Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det "olämpliga" dagar att viga sig på

Skrivet av väntar och längtar
Jag och min sambo vill så gärna gifta oss på Påskafton. Det är min 30-årsdag, och eftersom jag inte vill ha något stort kalas så tänkte vi......varför inte slå på stort och gifta oss istället.

Jag skickade en förfrågan till församlingen här på orten och fick till svar att Påskafton var mindre lämplig att vigas på. Beror det på påskens innebörd eller på att det är mycket andra aktiviteter i kyrkan då? Någon annan som ska gifta sig på Påskafton?
Svar på tråden: Finns det "olämpliga" dagar att viga sig på

Påskaftons innebörd gissar jag

Skrivet av  loppran
Under påskafton råder ju fortfarande sorg och förstämning enligt Nya Testamentet; Jesus har dödats dagen innan, och alla är rädda och ledsna. Inte förrän påskdagens morgon firas återuppståndelsen med en glädjegudstjänst - jag gissar att det är därför kyrkan inte rekommenderar påskaftonen som vigseldag.
 

Tack för snabbt svar

Skrivet av  väntar och längtar
vi har ett annat alternativ som kanske passar bättre och det är midsommardagen. Då är det prick 10 år sedan som vi förlovade oss. Det blir ju extra festligt och fördelen är att vi får längre tid på oss att planera.
Ja, vi får se vad det blir. Vill helst inte vänta så länge.
 

Det låter ju jättefint!

Skrivet av  loppran
Midsommardagen låter ju toppen, om det nu kör ihop sig med påsk. Rätt som det är är det sommar, vet du! Lycka till, hoppas allt blir bra!
 

Påskafton i sig har ingen indebörd

Skrivet av  maria
bara att den ligger i vita veckan men det är långfredag o påskdagen som är vikigast , Kan ju vara så att det är mycket aktiviter i just den kyrkan ni frågat , Så ingen präst fans ledig helt enkelt
Skulle ha svårt att tro att det är vanligt att neka vigsel den dagen,,
 

Jag tycker att

Skrivet av  Hervor
midsommardagen låter väldigt bra. Påskafton tycker jag är rent olämplig med tanke på VARFÖR påsken firas så jag förstår varför församlingen tycker att påskafton är en mindre väl vald dag. Varför inte ta ett bröllop under pingsten?
 

Ja, jag tror att

Skrivet av  väntar och längtar
det lutar åt midsommardagen. Vet inte om vi hinner till påsk. Och dessutom så är det kanske inte någon bra dag att gifta sig på.
Ett pingstbröllop skulle också vara fint.

Jag kanske skulle ha ett litet kalas på min 30-årsdag trots allt och önska mig saker som är till fördel inför bröllopet......resecheckar och presentkort hos någon hudvårdssalong eller frisör.
 

Mina föräldrar

Skrivet av  JessicaF
gifte sig på påskafton 1970 och har sedan dess fått tre barn tilllsammans och är fortfarande gifta... Så, inte vet jag?
 

Det är nog inte så

Skrivet av  Hervor
att det är en olycksdag för giftermål, snarare att den kyrkliga traditionen ju är lite dämpad fram till annandagen.
 

Mina föräldrar gifte sig påskafton 1969

Skrivet av  Marie & Johanna
och är fortfarande gifta men bara 2 barn =O)
 

Borgerlig vigsel annars?

Skrivet av  marie
Om ni inte är troende, eller av annan orsak vill ha just kyrkligt bröllop, så kanske borgerlig vigsel vore ett alternativ för er? Om påskafton känns mest rätt för er menar jag. Lycka till när det än blir av=)
 

Tack! Men borgerlig vigsel

Skrivet av  HElen
är inget för oss. Nu har vi besämt oss för midsommardagen. Och det känns faktiskt bättre än påskafton, nu när man samlat tankarna lite.
Är inte så hemlig längre så jag byter signatur =)
 

Artiklar från Familjeliv