Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa snyftfilmerna?

Skrivet av Mia L
Jag ska ha tjejkväll hemma hos mig på fredag och vi känner för att ladda upp med en massa pappersnäsdukar hyra ett par riktiga "snyftarfilmer". Ibland är det ju skönt att få gråta lite...

Men vilka är era favoriter bland alla sorgliga, snyftiga, supersentimentala filmer? Snälla, kom med era tips!
Svar på tråden: Bästa snyftfilmerna?

åh det finns

Skrivet av  Busluren
ju massor! bäst är ju om det inte bara är snyft utan lite romatik eller drama också..
- dirty dancing
- skicka vidare
- billy elliot
- änglarnas stad
 

Många...men

Skrivet av  Tant Grön
Här är de två som bubblar upp i skallen först:
Stränder och Blommor av stål (tror jag den heter). Gissar iofs att dessa inte går att hyra längre. Sleepless in Seattle är ju oxå en snyftis
 

Larv Story

Skrivet av  Christopher
Ja, jag har alltså inte sett den själv utan bara läst MAD:s satir med det namnet över "Love Story". Jag tror att den är alla snyftfilmers moder.
 

Det går inte

Skrivet av  Heather
att se filmer som man först läst i MAD. Inte om man tror att man ska gråta åt dem i alla fall. Eller tycka att de är spännande. MAD lägger sig som en effektiv och väldigt rolig filt över allt och utplånar allt utom sin egen version.... :-)
 

Nog sant

Skrivet av  Christopher
Fast eftersom den satiren publicerades ca 1971-2 räknar jag med att det kan finnas ganska många här inne som inte har läst den!

Annars är MAD alldeles för effektiva. Deras version av filmerna sitter ofta bättre i minnet än filmen i sig.
 

Japp

Skrivet av  Lotta
Den är snyftfilmernas snyftfilm. Helt klart!!
 

blommor av stål

Skrivet av  marie
helt klart!! men kan nog bli svår att hitta att hyra Tyvärr men får du chansen nån annan gång så se den. Ciderhusreglerna är väl inte direkt en snyftis men värd att se, love letter med kevins costner kanske!
 

Min favoritsnyftfilm

Skrivet av  Protan
är Broarna i Madison county. Klintan är helt underbar i den.......
 

Ja verkligen..

Skrivet av  Lia m saga + V.13
tårarna sprutar.. Speciellt när de sitter i bilen vid rödljuset.. Snyft!
 

Håller med!!! (imt)

Skrivet av  Flugan
.
 

Menar du Clintan - barkbiten?

Skrivet av  Anna T2
Sämre skådis får man verkligen leta efter. Mannen med barkansiktet har ju bara två ansiktsuttryck, med och utan cigarett...

(Förlåt alla Clintanfans!)
 

Håller egentligen med...

Skrivet av  Fru Åsa
...men den här filmen är inte som andra Clintan-filmer!! Dessutom är det Meryl Streep man känner med främst. Här har vi ett drama som inte är så verklighetsfrämmande, vilket gör det ännu mer snyftigt!
 

Vid din sida kanske?

Skrivet av  Nickan med Tor och Benjamin
"Vid din sida! med Julia Robert och Ed Haris och Susan Surandon (?).

Dansa med Vargar funkar oxå.

/Nickan
 

Tex

Skrivet av  Lia m saga + V.13
Stekta gröna tomater
Gilbert Grape
Skicka vidare
The pianist ( Mest hemsk och gripande)
En sång för Martin
Kärlekens val (med Julia Roberts och en kille med cancer)
Lorenzos olja

Mm mm Jag gråter till allting nästan
 

Hästen från havet!

Skrivet av  Anna T1
Irländsk film om ... jag inser just att det inte går att beskriva handlingen för då låter det inte alls så fantastiskt, men det är en helt underbar film. Man gråter så man får hicka på slutet, tillochmed stora starka karlar. Gabriel Byrne är pappan som saknar sin döda fru, deras två små söner hittar en magisk häst och ... ja, den är världens bästa snyftare kort sagt ;-)
 

Orginaltitel?

Skrivet av  Lia m saga + V.13
Blev nyfiken.. Finns den att hyra?
 

Into the west

Skrivet av  Anna T1
Den är rätt gammal och verkar inte finnas någonstans. På IMDB presenteras den som en barnfilm med ett serietidningsaktigt omslag men jag försäkrar att det inte är en barnfilm - möjligen passar den för tonåringar, för yngre barn är den bara sorglig.

Biblioteket är en möjlighet: Om du bor i Stockholm finns den på Mälarhöjden, i Spånga och i Högdalen. Och man kan nog beställa hem den till sitt eget bibliotek tror jag.

Kolla på http://www.opac.ssb.stockholm.se och sök efter den där (finns tydligen som bok också).
 

Jag har nog aldrig

Skrivet av  Heather
gråtit så mycket som när jag såg Purpurfärgen. Tyckte att den filmen var väldigt bra och väldigt gripande. Och jag var inte den enda som grät i salongen...
 

åh

Skrivet av  Busluren
tack!!! sååå länge sen jag såg denna uunderbara film!! måste genast se!
 

Romeo & Julia

Skrivet av  Jenny
och Moulin Rouge!, alltså i Baz Luhrmans versioner. Eternal sunshine of the spotless mind tyckte jag var otroligt sorglig.
 

Medhåll!

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Jag älskar hans filmer (Luhrmans alltså)!
Eternal sunshine har jag inte lyckats se ännu tyvärr.
 

Ömhetsbevis

Skrivet av  Kattis
...den såg jag om för ett par veckor sedan och grät floder...
 

Purpurfärgen och Broarna i Madison County

Skrivet av  Annika T
det är två snyftfavoriter. Sen gillar jag också Återstoden av dagen. Inte så snyftig kanske, men sorgsen och väldigt välspelad.
 

Å Purpurfärgen i slutet (spoiler)

Skrivet av  Flugan (igen)
...när hennes syster och barnen kommer gående över fälten till Miss Celie, och hon och systern gör sin "handlek" precis som i barndomen...Jag börjar nästan gråta när jag skriver det. Det är nog den film som rört upp de största känslostormarna för mig. Jag har bandat den, och det spelar ingen roll hur många gånger man ser den, den är alltid lika stark.
 

MAD-filten

Skrivet av  cb
tycker jag lägger sig tjock över de flesta snyftfilmer, de blir så patetiska att det blir roligt. Samma sak med skräckisar. Är det dessutom Hollywood blir det så pinsamt att det ibland blir helt outhärdligt när klyschorna haglar.
Påminner lite om Bengt Sändhs visa "Världens sorgligaste sång" där alla inblandade dör redan efter tre strofer. Vansinnigt rolig.

Men OK då, "Varats olidliga lätthet" får en snyftpoäng. Kanske "Betty Blue 37,2 på morgonen" också, slutet är ju mindre lustigt. Märkligt att göra ett så tragiskt slut på en egentligen ganska rolig film.
 

Hur går den då?

Skrivet av  Marija
Du har möjligen inte texten till den sången? *blev nyfiken*
 

Nej, men han har satt ihop

Skrivet av  cb
en massa "sorgliga" skillingtryck, bl.a.
"I en sal på lasarettet", "Vildandens sång" och så något om en häst som dör och spiltan som står tom.

Melodin är densamma som "I en sal..." och sista strofen i första versen går "strax var även hästen död".
 

Kramer

Skrivet av  Jenny FR
mot Kramer,

âh vad det gâr ât näsdukar!!
 

Ja, DEN glömde jag

Skrivet av  Annika T
Åh, jag blir sugen på att se den!
 

Enkät: Hur förstör man en snyftfilm?

Skrivet av  cb
Vad är det värsta regissören kan göra för att förstöra en snyftscen?
Vräka på med stråkmusik i moll på blåvolym (Spielbergs recept)?
Vaselin på linsen och sega glycerintårar?
Darr på rösten?

 

Tilia är svag för stråkar

Skrivet av  Tilia
men vaselin på linsen är inge vidare...
 

Jean de Florette

Skrivet av  Tilia
och uppföljarens Manons källa. Till stor del tack vare att musik från operan Ödets makt används som filmmusik.
 

Jag stortjuter...

Skrivet av  Bus
..alltid till Cinema Paradiso! Underbar film!!!
 

Kom pâ en till!

Skrivet av  Jenny FR
La vie est Belle!!

En italiensk film, men jag vet inte vilken orginal titeln är!
 

La vite è bella

Skrivet av  Jenny FR
heter orginal titeln, jättefin film.
 

Rättning

Skrivet av  Jenny FR
Filmen är hemsk, men hjärtskärande!!
 

Breaking the waves

Skrivet av  Jos
är en av de mest sorgliga filmer jag sett.
 

Fast den är

Skrivet av  Jos
väldigt hemsk, inget man "myssnyftar" till, vill jag bara tillägga.
 

Artiklar från Familjeliv