Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

SALO

Skrivet av nyfiken
Är det någon som har sett SALO av Pasolini?
Jag har varit "nyfiken" på den i flera år men aldrig vågat se den. Vågar jag det? Jag har hört så mycket om den från många olika källor, vad kan ni berätta?
Svar på tråden: SALO

Såg den i...

Skrivet av  zaccheus
...en videobutik en gång - på omslaget varnades folk för att hyra den. Jag gjorde det inte...
Den lär innehålla bl.a. en mycket realistisk scen där en man får ett öga utstucket - förf. Sara Lidman förde väsen i tidningsspalterna enär hon trodde att det var på riktigt...
 

lite om salo

Skrivet av  DL
Mycket provokativ film. Rekommenderas endast till personer som vågar se något annorlunda, som orkar må dålig under hela filmen och som inte stannar i de starka scenerna utan tanken bakom det hela. En film som inte passar alla. När den kom ut på 70talet var den säkert det vidrigaste som någonsin visats så som Exorsisten när den kom ut...mytomspunnen i sin vidrighet.Men är den fortfarande lika vidrig? Och den väckte verkligen avsky, Pasolini (regisören) blev efter premiären mördad pga filmen.

Jag klippte ut en recension:
"Fyra inflytelsefulla fascister med lojala undersåtar drar sig tillbaka under andra världskriget.
De kidnappar 10 unga pojkar och 10 unga flickor som dom bosätter sig med i ett slott någonstans i Italien.
Fascisterna har anställt några kvinnor som berättar snuskiga historier ur deras liv som prostituerade. Dessa historier blir de tre fascisterna mycket eggade av. De stackars ungdomarna tvingas att vara med i deras vidriga sexlekar. Ungdomarna blir våldtagna, torterade, tvångsmatade med avföring och mördade.

Detta är nog utan tvekan den äckligaste film jag någonsin har sett. Pier Paolo Pasolini har verkligen lyckats göra en film som väcker avsky och hat mot fascismen och alla andra hemskheter i andra världskriget som Mussolini\'s män gjorde sig skyldiga till.
Filmen är mycket bra regisserad och filmsekvenserna känns hela tiden äkta och de är mycket realistiska. Mycket av detta tack vare alla skådespelare som agerat på ett trovärdigt sätt.

Värt att tillägga är att denna film fick hårt motstånd när den kom. Den är fortfarande förbjuden i vissa länder. Regissören Pier Paolo Pasolini blev senare mördad av en ung man som han hade raggat upp"
 

Nä, men jag känner folk som...

Skrivet av  Anna T2
... har sett den. Sällan man hör talas om den nuförtiden, kanske är den inte längre världens vidrigaste filnm? :)
 

Ja, det beror ju på

Skrivet av  Proitavos
hur känslig du är. Det äckligaste med den är väl kanske företeelsen som sådan, att det finns en film om dessa människor. Våldet stör mig inte så mycket, för sådant har jag sett i både grövre och mer utdragna former på andra håll (men också det är förstås en fråga om hur "avtrubbad" man är). Värre tycker jag det är t.ex. när de äter avföring (om du ursäktar spoilern). Men det är ju helt klart en ganska speciell film ...
 

Artiklar från Familjeliv