Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag känner en enorm stress över vår dåliga

Skrivet av Stor familj i dyrt hus
ekonomi..har inget jobb och borde väl då inte klaga-men vår situation känns ganska så hopplös..
Maken håller på att jobba ihjäl sig,har jobbat ca 60 timmar i veckan i flera år.

Jag har jobbat som vikarie men då vi har 8 barn ,och fyra av dem är rätt små-så är nästan alltid någon sjuk..Den ena förkylningen och magsjukan avlöser den andra.

Vi har ett för dyrt boende,en villa som vi absolut inte vill sälja.Men snart ser inte jag någon annan utväg.

Vi har dock ett bra läge OM vi skulle måsta sälja.Huset är högt värderat i pris och vi skulle enligt en mäklare få en vinst på över 500-600.000.Kanske ännu mera.

Men nu har jag grubblat över ekonomin i veckor,har fått hämta ut mediciner till barnen,och annat har hänt som kostat.

Vi har levt på ingenting i veckor.Pantat de flaskor o burkar vi har,bakat allt bröd.Använt rabattkuponger och Ica:s presentcheckar på 50 kr,de man får som bonus.

Nu står bilen på garageuppfarten med tom tank och pengar kommer inte in förrän nästa fredag,den 19:e.barnbidraget alltså.


Jag har värk i kroppen ,känner mig trött och sliten nu.Det gör jag alltid då vi har tomma plånböcker..

Jag skriver inte detta för att få nån sorts medömkan,men hur länge ska man orka ha det så här?

Har ni några råd?? Vi går dock inte till Socialen,har aldrig gjort det.Har inte rätt till hjälp där eftersom jag inte sökt jobb på ett tag.Av den anledningen att det inte finns mycket att söka i vår lilla stad.Samt att barnen är mycket sjuka.

Jag kanske inte borde skriva detta här där alla säkert jobbat sig till sin stress,men chansar och hoppas på synpunkter!
Svar på tråden: Jag känner en enorm stress över vår dåliga

En bamsekram även till dig

Skrivet av  Christina
Ekonomin är alltid ett stort huvudbry. Min första tanke när jag läste ditt inlägg var "varför inte ta emot ett fosterbarn"? Du får "lön" för att vara hemma, visst ett barn till att ta hand om fast å andra sidan får dina barn en till kompis. Kanske är värt en tanke?

Hoppas ändå att det löser sig för er också.
 

Kram själv..

Skrivet av  Stor familj i dyrt hus
fast visst måste man ha en stabil och bra ekonomi om man ska ta emot fosterbarn?
Sedan så känner jag att om man ska ha ett fosterbarn så bör man ha ordentligt med tid för det.Vi har ju redan en stor barnaskara och det kräver ju sitt.
Men tanken är inte främmande annars,jag älskar barn och de är verkligen mitt stora "intresse"!
 

Inte konstigt att du är stressad

Skrivet av  H-n
Visst blir man stressad av att "dubbelarbeta" också, men samtidigt är ju jobbet en fristad. Själv jobbar jag heltid och har mina två barn på dagis och i skola/fritids. Jag har det stressigt med att få tiden att räcka, men pengarna räcker. När jag är på jobbet har jag det bra och när jag är hemma har jag det också bra och mitt problem är att jag behöver mer tid framför allt hemma. Men minskar jag arbetstiden så räcker inte pengarna... Men nog om mig nu.

Du har ett stort ansvar som själv (maken verkar ju inte vara hemma så mycket) tar hand om era 8 barn. Dessutom verkar du ta ansvaret för er ekonomi, fast du ju egentligen inte kan påverka den! Det är typiskt stressframkallande. (Att du oroar dig för pengarna ändrar ju ingenting, eller hur?) Men om du kunde påverka er ekonomi skulle det kanske kännas annorlunda.

Jag tror att du kanske skulle må bättre och känna dig mindre stressad om du hade någon form av "eget" arbete, som är ditt ansvar och som du får betalt för. Maken kanske kunde jobba lite mindre och avlasta dig en del av ansvaret om du också tjänar pengar?

Jag förstår att det inte är så lätt, men om du tänker ut något som skulle få dig att må bättre och så tar tag i det, så tror jag det skulle hjälpa. Prata med din man också!! Ni är ju faktiskt två om familjen. Du måste tänka på dig själv också.

Kram och lycka till!
 

Men om ni säljer huset,

Skrivet av  Lisa
hur löser ni bofrågan då? Med 8 barn är det svårt att knö ihop sig i en lägenhet, och stora lägenheter är mycket dyra (där jag bor dyrare än att ha eget hus många gånger).
 

en tanke

Skrivet av  tintomara
och stor sympati varit där med mindre antal barn,
men jag tänkte som så kan du inte tillsammans med maken sätta er ner och höra hur han tänker Ofta är det vi mammor som bär allt ansvar på våra axlar och mannen jobbar som din alldeles för mycket ,det jag menar är stressmässigt tro jag att vi mår sämre som ständigt brottas med vad vi ska ha på bordet, mätta de våra .
Byt boenede ja visst men det ska genomföras flytta ingen lätt sits alls med alla barn skolbyte mm
Mitt råd dela med din man dina ansvarkänslor så visst du får inte bättre ekonomi men delat ansvar är lättare att bära rent stressmässigt
och var vaken för hus alt lägeheter men leta inte i stress, kan komma i elden ur askan så att säga. Sätter ner med de stora barnen sedan och förklara kanske har de bra ider mm man ska inte underskatta dem barna förstår och kan ta hänsyn till ekonomin mer än man tror
Kan du inte se om du kan söka fondpengar tex majblomman mm ett litet uppdrag bok finns på bibban ,
Kontaktfamilj kan ni bli tex till en ensam mamma med baby hör med komunen Din stor barnkunskap o kärlek borde väga tyngre än er ekonomi,,
 

Artiklar från Familjeliv