Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äktenskapsförord

Skrivet av Anonym just nu
Hej!

Jag har börjat fundera på det här med äktenskapsförord. Blivande maken har eget företag och till och från lite skranglig ekonomi. Själv har jag god ekonomi, och huset vi bor i är mitt. Har tagit upp frågan och han tycker nog att det skulle vara ok, inte minst för barnens skull. Ändå känner jag mig "snål" på något sätt, i äktenskapet ska man ju dela allt... är det fånigt av mig att tänka såhär?

Dessutom skulle jag behöva lite tips angående det praktiska, någon som vet vart man vänder sig? Måste man betala en jurist eller kan man skriva det själv?
Svar på tråden: Äktenskapsförord

Jag tycker

Skrivet av  makeba
alltid att det är bäst att rådfråga jurist då de har lite mer pejl på formuleringar osv.

Att skriva äktenskapsförord i detta skede: Beror ju på: Har din blivande make en enskild firma så är det kanonbra och viktigt att skriva äktenskapsförord så att inte ert boende måste säljas osv osv ifall han går i konkurs.
Har han hb eller ab (tror det gäller hb också men är inte säker) så är det väl så att hans personliga ekonomi inte ska påverkas av företagets ekonomi. Och då är ju äktenskapsförord inte viktigt av DEN anledningen att ni riskerar få gå från hus och hem....

Sedan så kan det ju finnas ytterligare 1001 anledningar till ett äktenskapsförord.....

Men jag föreslår att ni pratar med någon som är skickligare än jag i detta :)
 

Kommunens konsumentrådgivning

Skrivet av  karin
Kommunens konsumentrådgivning brukar även ha ekonomisk rådgivning - ni kan ju börja där. Det är inte snål av dig, det kan ju gå tvärt om också, att hans firma går strålande och huset får mögelskador, så vid en skiljsmäsa står du där med ett mögligt hus och ser honom dra med alla pengarna. Man vet aldrig. Men det är inte snålt iallafall.

Hoppas att ni fixar ett bra äktenskapsord (om ni kommer fram till att det är det bästa) - och att ni aldrig någonsin får användning för det!
 

Jag tycker

Skrivet av  Hervor
inte att det är fel av dig att fundera på äktenskapsförord, snarare ser jag det som en självklarhet. Känn dig inte snål, ni kan dela allt i vått och torrt även om ni skriver på papper som ser till att skydda er.

Kontakta en jurist så att det blir rätt, skriv inte själv och riskera luckor och felaktigheter.
 

Vi betalade jurist

Skrivet av  mamma i dec. 03
1250:- i timmen. Lite svinigt tyckte jag, men samtidigt är det bra att ha.
Vet inte om det gäller om man skriver det själv, känns lite mer riktigt nu iallafall.

Som sagt vi har skrivit, mest för att kronofogden är min sambo i hasorna så därför har vi skrivit nya tv: m.m. på mig så de inte kommer och hämtar!
 

vi ska..

Skrivet av  **Hemlig**
Mest för jag har ganska mycket bundet kapital, och särkullbarn.

Men vi ska göra det på banken. Har dock ingen aning om vad det kostar ännu..
 

Ni kan skriva själva...

Skrivet av  Nea
med det viktiga är att det registreras (tror det är till tingsrätten man lämnar in) för att det ska bli giltigt.

Väljer man att ta hjälp av en jurist (brukar gå att få hjälp via t.ex banken) brukar det kosta runt 1000 kr.
 

Artiklar från Familjeliv