Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

betyg

Skrivet av Janne
Hur vet man som lärare i vilken skala man ska sätta betyg på ett prov egentligen? Så man inte är för hård..
Svar på tråden: betyg

Jag är hård!

Nu slipper jag att sätta ut betyg på mina elever eftersom jag undervisar i de lägre årskurserna. MEn jag sätter upp tydliga mål för ett prov och sedan är jag stenhård. Motsvarar provet minikraven så ska det vara alla rätt. Är det ett svårt prov för att se hur de duktigare klarar sig så har jag redan från början bestämt mig för vilka frågor som måste besvaras rätt och vilka kriterier svaret måste uppnå för att vara godkänt. Men jag är glad att jag slipper sätta betyg. När vi bedömmer våra elever så har vi alltid räddningen i \"är på god väg\".
Skrivet av    Sofia*

Hur menar du?

Med det betygssystem vi har idag så finns det inga \"skalor\". Är du lärare? Eller menar du andra när du skriver \"man inte är för hård\"?
Skrivet av    Anonym

jomen

terminsbetyg är ju lätt...man tittar bara på målen. men för enskilda prov är det svårare att veta betygsskalan. Vad menar du med att det inte finns nån skala? Med skala menar jag nivån på provet för godkänt respektive väl godkänt etc
Skrivet av    Janne

Inte alla skolor

har kriterier för målen terminsvis. Så är det i alla fall inte på min dotters skola. Vad gäller enskilda prov, så bör proven vara uppdelade så att det finns G-, VG- och MVG-frågor. Om det då finns tex 10 G-frågor kan åtta rätta svar ge Godkänt eller sex rätta svar på G-frågorna + ett rätt svar på VG-frågorna ger samma godkända betyg. De olika betygsnivåerna är alltså kvalitativt skilda - inte kvantitativt. Ett glosprov i engelska bör alltså inte ge mer än G eftersom det inte krävs någon djupare förståelse att lära in ett antal glosor. Kan man lära in tio glosor så kan man antagligen hamra in tio till.
Skrivet av    Anonym

Artiklar från Familjeliv