Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bus! ang. Big Fish

Skrivet av Emma - mer glitter åt folket!
Hur tolkar du den filmen då?
Svar på tråden: Bus! ang. Big Fish

Inte Bus, men en fråga

Skrivet av  LenaP
Läste din tolkning av filmen och är lite nyfiken på varför du ser den som presidentpropaganda?
 

Presidentpropaganda därför att...

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
filmen går ju ut på att sonen inte borde ifrågasatt pappan, så långt är väl alla med va? *hoppas* Och pappan är ju en symbol för auktoritet och makt i vårt patriarkala samhälle. Är ni fortfarande med? Den yttersta symbolen för auktoritet i USA är presidenten, och även den yttersta symbolen för faderskap. Därför tyckte jag filmen var rent dravel och satt kvar med ett lätt illamående när den var slut.

Har man inte för vana att tolka symboler i filmer så tycker man antagligen annorlunda, men tänk lite på saken så kanske ni inser att jag har rätt. :-)
 

Intressant...

Skrivet av  LenaP
...tolkning. Tolkar du in symboler i alla filmer du ser? (uppriktig fråga - inte ironisk!) Eller i Tim Burtons andra filmer?

Min tolkning var relationsproblem mellan ett barn och en förälder som båda tror att de är totala motpoler. Att han (sonen) kände sig bortstött och frustrerad på sin pappa, men att, när han själv skulle bli förälder, ville göra ett försök att etablera en kontakt med sin pappa. Och att de till sist fick en chans att komma varandra nära innan det var försent med insikten om att de faktiskt var mer lika varandra än de trodde.

För mig var "Big fish" en underbar och fantasifull kärleksförklaring i Burtonsk sagotappning som gjorde mig varm om hjärtat.

Intressant hur olika man kan tolka en film.
 

Ja, det gör jag nog...

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
tolkar symboler i alla filmer alltså. Det är ju en sådan grej man lär sig i princip allra först när man pluggar film eller media, och det har jag gjort.

Däremot skulle jag inte påstå att jag _tolkar in_ symboler, som du säger. Symbolerna finns där hela tiden, det gäller bara att hålla utkik efter dem. :-)
 

Artiklar från Familjeliv