Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dubbelslag på hjärtat?

Skrivet av Linda m Melvin & Noah
Har gått igeonom en hel del svårigheter på sistonde & har börjat få som dubbelslag på hjärtat.
Det slår liksom dunk**dunk**dunk*dunkdunkdunk**dunk**dunk*dunk..
Eller hur man ska förklara.
Har åkt in till akuten för att kolla, och dom gjorde ett EKG som inte visade något.
Det sades bara att det förmodligen var stress?

Någon annan som haft liknande stress-symptom?
Har även som "hugg" i huvudet och konstant huvudvärk..


Herregud, jag låter som värsta hypokontikern... :)
Svar på tråden: Dubbelslag på hjärtat?

Jadå

Skrivet av  A
Det är nog s k "extraslag" du menar. Känns lite som att hjärtat slår "i halsgropen"? Det är ofarligt men kan vara väldigt obehagligt. Jag hade det i samband med en depression.
 

Inget ovanligt

Skrivet av  Agneta m tre
Både jag och min mamma har haft det (har ff ibland). Beror på stress och eller depression.

Huvudvärken kan säkert bero på stress också.
 

Hade det för många år sedan under

Skrivet av  Villa
en period som var jättestressig... Fick tom komma till Sophiahemmet och göra en särskild undersökning för hjärtat med ultraljud och ekg etc. Visade inga som helst onormala tecken och jag "friskförklarades" (phu)... Dubbelslagen har nu upphört sen lång tid tillbaka och jag förstår att de hade direktkoppling till stressen under den tiden!

Så, jag tror inte du behöver oroa dig det minsta. Jag vet precis hur det känns och det kan gå över!

Lycka till!!!

Kramar
 

Japp!!

Skrivet av  C
Hade exakt så för ett par, tre veckor sedan. Det höll i sig ett par veckor och var jättejobbigt, hade ett par "dubbelslag" i timmen och kände mig jättenervös. Jag har tidigare i sommar gjort EKG (av andra skäl) så förmodligen var det en påbörjad stressig situation som gjorde att jag mådde dåligt.

Jag har även andra symptom som yrsel, svimningskänsel och konstant tryck i huvudet. Har precis börjat inse att jag ÄR stressad (något jag vägrat inse trots att flera läkare försökt förklara det för mig) och bitarna börjar äntligen falla på plats. I mitt fall rör det sig om en inre stress som började för ett antal år sedan när jag flyttade till ny ort och TYVÄRR lämnade mitt gamla liv och jag bakom.

Så har du gjort EKG så är det säkerligen ingen fara. Jag har fått förklarat för mig att när man är uppskruvad och går på högvarv så reagerar kroppen direkt när den känner minsta lilla obehag, t ex med hjärtklappning eller liknande.
 

Tydliga stresssymptomer

Skrivet av  Peter
De tecker du nämner beror på stress. Ta problemet allvarligt. Jag hade samma tecken men fortsatte som vanligt. Efter ytterligare 18 månader blev jag sjukskriven. Nu efter ytterligare 24 månader börjar jag må rätt bra...
 

Ja

Skrivet av  Nillan
har likadant...Ibland dubbelslag ibland rusar det så jag tappar andan. Känner oftast en stund innan det börjar. Kan då hålla på under nån timma. Eller utspritt under dagen. Har också mycket huvudvärk. Tar medel mot detta 5-7 dagar på den vecka. Min egna diagnos är stress, har ej varit till läkare.Men ska nu byta avdelning på jobbet på egen begäran. Hoppas det hjälper....Ett råd är att se över livssituationen, något är det nog som inte är bra!
 

Och en sak till

Skrivet av  Nillan
som jag själv undrar över, när jag får dubbelslagen hostar jag oftast samtidigt, en lite speciell dämpad hosta, nån mer som har så?
 

Ja, jag har samma

Skrivet av  Nadia med Amelie 29/8-03
För mig är det p.g.a medicinen som jag tar. Levaxin. Men jag känner det extra-mycket när jag är stressad. Som om det vore några extra-slag och några extra-starka hjärtslag. Obehagligt
 

min doktor

Skrivet av  pysan
trodde det var panikångest, men eftersom jag mådde bra i övrigt så avslog jag genast iden.

Jag hade så, det gjorde riktigt ont i bröstkorgen när hjärtat slog extraslag. Ett ekg visade inget och när jag slutade på min arbetsplats avtog symtomen, så det var stress pga att jag inte trivdes där :) och för att det var en stressig plats.

Mår bra idag och är mer uppmärksam på min kropps signaler
 

Artiklar från Familjeliv