Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stressad

Skrivet av Anonym i dag
Är det någon som har något bra tips till mig? jag måste göra något åt min situation men jag vet inte vad Jag har många barn var av ett har en alvarlig sjukdom så sjukhus besöken kan jag inte dra ner på för det är ett måste. Jag tycker inte jag hinner något eller att jag för den delen orkar något. Min minsta är 4 månader. Jag ammar heltid. Jag tycker allt är jobbigt att åka och handla känns jätte jobbigt. Det känns som om jag fallt ner i en grop som jag inte kommer ur. För 2 månadersen kom min psoriasis tillbaka den gör och nu har jag fått magkatarr. Problemet är att jag vet inte vad jag ska göra för det finns liksom inget jag kan ta bort. För som det är nu har jag ingen egen tid alls det är barnen dynget rum och väldigt lite sömn. Men jag är rädd att min kropp ska säga upp sig helt och det har jag verkligen inte tid med.
Svar på tråden: Stressad

En enskild sak som hjälpt mig;

Skrivet av  *Lilla My*
att få tvättmedel och diskmedel ( och tvål/dusch/schampo/toarullar/rengöringsmedel...) hemkört direkt till dörren. Det är så befriande att slippa tänka på att handla just de sakerna i affären.
Dessutom så ser telefonförsäljaren till att nästa beställning sker innan mitt tvättmedel hunnit ta slut.

Är det ett möjligt alternativ för dig att sluta amma på kvällen? Ge gröt eller välling i stället? Ytterligare en möjlighet att vänja av med nattmål? - Det kan ta mkt energi att införa "matfria nätter", men vad jag har förstått, så har många tyckt att det lönat sig. Själv var jag för trött för att ens överväga det.
Sedan minns jag inte om det är rimligt att förvänta sig att fyramånaders bebisar skall klara sig utan mat på natten.

Om du har ett barn som är allvarligt sjuk och är knuten till en avdelning, så borde det finnas en kurator som du kan prata med. Att få stöd och förståelse kan lätta så på stressen, även om man inte för den saken skull få mindre att göra. En kurator kan även hjälpa till med praktiska saker som att söka pengar ur fonder. Har du vårdbidrag för den mertid du har kring barnet som är sjukt? Annars kan en kurator hjälpa till med en sådan ansökan med.

Lever du ensam, eller med barnens pappa? Om du blir sjukskriven en period, helt eller delvis, så kan han kanske ta föräldraledigt och avlasta dig.

Lite spridda tankar, helt utan ngn ordning på vad jag tycker är viktigast. Kan du stanna till nu, innan du går in i väggen så är du väldigt modig! Tyvärr så måste ibland kroppen säga upp sig helt, som du sa, för att man själv skall ta sin hälsa ( och sin egen betydelse - du är en väldigt viktig människa!) på alvar.

Många, många kramar,
 

Artiklar från Familjeliv