Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu är det kris!!!!!

Skrivet av Nickan
Sonens fröken ringde hem alldeles nyss och spydde galla över sonens och hans beteende i skolan.
Han hade burit sej väldigt dumt åt mot både lärare och elever, vilket naturligtvis resulterar i en massa konflikter. hemma har han varit som vanligt. Sonen fick i våras ADHD diagnos och nu vet jag inte längre hur jag ska tackla detta.
Naturligtvis accepterar jag inte att han uppför sig illa, dessutom har de skrivit på regler i skolan för hur man ska uppföra sig, så han vet ju vad som gäller.
Samtidigt kanske allt har en förklaring i något annat.
snälla ni kloka föräldrar hjälp mig var ska jag börja nysta i denna härva????
Svar på tråden: Nu är det kris!!!!!

hur gammal?

Och har han någon tillrättalagd pedagogok i skolan som hjälper honom med sitt funktionshinder. Jag tänker då på struktur, scheman, dämpande av intryck, möjlighet att få sitta och pilla med något under lektionerna (typ stressboll). Jag antar att ni har gjort ett åtgärdsprogram tillsammans med skolan. Om inte, begär ett OMEDELBUMS! som du säger, hans beteende har nog inte med vetskapen om rätt och fel att göra. Det är nog mera att han inte _kan_ (i den givna situationen) göra bättre än han gör.
Skrivet av    Vildmärren

Hej!

Han är 11 år. Problemet är att , skolan inte har tagit till sig informationen som Bup var ute och hade när diagnosen var klar. Visst har de gjort en del förändringar men som nu när det verkligen gäller så står de helt handfallna. Fröken menade till och med att barn som uppför sig så kan man ju inte ha i den vanliga skolan. Det svider att höra sådant! jag fattar att han kan vara jobbig men hur ska vi bemöta detta. Just nu är det bara kaos. Det känns som han har kommit in i en negativ spiral och görs inget nu så går det åt pipan......
Skrivet av    Nickan

tillägg

Vi har inget åtgärdsprogram skrivet. Skolan tyckte inte att det behövdes. När jag ändå ville ha det så sa fröken att det skulle skrivas ett men sedan har vi inte hört något mer....
Skrivet av    Nickan

Till att börja med

så HAR han ett funktionshinder som yttrar sig precis så mao han bär sig _inte_ illa åt. Och att han har skrivit på regler på hur man ska uppföra sig hör inte hit. Hade de krävt att han skulle resa sig upp ur rullstolen och gå också om han haft DET handikappet? skulle inte tro det. Man blir bara så _less_ inte på dig *ler* men på att varenda förälder (utan undantag verkar det som) ska vara tvungen att uppfinna hjulet igen och igen och igen. Nysta.... ja till att börja med, skriv ut varenda info du hittar om ADHD. Tvinga rektor och lärare att läsa. Sen behöver han studiero och DET får han inte i en stor klass. De får se till att ordna en mindre grupp. Finns utan tvekan fler elever i skolan som skulle må bra av det. Han agerar så här för att han nått botten av vad han orkar. Nu måste han få hjälp på fötter igen. Tyvärr så kommer du att vara tvungen att strida för vartenda steg så jag skickar en cyberpåse rättmätlig ilska och säger -buss på!.
Skrivet av    marib

Någon liten...

grupp, finns inte på skolan. Rektorn säger att det inte finns utrymme för detta. Sonen har egentligen inte svårt i själva skolarbetet, det är bara i matte som han får extrahjälp hos specialfröken. Det är ju detta som känns så fel att ingen fattar att han kanske inte kan rå för att han är på ett visst sätt. Det är ju inte lätt för andra att fatta när man själv inte förstår. Jag läser o läser om ADHD men råden som finns följs ju inte av någon. vi har försökt ändra på förhållningssättet till honom men det är svårt att veta vad som är rätt eller fel. Bup var bra på att utreda men nu hör vi inte av dem........ alla i skolan pratar bara om hur viktigt det är att inte \"hänga ut honom\" inför andra elever och föräldrar. Han har assistent i skolan men det funkar inte alls. Det är två mesiga tjejjer som inte kan ett dyft om bokstavsbarn. Sonen har heller inget förtroende för dem och då funkar ju inget. Nu har jag gnällt färdigt!!! jag skulle vilja ha en handbok om hur man gå¨r vidare Kram!
Skrivet av    Nickan

Jag tror jag ska skriva en :-)

när (om) LillaMonstret flyttat hemifrån. A och O är att inte på några villkorsvis acceptera \"finns inga resurser\" då ägnar man sig åt 1 Påläsning om skollagen, du ska kunna de delar du hänvisar till utantill, åtmistone tillfälligt (tror Nettan hade bra info, hon hojtar säkert till då) 2 telefonterror mot rektor. 3 telefon terror till skolverket, _underbart pålästa personer_ har jag mött här 4 upplysa rektor om att massmedia gillar snyftisar, man kan alltid fotas bakifrån 5 Gör allvar av hoten Som liten fingervisning så har jag ägnat ca 6h/dag den här veckan åt telefonterror mot HAB, BUP, soc. Reultat hittills: Soc ska snabbinkalla (vad DE nu menar med snabb vet jag inte) samordningsmöte mellan berörda instanser och skola 2. Akut tid på centrala BUP ( 1 vecka) med normal väntetid 3 månader för nya + special behandling. Men det har inte varit lätt och det är för dj** att man ska behöva ligga i som en igel.
Skrivet av    marib

Oj, kräv ett åtgärdsprogram

Ett åtgärdsprogram är skolan _skyldig_ att skriva! Påpeka det, annars kan du hota rektorn med att du ska anmäla till skolverket, det brukar sätta fart.. *s* (Jag är ny på sidan och inte så insatt, dock vet jag ganska mycket om skollagarna då jag pluggat till lärare)
Skrivet av    Nape

DEN kunskapen är guld värd här

yippie !! Nu vet vi vem som ska terroriseras med skollags frågor :-) Välkommen hit du också även om jag redan sagt det.
Skrivet av    marib

skrik till igen!!

De SKA skriva ett åtgärdsprogram, inget snack om saken. Men både kortsiktiga och långsiktiga mål, åtgärder, ansvariga personer, tid för uppföljning etc. En liten grupp behövs inte för din grabb intellektuellt sett, som jag fattar det, men troligtvis för att han skall kunna sortera alla intryck som skyfflas in i hjärnan. Minska mängden intryck alltså. En avskärmad hörna, en extra bänk i ett eget rum dit han kan gå när det känns \"för mycket\", hörlurar, inte sitta vid fönstret, ... Det finns mycket man kan göra från skolans sida. det kan också vara så att din grabb mår bättre av att komma till en annan skola - om det finns i närheten - som har specialklasser för adhd-barn. Slippa gå på fritids, ha assistenthjälp under rasterna (som ofta är svåra och ostrukturerade), u name it! Och pengarna är rektorns problem, inte ditt. Ditt ansvar är att se till att ditt barn får den skolgång han har rätt till!
Skrivet av    Vildmärren

En tanke..

Jag har inte riktigt kunnat släppa detta med din son, blir så ledsen när jag läser att det inte funkar i skolan.. Så jag tänkte lite till: Ifall skolan inte riktigt hänger med och tar till sig informationen kan det kanske vara en god ide att kräva att få en elevvårdskonferens. Då ska rektor, lärare, ni föräldrar och all berörd skolpersonal vara med. Om jag inte helt missminner mig så _ska_ även skolläkare/skolsyster medverka. På en elevvårdskonferens kan du ta upp vad ni vet om sonen, vad BUP har sagt och så får ni komma fram till lösningar. Det är en \"formell\" konferens, dvs det ska föras anteckningar som skolan måste spara. Kan vara bra att veta det, för då måste skolan följa det ni kommit överens om- annars har ni på papper att de bryter mot detta. Du har rätt att få en elevvårdskonferens (EVK), skolan får inte neka annars bryter de mot skollagen. Jag fick själv bråka mig till en *s* och när rektorn nekade anmälde jag henne. Då blev det fart *s*.
Skrivet av    Nape

Vi hade en...

EVK med personal från BUP,rektor lärare o skolsköterska också jag o sonens pappa. Detta mötet hade vi i slutet av vårterminen . När hösten kom så efterlyste jag lite dokumentation kring vad vi kommit överrens om. Rektorn säger att BUP initierade mötet och därför skulle ha fört anteckningar. Bup säger att dom tog för givet att skolan förde anteckningar... Jag blir alldeles matt!!!!!! Jag håller på att komma tillbaka efter en lång sjukskrivning för utmattning. Tyvärr är jag inte den starka typen, jag kan aldrig hålla tårarna borta tyvärr... Jag ska bita ihop och kämpa vidare. Min son har rätt till ett bra liv!!!!!
Skrivet av    Nickan

jag ska...

ta tag i detta. Om jag så ska stupa på kuppen så ska min son ha en bra skolgång!!!!
Skrivet av    Nickan

Naiva jag...

trodde att allt kämpande var över i och med diagnosen men ack vad jag bedrog mej, det har ju bara börjat...
Skrivet av    Nickan

anteckningar

jag tror faktiskt att skolan SKALL föra protokoll över EVK. Återkommer om det!
Skrivet av    Vildmärren

Du är inte ensam

om den tanken heller, tyvärr. MAn borde ju kunna räkna med det men icke.
Skrivet av    marib

skolverket

har lite publikationer om åtgärdsprogram, leta på deras hemsida www.skolverket.se Några heter tex Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram. Tre magiska G:n. Rektorers syn på arbetet med elever med dolda funktionsnedsättningar.
Skrivet av    Vildmärren

Jo, jag är rätt så säker på det

Mötet sker på skolan och det ska vara en \"offentlig handling\" (fel ordval men jag kommer inte på rätta ordet). Det ska absolut dokumenteras!
Skrivet av    Nape

hittar inte

rätt i ´skollagarna... det enda konkreta jag hittar är enskilda kommuners direktiv angående evk, där det står att skolan skall protokollföra. Samt i skollagen där det står att elevvård ligger inom rektorns ansvarsområde och att elevårdskonferenser skall genomföras. Men inget om anteckningar där. Tyvärr.
Skrivet av    Vildmärren

Artiklar från Familjeliv