Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan någon hjälpa mig?...

Skrivet av 4 barnsmorsan
I mitt dilemma. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja egentligen, vi är en familj med fyra barn i åldrarna 2, 2, 4, och 6 år, maken har arbetat borta hela veckor hela tiden tills nyligen då han gick in i väggen och blev deprimerad och avslutade då sitt "borta hela veckor jobb", men är sjukskriven ff, nu är det så att allt slit och jobb som man har haft dessa år har bara ramlat över en, nu när det egentligen borde vara bra när maken är hemma mera.

Känner mig inte deprimerad direkt men har inga extrakrafter alls, låg inne förra året efter att ha haft kräkningar en längre tid, diagnos utmattning. Och har efter det försökt att ligga lågt. Är arbetslös
men har arbetat som springvikarie lite här och där, plus pluggat in ämnen på halvtid i höstas. Ser inget jobb i sikte och har bara 5 stämpeldagar kvar. Känner mig tung i bröstet, glömmer saker, sover urdåligt på nätterna.

Maken och kuratorn som han går till och jag varit med till ett par gånger, tycker att jag ska sjukskriva mig. Men det känns så otroligt dumt, vad ska jag säga?
Att jag är trött, men det är väl alla människor den här tiden på året. Vid kuratorn började jag gråta på en gång hon frågade hur jag kände inför hela situationen.

Blev någon klok på det jag skrivit? Inte jag heller, men jag vill gärna höra synpunkter.

Tack på förhand



4 barnsmorsan
Svar på tråden: Kan någon hjälpa mig?...

Kramar om hårt

Skrivet av  Christina
Det är nog lite som du säger att "alla är trötta" den här årstiden, men INTE utmattade. Jag tycker absolut att du ska sjukskriva dig en period och se/känna efter om du mår bättre då. Sen om din make inte är alltför dålig kanske ni ska försöka fixa barnvakt en helg och åka iväg bara ni två och bara vara. Du kanske också ska försöka prata med lite vänner om hur du mår, kanske är det någon som du minst anar som kan hjälpa dig/er på någe vis.

Hoppas att allt löser sig och att du snart känner dig bättre.
 

Sök läkarhjälp!

Skrivet av  Molly
Jag känner igen delar av det du beskriver. Har själv mått dåligt till och från minst sedan i höstas. Jag har varit nedstämd och oerhört trött. Till slut fick jag ont i leder och muskler och sådan hjärtklappning att jag knappt kunde andas.

Jag sökte då hjälp hos min husläkare. Jag har nu fått veta att jag lider av en umattningsdepression. Jag blev direkt sjukskriven och har fått göra en del stora förändringar i mitt liv, bla tagit studieuppehåll sista terminen på en lång högskoleutbildning. Jag har äntligen själv förstått att jag måste lyssna på kroppens varningssignaler och att min hälsa är viktig för att jag ska orka med både mig själv, min familj och mitt liv i största allmänhet

Så, mitt råd till dig, sök läkarhjälp innan du blir helt utbränd. Du behöver med all säkerhet vara sjukskriven ett tag för att vila upp dig och komma tillbaka!!

Lycka till!
 

Tack för svar Christina och Molly...

Skrivet av  4 barnsmorsan
Jag grubblar fortfarande på hur jag ska göra, känner mig kluven, har så svårt att ta mig till doktorn, känns så konstigt att bli sjukskriven när jag inte har arbetat och blivit utbränd på det viset, jag har ju "bara" varit hemma med barn och sedan arbetslös.

Men ni har fått mig att fundera på saken i allafall.

Tack
 

ALLA jag känner

Skrivet av  Marie med 01+03
tycker att det är jobbigare att vara hemma med barn än att vara på jobbet. Dessutom med fyra rätt så små barn! Och med en make som inte har varit hemma!

Det vill nog till att hitta ett vanligt jobb som är tuffare än det. Så säg inte att du "bara" har varit hemma med barn. Sen är ju frågan om det hjälper att bli sjukskriven. Har du dagisplatser till de yngsta? I så fall hjälper det ju, även om det kanske kan kännas jobbigt att ha barnen på dagis när ni båda är hemma.

Hoppas att du kan få avlastning och få tid för dig själv och att du hittar någon att prata med, läkare, kurator eller en vän.

Kram!
 

Klart att du ska sjukskriva dig!

Skrivet av  Tofsan
Det är som sagt inte alls konstigt att du är stressad. Med tanke på det du skrivit om kräkningar och andra symptom så borde du verkligen ta det på allvar. Vad väntar du på? Att du ska få en hjärtattack? Kommer du då förstå att du inte mår bra?

Visst folk är trötta och de flesta människor har för mycket runt omkring sig osv. Visst du har själv valt att skaffa många barn.

Men nu är du där du är och DU ÄR INTE ÖVERMÄNSKLIG och det är ingen svaghet att inte klara allt. Det är en styrka att inse att man har begränsningar och inse att man behöver hjälp.

Lycka till frång en som känner med dig och hoppas att du tar de rätta besluten för DIG.
 

Artiklar från Familjeliv