Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har börjat ångra mig!!

Skrivet av Sandra brud 050505
Inte till gifermålet men till planeringen av det hela!
Jag vet faktiskt inte om jag vill ha så mycket gäster
(ca 80 st).. sen om vi gifter oss i kyrka eller inte
spelar varken mej eller M2B nån större roll!
Jag har funderat massor - vi har ingen ekonomi till
ett stort bröllop (vi har tänkt att låna), sen är det
väldigt mycket som skall fixas, det känns mest jobbigt.
Jag skulle gott och väl kunna tänka mig att vi gifter
oss borgerligt i stället med vittnen - frågan är bara,
hur många vittnen får man ha? Eller så kyrkligt med
mindre gäster, fast utan bröllopsmiddag! Jag vill inte
fixa en massa och dona men kan tänka mig att vi kanske
serverar nåt lättare.. kanske bröllopslunch?
Jag vet inte alls...

Suck suck. Det jobbigaste är ju att vi inte har hållt
tyst om att vi ska gifta oss utan de flesta vet och förväntar sig att bli bjudna, ja allihopa typ.
Vad gör man åt det? Jag kommer att få dåligt samvete
om jag inte bjuder alla... :-/

Tips, råd, förslag?
Svar på tråden: Jag har börjat ångra mig!!

Man får ha med

Skrivet av  Åsa med Klara
en hel drös i rådhuset också,kanske inte åttio men många!
Ring och fråga-förstår att det kan kännas jobbigt med ett stort bröllop!
Men kan du inte be om hjälp av släkt och vänner-eller är det mer en ekonomisk fråga så dra ner på antal gäster-det är en ära att bli bjuden inte en rättighet:)
:)
 

Beror på var

Skrivet av  Sara m. Viggo
I Sthlm tror jag det är max 10 man får vara i Rådhuset och Stadshuset, inte särskilt många mao.
 

kan du inte

Skrivet av  Magnolia 9/7 2005
ha vigseln i kyrkan, bjuda alla du vill och ha fest till självkostnadspris? Det verkar bli mer och mer vanligt.
 

Ett tips är att kanske...

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
...bjuda med alla som du vill ha med på ditt "lilla bröllop" och sen skicka ut ett litet brev till resten av skaran som inte ska vara med på bröllopet. Skriva precis som du känner att du ville ha ett litt bröllop och att du hoppas att dom inte tog illa upp osv.

Ett finare brev. Lika fin som t.ex. en finare inbjudan till ett bröllop.

Hoppas det löser sig för er! Glöm inte bort bara att det är ni som gifter er, det är er stora dag och det är ni som planerar! = )

Kram
 

Jag skulle...

Skrivet av  karin
ställa in alltihop och berätta för alla som vill veta att det är skjutet på en obestämd framtid för att ni inte har råd. Och kanske gifta mig ett år senare utan att berätta det för nånn. Och berätta i efterhand för alla som vill veta att ni inte hade råd med bröllop men gifte er iallafall. Om man förklarar att man drömt om ett stort bröllop, men verkligheten kom ikapp, och när man börjar räkna på att man får hundra tusen i skulder, så kändes det viktigare att vara gift än att ha ett bröllop, då måste väl folk förstå. Ingen kan ju kräva att ni ska ta lån för att de ska få gå på bröllop.
 

Säg som det är

Skrivet av  Hervor
att ni har ångrat er och att ni inte har råd med ett stort bröllop.

Vi åker iväg och har bara ett par vänner med som vittnen sedan ställer vi till med grillfest hemma i trädgården för alla andra, de som inte blev bjudna. Vi gifter oss i kyrkan, trots att vi har ett pyttebröllop.

Ett alternativ kan ju vara att ni gör som ett par bekanta till mig, de bjöd massor av folk till kyrkan och bjöd på en enklare bröllopslunch efteråt - på kvällen åt de bröllopsmiddag bara med de allra närmaste. Det blev tydligen inte så himla dyrt.
 

Finns flera alternativ

Skrivet av  Skrållan
Ni kan ha den närmaste familjen på själva middagen och sen resterande vänner få komma lagomt till tårtan . Var på ett sånt bröllop. Lite konstigt före kändes det, men det var helt OK och jättetrevligt.

Ett annat alternativ är att ha "självkostnadspris". I stället för presenter så tar ni en kuvertavgift.
Inte heller helt fel för gästen som slipper jaga prenstent, ofta inte så lätt då många som gifter sig redan har allt.

 

En kompis...

Skrivet av  Lena
När min kompis gifte sig bjöd hon alla till kyrkan + brudskål utanför kyrkan (med en backup-plan vid regn, på församlingshemmet tror jag), sen hade de middag bara för allra närmaste familjen (10-tal personer). Då kunde de bjuda alla men slapp den jättestora (och dyra...) festen. Vi som var bjudna var jättenöjda, det var himla trevligt :).

Man kan ju ev. ha vigsel och sedan en mottagning, typ skumpa+småtilltugg och sedan fortsätter bara ni och närmsta familjen till en middag.

Om du känner att du talat med "alla" redan menar jag, då kan du bjuda dem men behöver inte fixa middag och dyr fest till samtliga!
 

Artiklar från Familjeliv