Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver tips på hur ni gör i vissa situationer

Skrivet av Förskollärare
Det handlar om en förskoleklass där några av barnen känner varandra från innan, ett fåtal är helt nya.

Då något barn stökar vid alla aktiviteter (ex morgonsamling, arbetsstund, lek osv) och därmed förstör för de andra, hur gör ni då?
Han ignorerar då jag säger till (vilket jag tror kommer fixa sig då vi lärt känna varandra bättre), de andra barnen tycker att aktiviteterna är svåra att koncentrera sig på eftersom han hela tiden stör. Och om jag "håller efter" honom så blir det ju konstanta avbrott för att jag ska fixa med honom.

Hur gör ni i dessa fall?

Jag kommer på mig själv att bli arg och besviken på honom för att han förstör så mycket för de andra. Samtidigt så vill jag ju att han ska få ut något av det hela.

Att ta honom från gruppen och sätta honom vid ett annat bord eller i ett annat rum, är det straff eller konsekvens? Är det ok?

Och om han i det rummmet börjar leka, ska jag låta honom hållas då? Vill ju egentligen att han ska ha tråkigt för att han inte ska vilja upprepa beteendet igen, men samtidigt så är det ju bättre för resten av barnen att jag engagerar mig i dem då han blivit "utvisad".

Har någon tips och ideer på vad jag kan göra för att dämpa hans beteende samtidigt som jag ändå ger honom stimulans och även stimulerar de andra barnen samtidigt?

Svar på tråden: Behöver tips på hur ni gör i vissa situationer

Hej!

Jag tycker att du ska prata med honom efter arbetsstunden . Förklara för honom att du kommer att ge honom *timeout* Om han igronerar din till sägelse. Om han fortsätter så behöver du klart hjälp i klassrummet . Han ska inte få förstöra för de andra barnen .
Skrivet av    Mia .Fskl

Jag tycker

att du ska börja som Mia,Fskl föreslår, men tror också att det kan vara värt att prova det gamla beprövade sättet: Om han strular- ta ut honom från rummet och visa tydligt att du inte accepterar hans beteende UTAN att säga annat än \"jag flyttar på dig för att ...................... När du slutat med det är du välkommen in igen.\" (ingen uppmärksamhet) Sen är det mycket viktigt att i snar anslutning till det inträffade försöka hitta något som han gör som är posisitv och överdrivet ge honom beröm för det inför klassen (uppmärksamhet) Om dettta fungerar kommer han snart märka att negativt beteende = ingen uppmärksamhet och positivt beteende = mycket uppmärksamhet. Hoppas att det ordnar sig för er.
Skrivet av    Irmelin fskl

Mia & Irmelin!

Tack för era tips! Har jobbat med dem i åtanke och det fungerar faktiskt bra! =))
Skrivet av    Förskollärare

Artiklar från Familjeliv