Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svenska i tvåan

Skrivet av Aurian
jag är lärarstuderande och ska nu ha min sista praktikperiod i en klass 2 och jag vet att många i den här klassen tycker att det är tråkigt att skriva och läsa så jag tänkte ta tillfället i akt till att göra just detta men att göra det lite roligt.

Jag hade typ en idé om att eleverna kanske kunde skriva brev till en annan klass (kan nog ragga klasser bland mina studiekamrater) och kanske en gemensam bok, skriva dikter och slutligen ha en utställning om detta på något sätt...

Men jag har svårt att se vad jag ska ha för innehåll i det hela - jag har en vision men inga idéer! :) Jag tänkte att jag samtidigt skulle väva in lite allmänt då om vad man ska tänka på både grammatiskt och innehållsmässigt när man skriver texter så är det någon som har tips om vad man skulle kunna göra för roligt när det gäller typ en skrivstuga och så?
Svar på tråden: Svenska i tvåan

Lite förslag.. *långt*

Brevväxling med en annan klass låter kul men nackdelen är att det tar sådan tid att få svar och viseversa.. Annars varför inte låta barnen skriva sagor.. Det har jag jobbat med en del i årskus 2. Gör en fin sagobok med fin färgad framsida med glitterpapper. Prata med barnen om att det ska finnas en början, en spännande händelse i mitten av sagan samt ett slut (vilket brukar vara det svåraste..) Låt dem få lyssna på sagor och kanske även väva in lite musik.. Bergakungens sal.. låta barnens fantasi flyga.. Låt de agera och skriva.. Jag tror inte barn bara lär sig på ett sätt utan lär sig med hela kroppen. Inspiration är jätteviktigt. Ha en hemlig låda med saker som barnen får fantisera och skriva om. Annars det med att skriva till en annan klass, tidsmässigt kan du göra så att de skriver till dig fast du är en \"hemlig person\" eller nu när jag tänker på det, skriver till varandra fast de inte vet om det och sedan försöker lista ut vem de har skrivit till med hjälp av olika frågor. Dikter har jag också jobbat en del med. Vårdikter där de fick lyssna till Vivaldis våren och då göra en ljuslykta till musiken som skulle vara inspirerad av musiken. Till ljuslyktan skrev de sedan en dikt. Det hela lästet sedan upp i ett nedsläckt klassrum med Vivialdi i bakgrunden och vi tände ljuset och de läste upp stämningsfullt sin dikt. Jätte vackert och stämningsfullt var det och barnen var verkligen med på noterna.. Vi hade sedan en utställning för föräldrarna där de fick se lyktorna och dikterna.. Jag kommer säkert på fler idéer om du vill ha.. ;)
Skrivet av    Ullstumpan

Gärna! :)

tar gärna emot tips! Och tack för de jag fick. Jag var på ett seminarium en gång med en lärare som berättade att en dag när eleverna kom till skolan var klassrummet i en röra, fönstret var öppet och mitt i rummet stod ett paket. Till paketet medföljde ett brev som där det stod att de inte fick öppna paketet. Det berättades lite om vem det var som var i paketet och hur \"han\" hamnat där i deras klassrum. Det slutade med att eleverna skrev brev till \"innehållet\" och frågade en massa frågor om vad det kunde vara för något och så fick de även svar någon dag senare. De gjorde upp regler för hur de skulle ta hand om \"ägget\" (som det nu var), de gav \"ägget\" ett namn och gjorde en massa saker med det - skrev berättelser och dikter om vad det kunde ha varit. Så mot slutet så öppnades det här paketet och det var något gosedjur i det och de fick sjunga sånger om \"vad det nu var för något\" och det hade uppehållt klassen under många veckor. :)
Skrivet av    Aurian

Tack för det tipset

Det tar jag med till min tvåa. Själv har jag arbetat med hemliga läxor, lite av samma sak som Ullstrumpan skrev om , man skriver till mig mer, fast det är mer skrivläxor som kräver en del. Annars är jag inte så himla kreativ just nu, jag har fullt upp att lära känna min klass och se vad de kan just nu, det är en himla spridning, och grammatik känns ganska avlägset, jag kämpar för att de ska skriva bokstäver rätt. Har tagit över klassen.
Skrivet av    -Selma-

Vill inte vara taskig,

men en sak måste du tänka på och det är att sluta nvända \"typ\" när du skriver (talar?)! Jag reagerade på att du skrev det flera gånger i ditt mail. Ska du undervisa i svenska måste du själv vara en förebild. I övrigt tycker jag att idén med brevvänner låter kul! Lycka till!
Skrivet av    Sara - lärare i åk 2

Tror du verkligen

att jag skriver så till eleverna eller att jag ens säger så i mitt talande? ;)
Skrivet av    Aurian

Det kan jag

ju absolut inte veta eftersom jag inte känner dig. Det vara bara ett råd i all välmening och jag var rädd att du skulle ta illa upp som du ser i min förra rubrik. Jag tycker ändå att man som svensklärare ska föregå med gott exempel - oavsett om det handlar om elever eller andra människor som man har omkring sig. Så ser jag på det iallfall - att man är en slags \"språkambassadör\" även på sin fritid! Just \"typ\" är ju ett ord/uttryck som används både fel och för mycket tycker jag. Kankse är jag överdrivet känslig...men jag tycker att det låter fattigt rent språkmässig när man måste slänga in ett \"typ\" än här än där...
Skrivet av    Sara - lärare i åk 2

Tråkigt inlägg

Synd att Aurian skulle få ett sådant tråkigt svar tycker jag. Det var liksom typ inte det som frågan handlade om...
Skrivet av    Högstadielärare i svenska

Dessutom

så borde väl en lärare ha grepp om det här med kontext. Det här är liksom internet. En helt annan kontext än klassrummet...
Skrivet av   

Artiklar från Familjeliv