Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

:-( Faramir-SPOILER De två tornen!

Skrivet av bani
Har precis läst vad Faramir ska pyssla med i De två tornen, och jag blev inte glad... Snacka om att förvanska historien alltså. Vad ska nu bli av kärlekshistorien med Eowyn?
Svar på tråden: :-( Faramir-SPOILER De två tornen!

Varför ledsen för det?

Skrivet av  Christopher
Han träffar ju inte Eowyn förrän i ROTK.
SÅ mycket kan du väl ändå utantill? Vad händer i TTT som motsäger en senare kärlekshistoria? *nyfiken*
 

vill du verkligen veta?

Skrivet av  bani
Det kanske sabbar filmen för dig? Det gäller något han kommer att göra i TTT, något som inte stämmer med boken.
 

Berätta, berätta, berätta!

Skrivet av  Galadriel
Nu blir jag nyfiken och lite nervös, men känner att jag absolut vill veta! Han kanske kan träffa Eowyn i alla fall i tredje filmen.

Vad jag känner mig lite nervös inför också är att det verkar som om de blåst upp relationen mellan Eowyn och vår käre Aragorn istället i TTT. Hoppas de inte överdrivit den, då blir det ju så fel, så fel!
 

okej SPOILER läs på egen risk!

Skrivet av  bani
De ska blåsa upp slaget om Osgiliath, så när Frodo och Sam möter Faramir så kidnappar han dem för att ta dem dit. Med ringens hjälp ska han kunna besegra orcherna i slaget, tänker han.

VA? Kidnappning? Då blir han ju inte den gode killen, Boromirs motsats, som Eowyn kan bli kär i??
 

Beklämmande, men logiskt

Skrivet av  Christopher
Redan i den första filmen sågs ju ansatserna till att betona stridsscener.
Det stillsamma mötet och diskussionen vid Henneth Annún där Faramir med flit sköt över målet gav ju en HELT annan bild av hans karaktär.
 

ja det enda jag kan tänka mig

Skrivet av  bani
för att rädda situationen är att han omvänds på vägen till Osgiliath, att han till slut står emot. Vilket Borran inte gjorde.

Stridsscener i all ära, men inte på bekostnad av storyn. Satt och kollade på extramaterial till dvd:n, och PJ säger att han är glad att Galadriels gåvor kom med på dvd:n, för de är nödvändiga för storyn. Men hallå! Varför var de inte med från början då? Vem fattar såna beslut? Stryk den här ramlanerförtrappaniMoria-scenen istället, den gör varken till eller från.
 

Trist!

Skrivet av  Galadriel
Tänk att det alltid måste bli så här, varför kan de inte hålla sig till storyn? Faramir är för övrigt en av mina favoriter just för att han ÄR Boromirs och sin fars motpol i sinnet. Som Christopher säger borde han ju ändå ändra sig under storyns gång och bli god. Hoppas de ändå tar med delen där Frodo och Sam övernattar i Faramirs "grotta" med det fantastiska vattenfallet. Det skulle jag verkligen vilja se!
 

mmm

Skrivet av  bani
Oftast kan man se var de tar grejerna ifrån, men inte här. Tror vattenfallet blir förstört om Frodo och Sam ska vara rädda hela tiden...
 

Så sant, så sant!

Skrivet av  Galadriel
Nyfiken fråga, var har du fått informationen ifrån om Faramir? Du verkar vara välunderrättad.. :-)
 

theonering.net

Skrivet av  bani
De samlar på sig allt. Bland annat recensioner från folk som sett förhandsvisningar. Det blir lite mycket film där ibland och lite lite Tolkien, men det är en bra sida.
 

Okej, tackar!

Skrivet av  Galadriel
Har varit inne där för ganska länge sedan, men glömt att den fanns.

Det är SÅ plågsamt att jag inte kommer att kunna se filmen förrän i mellandagarna eller i början av januari(förhoppningsvis). Och att det sedan kommer att dröja nästan ett år innan man kan köpa DVDn! Suck!

Funderar starkt på att köra böckerna en vända till.
 

*s* you go girl! IMT

Skrivet av  bani
fwq
 

Ja, har man sagt A....

Skrivet av  Christopher
Annars blir jag bara besviken när jag ser filmen. Har de sabbat historien är det lika bra att veta det på förhand.

F.ö. kan jag påpeka att filmen "Dune" var något av det sämsta som någonsin har gjorts. Boken däremot är lysande. (apropå att jag inte föjlt upp boksnacksdiskussionen).
Trollkarlen från övärlden är också bra!
 

ja dune ja

Skrivet av  bani
Har sett den, som sagt. Men klarar mig utan att se den flera gånger. Ska alltså läsa boken tycker du?
 

Har jag inte sagt det?

Skrivet av  Christopher
Boken handlar om mycket man inte kan få med på film: Huvudpersonernas tankar, vad som driver dem etc.

Den rör sig på flera plan samtidigt, där filmen bara tog upp ett plan (och förfuskade det)

Om man bara läser den boken kan man få för sig att han förfäktar något slags övermänniskoideal, men det tar han snabbt död på i nästa bok som handlar om vilken förbannelse det är att vara Messias.
 

får se om jag orkar

Skrivet av  bani
Blev lite bränd av filmen faktiskt, jag typ tror att jag vet vad som ska hända, och sen finns det så många böcker... när ska man sluta läsa? Man kanske ska nöja sig med att läsa den riktige förf. böcker?

VIll ha dem på engelska också, får kolla bibblan.
 

JAAA Dune är så bra...

Skrivet av  Faroula (som förresten är namnet på en karaktär i Dune)
Jag har inte läst hela serien, har köpt nästan hela på engelska. Däremot har jag läst de tre böckerna Frank Herberts son skrivit som är en sorts prolog till Dune-serien. De heter House Atredies, House Harkonnen och House Corinno. De är kanon.
Jag upptäckte böckerna först efter att ha spelat dataspelet Dune II massor med min kille. Sedan hittade vi en videofilm som hette Dune. Vi trodde att det var en film som byggde på dataspelet (som Residen Evil, Dungeons and Dragons osv) och fattade inte alla referenser till Landsraad, the Space Guild mm. Men efter att ha läst första boken på svenska så fastnade jag för historien.
Skall ta och läsa böckerna i jul tänkte jag.
Jag hittade alla böckerna på amazon.co.uk som pocket. Kanon!
 

Faroula!

Skrivet av  Christopher
De tre "för"-böckerna är OK, men inte i klass med originalet: Dune

Du har definitivt det bästa kvar!
 

Många som verkar

Skrivet av  C.
gilla Sagan om ringen filmerna här. Jag har ett stort antal stora filmaffischer och andra grejer för de filmerna hemma, som vi tänkte slänga, men det kanske man inte ska göra då om det är så många som älskar filmerna?
 

Vad för grejor?

Skrivet av  Idun
Du kan väl inte slänga sånt heller!!! Hiva hit det till mig istället så kommer det till användning.
 

Ja,

Skrivet av  C.
några planscher kan du gärna få om du vill.
 

säkert?

Skrivet av  Idun
ja jag tar gärna över dom om du inte vill ha dom kvar.
Maila mig om du vill.
[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv