Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lurad på Tradera, vad gör man?

Skrivet av En superledsen o besviken mamma
Köpte en Reima overall på Tradera (vann)
Kände mig lugn då hon dels hade bara positiva omdömen men också i sin auktionsbeskrivning skrev att var man inte nöjd så fick man skicka den tillbaka.
Hon skickar overallen den 22/8(enligt poststämpeln) och vi far på utlandssemester samma natt, så det är grannen som tar in vår post och enligt henne anlände paketet dagen efter den 23.
Kommer hem sent den 30/8 så öppnar inte posten förrän dagen efter.
Visst själva overallen är fin, men jag skulle aldrig säga att den var i topp skick elller nyskick då den var både lortig och solkig.
i Paketet låg en lapp med skötselanvisning samt att hon skrivit att hon aldrig ens tvättat den då hennes son endast använt den max 5 ggr.
Men hela kragen och själva luvans slejfar fram under hakdelen var solkiga och smutsiga.
Sedan fanns det fläckar på nedre delen av ärmarna bak på benet + några fler ställen. Reflexerna de tunna vita passpoalerna var fläckiga och smutsiga här och var och inte längre helvita, visst så blir det när man använder kläder, MEN hon skrev att den var helt i nyskick och i perfekt skick.
För mig känns inte detta som vad jag hade förväntat mig, men tänker att ja jag får väl förlora lite pengar (för mer porto) och helt enkelt be henne sätta över minapengar till mig och sedan skicka tillbaka overallen.
Mailar och får sen ett super surt svar, hon vill inte allas kännas vid att det skulle vara en endaste fläck och att den var nytvättad (trots att hon själv skrivit på lappen att den INTE var tvättad) och att jag säkert ånrat mig eller hittat en billigare overall så hon tänkte minsann inte ta tillbaka någon overall.
HAr mailat och påminnt om vad hon skrivit i sin beskrivning att man FICK skicka den tillbaka.
Men nej, hon känner inte igen beskrivningen av overallen alls och svarar inte ens på varför hon lovar något hon sedan inte håller (om att få sända den åter)
Jag fotar overallen och skickar henne bilder.
Då säger hon att så såg minsann inte hennes overall ut, jag måste ha gjort något med den, torktumlat den, eller använt den, jo men visst när skulle vi hunnit tvätta eller torktumla den, på natten när vi kom från vår utlandsresa eller? Använt den? När? Vi har varit på Mallorca! Hur skulle vi fått med oss overallen dit då? Posten kom till oss kl.11,00 den 23:e och vårt plan lyfte den dagen kl.07,25???
Ja hur jag än försöker så vägrar hon!
Själv skulle jag aldrig tjafsa utan direkt ta tillbaka den och sen lägga ut den på nytt då om jag nu lovat något sådant i min annonsbeskrivning.
Tradera de säger ju bara att ja vi kan inget göra, ni måste lösa detta själva, men hon är ju inte intresserad av att lösa detta, hon kanske tycker att det är värt ett negativt omdöme för att få 720 kr.
Det är ju jag som är förloraren.
Visst jag kan tvätta overallen, men det känns ändå fel!
Hon lovar att man får skicka den tillbaka om man inte är nöjd och jag är ju inte det.
I övrigt är overallen jättefin.
Är jag helt maktlös nu?
Det känns lite så, för vad jag än säger till henne får jag känslan av att hon VET att jag INGET kan göra åt saken.
Känns så himla tråkigt, för mig är 720 alldeles för mycket pengar eentligen, har verkligen fått övertala maken hur mycket som hellst för att buda på denna, och ni kan ju gissa vad han tycker nu när han ser vad vi fick.
Har någon råkat ut för något liknande?
Vad gjorde ni?
Vad kan jag göra?
Svar på tråden: Lurad på Tradera, vad gör man?

Har

du prövat att ringa henne? Det kan ibland vara lättare att prata än att maila. Lycka till!
Skrivet av    C m WoT

Låter som exakt samma sak jag var med om i vintras

Allting är precis likadant. En säljare med massor av positiva omdömen. Min Reima Tec skulle vara i absolut nyskick, endast använd någon enstaka gång. Om jag var missnöjd skulle det bara vara att returnera. Overallen kom, solkig, trasig, riktigt smutsig på vissa ställen. Jag mailade (bifogade flera bilder) OCH ringde flera gånger under tre veckor men fick inget svar, och till slut tvättade jag själv overallen för att se om fläckarna skulle försvinna. Det gjorde de inte så jag mailade igen och skickade med nya bilder på overallen, och DÅ svarade hon, för att tala om att eftersom jag tvättat overallen så hade jag ju GODKÄNT affären och skicket. Efter mycket tjafs fram och tillbaka så insåg jag att jag hade förlorat 700:- och fått en jätteful overall. Dessutom kunde jag inte ens sätta negativt betyg på henne, eftersom jag kom på andra plats i budgivningen, och hon mailade mig när vinnaren \"hoppade av\" och frågade om jag var intresserad av att köpa den iallafall. DET gör jag aldrig om. Hoppas du får rätt mot säljaren.
Skrivet av    Annelie

Men alltså....

Vilket tjafs för att du måste tvätta overallen??? Herregud, släng in den i tvättmaskinen och sätt negativt omdöme för det brutna löftet. Är det verkligen nånting att bråka om? Du skriver ju själv att den är jättefin förutom att den är smutsigare än du väntade dig?? TVÄTTA DEN BARA!!!!! *geeez*
Skrivet av    Suck!

Men hallå

det är väl bara att tvätta den!!!!!!!!!!! Du fick ju inte en nedsliten och trasig overall precis!. Du sa ju själv att den va i fint skick! Skillnad vore det väl om den hade varit trasig och sliten.
Skrivet av    ?????

här är en länk

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=1899
Skrivet av    Mrs. Anderson med Matilda

Ja men

den är inte bara smutsig utan nopprig i halskanten, sliten hängare så man knappt kan se storleks trycket OCH var man missnöjd så skulle man så sända den åter, allaa visat den för håller med den ser solkig o begagnad ut,EJ nyskick och perfekt som hon utlovar.
Skrivet av    En superledsen o besviken mamma

Visst men,

den är inte bara smutsig utan nopprig i halskanten, sliten hängare så man knappt kan se storleks trycket OCH var man missnöjd så skulle man så sända den åter, allaa visat den för håller med den ser solkig o begagnad ut,EJ nyskick och perfekt som hon utlovar.
Skrivet av    En superledsen o besviken mamma

Ja, med andra ord

så det enda jag kan göra då är att gå till tingrätten= blir troligen också dyrt.
Skrivet av    En superledsen o besviken mamma

Klart att det är trist...

att du är missnöjd med overallen, och det var ju dumt av henne att skriva att den var i nyskick om den inte var det. Men det verkar som att du får bita i det sura äpplet och använda overallen ändå. Och visst, lite lurad blev du nog, men att bli \"superledsen och besviken\" är väl att överreagera litegrann? Tvätta den och raka bort nopprorna, så ska du se att den blir helt okej! Sätt negativt omdöme, och skriv att du _inte_ fick skicka tillbaka trots att hon skrev det i annonsen. Spara alla mail, så att du kan skicka dem till Tradera om hon sätter \"hämndomdöme\". Förlåt om jag lät lite hård i mitt förra svar, men jag tycker lite att du gör en höna av en fjäder, det har liksom blivit en fix idé, verkar det som.... Lycka till i alla fall!
Skrivet av    Suck!

Skippa Tradera - köp nytt i butik! IMT

,
Skrivet av    C

Ja, så blir det

hädan efter! Jag har blivit så anti Tradera! Speciellt som de inte gör något alls för att hjälpa en. Så nu törs jag aldrig mer köpa dyra kläder där, lägger hellre till extra och köper NYTT! Har satt negativt omdöme, och räknar kallt med ett negativt tillbaka nu.
Skrivet av    E En superledsen o besviken mamma

Artiklar från Familjeliv