Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Uppsats om film

Skrivet av Emma
Jag ska skriva en uppsats om vad som helst inom film. Vill gärna skriva om ett spännande, roligt och lite annorlunda ämne. Är det någon som har något förslag?
Svar på tråden: Uppsats om film

oj,

Skrivet av  plutten
svårt att ge något tips bara sådär, men om ger exempel på några områden du är intresserad av så kanske jag kan hjälpa till..
 

hur stor ska den vara?

Skrivet av  \\Thomas
... så ska jag komma med ett tips eller två...
 

Matrix kanske

Skrivet av  Religionsvetaren
Där finns mycket att hämta religiös, filosofisk mening... Om man är intresserad av sånt förstås=)
 

David Lynch!

Skrivet av  Nornor
Jag tycker du ska kolla in David Lynch (han som gjort bla "Twin peaks") Hans ganska skruvade (men bra) filmer finns massor att skriva om. Sen att han själv har en helt galen personlighet (personlighetsstörning?) gör ju inte saken sämre... :)
Ex. på filmer : Lost higway, fire walk with me, blue velvet osv.
 

Samt den bästa:

Skrivet av  Proitavos
Mulholland Drive (för dem som inte varit här förr och missat att jag tycker det :-)).
 

Å andra sidan

Skrivet av  Proitavos
räcker nog Eraserhead till ett gäng uppsatser också.
 

Lost Highway.

Skrivet av  cb
Ska det vara i lynch-lådan.
 

Jag skrev...

Skrivet av  Anne
om Clockwork Orange, min favoritfilm, och jämförde den med boken. Det blev mycket om symbolik och det speciella "rysk/engleska" språket. Bara ett tips!
Sen kan man ju skriva om kvinnans roll inom film, det tycker jag verkar intressant. Alltså kvinnliga roller genom tiderna , hur de har förändrats och så vidare....OM de nu har förändrats....LYCKA TILL!
 

Företaget ACME?

Skrivet av  Christopher
Det är väl ett från början icke-existerande företag som man kan hitta referenser till i de mest skiftande filmer, inte bara "Gråben och Hjulben".

Numera kan man hitta ett stort antal ACME-företag i en amerikansk telefonkatalog. Jag har ingen aning om vad bokstäverna betyder eller var de förekom första gången men det vore intressant att veta...
 

Artiklar från Familjeliv