Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

undervsinign om kroppen , hur ?

Skrivet av lärarstuderande
hej! Hoppas att någon här kan hjälpa mig. jag läser till lärare och ska snart ut på min VFU (" praktik "ute i skolan ) i en 2:a. och ämnet är "Kroppen". Jag tänkte börja med att låta eleverna rita de inre organen för att ta reda på deras tankar o idér om kroppen,deras förförståelse.Tanken från min sida är att de ska rita vad de "redan vet " och själv placera ut olika delar( som hjärta,lungor,hjärna,skelett)på ett pappaer med bara yttre konturer av en människa.Men vad blir då mina instruktioner ? Vad säger jag? Kan ni rita det som finns inuti kroppen ? ( vaddå inuti ? vilket då ).eller "rita dom inre organen" ( hur många vet vad som menas med det ? ?).Om jag ger exempel tex, hjärtat, då har jag ju sabbat hela idén med att ta reda på vad de kan ..Suck.Kommer inte vidare .Hjälp mig !
Svar på tråden: undervsinign om kroppen , hur ?

Låt dem kalkelera av varandra

alltså - ett barn lägger sig på ett _stort_ papper ocn en annan elev ritar av den som ligger och sedan får de själva fylla i \"sin\" kropp. Kanske kul att göra en sida innan ni börjar tala så mycket om kroppen och sedan vända på figuren efter att själva undervisningmomentet är över efter de veckor ni håller på och så får de fylla i den andra sidan och då kan ni se om de lärt sig något nytt? En idé kan vara att ni tillsammans pratar om kroppen lite kort innan och eleverna får prata om vad de vet om hur deras (människokroppen) fungerar?
Skrivet av    Aurian

Börja i olikheterna

Fundera på vad det är som gör människor olika. När ni kommit på att det inte är så förfärligt mycket så funderar ni över vad alla människor, trots olikheterna, har. Be dem rita saker som alla människor har på papper och klipp ut dem. Sedan har varje barn sin hög med saker och ni kan hjälpas åt att placera in dem och funder på varför de finns. Ta sedan fram en torso som man kan ploicka i sär. Hur mycket man ärn klipper och klistrar så är det när de får den tredimensionella modellen som de börjar förstå hur det hänger i hop. Finns det inte en torso på skolan så kolla med ett närliggande högstadium eller lärarhögskolan och låna en under en dag.
Skrivet av    Sofia*

ja!!

Tack för förslaget, det var en bättre idé än det som jag hade tänkt ,dvs att ge dem en färdig kontur av en människa. Att rita av varandra kan ju även träna sammarbete , tack! Kanske kan dom också fylla i kroppen tillsammans.. Jag hade också tänkt att göra två kroppar, en i början och en när kroppen temat är slut. tack!
Skrivet av    lärarstuderande

tack..

ett bra tips.ska absolut spara den idén till en framtida klass.men den käns lite mer avancerad än vad jag hade tänkt mig som inledning . Känner ju inte barnen i klassen ännu, men vet att åtminstonde två av dem är barn med \"speciella behov\" och att då börja med att klippa o klistra kan kanske var lite svårt..Kan se framför mig at min handledare ,barnens \"riktiga\" lärare inte skulle gilla det..men det var en bra idé ,som jag ska ta med mig när jag får en egen klass..en torso skulle ju vara bra, ska höra om det finns någon på skolan.jättebra ide´,tack!
Skrivet av    lärarstuderande

Du kan ju oxå

kalkera kroppen på papper och sen fylla den med saker på riktigt. Tex tunntarmsrep 4 meter, hjärta av ballong, lungor i annat material, magsäck ballong i annan färg osv. Var några som gjorde det på vår skola. Himla kul för barnen, himla mycket jobb, men de var två lärarstuderande som hjälptes åt. Och de barnen kunde allt läääääääääääänge, och andra barn var och tittade sen på modellerna. Uppskattat. Annars finns det planeringar på lektion.se, där har jag kopierat av.
Skrivet av    -Selma-

Jag arbetade

med projektet \"Vad finns i kroppen?\" med sexåringar. Vi ritade av en i barngruppen på ett hårt papper och \"fyllde\" kroppen med inälvor som vi tillverkade i olika material. Jag hade lånat böcker som visade hur det såg ut inne i kroppen. Vi åkte också till naturhistoriska museét i Stockholm och tittade på utställningen \"kroppen\". Det blev ett mycket lyckat projekt.
Skrivet av    Irmelin fskl

Artiklar från Familjeliv