ FÖRSÖK ATT LYSSNA PÅ DIN KROPP OCH DINA TANKAR. SÖK BUSET, SKRATTET, LUSTEN OCH ENERGIN DU EN GÅNG HADE. DET ÄR BELÖNANDE OCH DEN ROLIGASTE RESAN HAR DU BÖRJAT NU.
 

Fler tips

Skrivet av  Hanna
Mina 5 bästa finns redan med i ovanstående inlägg så har kommer nr 6 och 7.
6: Planera utifrån dina behov först och främst. Din motion, sömn, avkoppling ska skrivas in FÖRST av allt i almanackan.
7: Gör trista saker lååångsamt och noggrannt emellanåt. Man ska inte hela tiden försöka göra saker snabbare och mer effektivt. Även rutinuppgifter kan bli njutningsfulla om de görs med finess. Testa tex. att plocka ur diskmaskinen så tyst som det bara är möjligt.
/HANNA
 

Håller med Fumlan

Skrivet av  cene
ta bort göromål som är onödiga/kan göras \'orkbilligare\'.

Det blev en stor lättnad när jag bestämde mig för att var och en tar hand om sin rena tvätt. Barnen var då 7 och 9.

Barnen bestämmer själv om städningen i sina rum. (Sen ungefär lika länge.) Då slipper jag använda energi till att vara irriterad och tjata på dem om det.

Sen i höstas (barnen då 12 och 14) bestämmer var och en i familjen en veckas matsedel i taget. (Tror nog att det kan börja tidigare.)
Efter några rundor har ansvaret ökat till att man ska vara med och laga till också. (Men även om det är en vuxens vecka kan man få hjälp.)

Promenad/motion varje dag kan säkert vara bra om man ännu inte kollapsat. Har man kollapsat ska man inte göra promenerandet som ytterligare ett krav.

Ta alla tillfällen i akt att få le eller skratta.
 

Artiklar från Familjeliv