Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

frivilliga läxor

Skrivet av kluven till läxor
I mitt arbetslag håller vi på och diskuterar hur vi ska ha det med läxorna. Eleverna går i år 4-6. De har i dagsläget mellan tre och fem läxor per vecka. Det är för det mesta läxor i engelska, matte, svenska för fyror och femmor, men ibland även so och för sexorna dessutom i språkval. De flesta gör läxorna och då är det ju inte så mycket att diskutera. Men, det stora problemet är ju den andel av eleverna som inte sköter sina läxor, av olika orsaker. För dem måste det ju vara pest att sitta i skolan och bli förhörd på till exempel glosor när man aldrig kan dem. Eller att varje vecka bli påmind om att man inte gjort matteläxan.

Nu pratar vi om att testa frivilliga läxor under en period. För att se vad som händer. Kanske kan det få någon att tänka efter varför man överhuvutaget gör läxor - är det för skolans eller min (elevens) skull? Kanske kan det vara en lättnad för dem som inte får hjälp hemma.

Vad tror ni? Jag vill gärna ha lite reflektioner kring detta. Positivt/negativt.
Svar på tråden: frivilliga läxor

Vad vill ni uppnå?

Som jag ser det måste ni fundera över vad det är ni vill uppnå med läxor. Handlar det om att ni inte anser att ni har tid att tex lära in glosor i skolan eller handlar det om att ni vill lära barnen att ta ansvar för sitt eget lärande. Eller är det studiedisciplin och studieteknik som är målet? Eller en blandning, vilken då? När ni vet vilket syfte läxorna fyller så kan ni utforma läxorna från det och då kan ni också tydligt berätta för barnen vad som är meningen och de blir motiverade. Personligen lämnar jag inte ut läxor generellt. Vi pluggar glosor på lektionstid, det tar ca 10 minuter och alla barn lär sig bra metoder för att lära glosor. Men ibland vill jag arbeta med ansvarstagandet från eleverna och arbetar då en tid efter beting tex i matte. Då kan det ju hända att den som inte utnyttjar lektionstiden får arbeta hemma. Periodvis har vi läsning hemma, de ska då läsa ett visst antal sidor (personligt) hemma varje dag, för att stimulera läsningen i hemmiljön. Men jag tycker inte att jag som lärare har rätt att styra över mina elevers fritid.
Skrivet av    Sofia*

vill göra lika

Vi tycker att det skulle vara en fördel om vi arbetar på samma sätt i alla klasser. Vi har inte helt samma syn på det här med läxor, men alla är inte beredda att sluta med dem. Syftet har vi diskuterat och flera i personalen anser att läxor behövs för att repetera och befästa det man gör i skolan. Så - läxor ska vi ha, det har vi kommit fram till. Men, funderar alltså på att kalla dem \"frivilliga\". Självklart kan vi aldrig tvinga någon till att göra läxor på sin fritid och det är vi medvetna om. Det jag söker är inte tankar kring läxor eller inte. Det har vi diskuterat utifrån olika vinklar. Jag vill ha reflektioner kring \"frivilliga\" läxor.
Skrivet av    kluven till läxor

frivilliga = onödiga?

Jag tycker det låter som en lite märklig kompromiss med frivilliga läxor. Hur utformar man dem så att de känns meningsfulla att göra, men ändå inte medför orättvisa förutsättningar att hänga med i undervisningen mellan dem som väljer att göra läxan och dem som inte gör den? Kommer inte de elever som är studiemotiverade och dessutom får hjälp i hemmet att dra ifrån ännu mer om läxan blir frivillig? Om läxan bara är någon sorts extraarbete som inte är nödvändigt för undervisningen så kan jag inte begripa varför någon skulle vilja göra den? Att bara kalla läxan för frivillig om det ändå medför negativa konsekvenser (exempelvis att man kommer på efterkälken) om man INTE gör den, det blir ju vilseledande för barnen.
Skrivet av    sisla

tänkvärda tankar!

Detta önskade jag att lärarna i mina barns skola kunde ta till sig.
Skrivet av    Artepa

det är kanske så

Ja, det kanske inte alls är någon bra lösning. Vi spånar efter möjliga vägar och det vi vill komma bort ifrån genom att ha \"frivillig\" läxa (man kan kanske inte kalla den just så till barnen) är pressen/misslyckandet för de barn som aldrig gör läxan. Dessutom hoppas vi få igång en diskussion och förhoppningsvis få fler än idag att inse att läxor är till för att man ska nå ett bra resultat. Det är inte för min skull man gör dem, även om jag naturligtvis blir glad för deras skull om de lär sig saker. Kom gärna med något annat förslag på hur vi ska göra. Skrota läxorna helt kommer vi inte att göra.
Skrivet av    kluven till läxor

är det bättre utan?

Skulle du hellre vilja att dina barn var utan läxor?
Skrivet av    kluven till läxor

....enda vettiga förslaget är det här:

Insistera på att skolan ordnar möjligheter till läxläsningsstöd flera eftermiddagar/vecka, eller utöka schemat med en halvtimme läxläsningstid/dag och hjälp själv de elever som behöver stöd, förklaringar och peppning. Jag är emot läxor. Har därför inga andra förslag på hur läxor ska hanteras på ett vettigt sätt som inte skulle drabba de barn som har låg egen motivation och som inte får stöd i hemmet. Om skoltiden inte räcker till för att få ett bra resultat i studierna tycker jag man ska utöka den schemalagda tiden för barnen.
Skrivet av    sisla

går inte

Det går tyvärr inte att lösa på det sättet. Personalen har sin arbetstid fylld och barnen måste passa bussar för att komma hem. Vi erbjuder läxhjälp som elevens val, men det är inte de barnen som inte gör läxorna som väljer det. Det är väl bara att konstatera att barn med låg motivation och/eller dåligt stöd hemma har sämre förutsättningar och det kan vi omöjligt kompensera. Egentligen tror jag att läxorna spelar en försvinnande liten roll där. Barn som har engagerade föräldrar har ju alltid ett försprång. Och, visst kan jag sluta med läxor. Jag tror att det skulle resultera i att de ambitiösa barnen med ambitiösa föräldrar skulle läsa hemma iallafall. De andra skulle låta bli och då skulle klyftan bli minst lika stor.
Skrivet av    kluven till läxor

egentligen ungefär samma

Jag har suttit och kollat tillbaka en del här på sidan och tycker att du brukar ha kloka åsikter om läxor. När jag läser om hur du arbetar med läxor, de som vill ha läxor får det, så är det ungefär så som vi tänker med frivilliga läxor.
Skrivet av    kluven till läxor

ovanstående till Sofia *imt*

Skrivet av    kluven till läxor

Det räcker med åtminstone en

och då ha fler dagar på sig att göra dem. Jag tycker inte att det skulle behövas några matteläxor i ettan och tvåan. Matten borde kunna hinnas med i skolan. Däremot tycker jag att det är försvarligt att ha en läsläxa som man kan träna på under veckan. Skolan har inte kunnat övertyga mig att min son förbättrar sin läsning genom att under en kväll läsa ett stycke en till två gånger som det efterfrågas. Jag tycker att vi skulle få fler kvällar på oss så att det kunde repeteras. Så som svar på frågan. Bäst tycker jag det vore om mina barn slapp läxor under lågstadiet eftersom behovet av läxor kommer ju äldre de bli. Så de komer att få nog av den varan ändå. Men om det nu ska vara läxor tycker jag att det räcker med läsläxor och då samma stycke under en längre tid, förslagsvis måndag till fredag.
Skrivet av    Artepa

Fast inte

Jag låter de elever som vill ta hem och arbeta med visst material, det är frivilligt och betraktas inte på något vis som en läxa! De enstaka gånger jag delar ut läxor så är de allt annat än frivilliga, men mycket personligt utformade och ges i samråd med elever och föräldrar.
Skrivet av    Sofia*

låter ju bra

Jo, just personliga läxor eller projekt som man ger i samråd med föräldrar är det vi tycker fungerar bäst också. Men, ska man ha läxor varje vecka blir den typen av uppgifter svår att hantera. Och även om jag är tveksam till läxor kan jag se en vinst i att vi försöker göra så lika som möjligt i klasserna.
Skrivet av    kluven till läxor

Problemet med det..

..kan ju var att motivera eleverna till något som man inte själv tror på fullt ut. Vad vill ni vinna genom att göra likadant i alla klasserna? Det blir ju aldrig exakt det samma eftersom vi lärare ju, tack och lov, är individer och sätter vår prägel på vad som händer i klassrummen.
Skrivet av    Sofia*

som sagt kluven

Det vi vill vinna är väl just enighetern. Att inte en sexa är utan läxor och den andra har fem i veckan. Kruxet för mig är just syftet med läxorna. Jag anser att det man behöver läxor i är det man behöver repetera och befästa, typ glosor i engelska (naturligvis kopplat till en text). Men, de läxor som eleverna arbetar bäst med är skrivuppgifter, nyheter och liknanade som jag egentligen tycker att vi kunde hinna i skolan... De gillar bäst den typen av läxor som blir \"klara\". Stressen minskar då. Då kan jag tänka mig att skifta helt enkelt, vi pluggar mer glosor i skolan och gör annat i läxa. Och, det gillar nog barnen. Jag ska ta en rejäl diskussion med dem också, men måste ju veta ganska klart vad jag kan tänka mig först.
Skrivet av    kluven till läxor

Läxläsning på schemat

Man kan ju tänka sig ett system där det delas ut läxor, som ska göras varje dag. Men att man schemalägger 15 miuter varje dag för läxläsning. Vill man sedan uppnå kontakten med hemmet kan man väl säga att alla läxor ska tas hem och skrivas under av förälder. På detta sätt kan du ha läxor, precis som kollegorna. Men det är du och inte föräldrarna som lär ut studietekniken. ( Du kan mycket väl ta av din förtroendetid till den timmen extra det blir i veckan.) Eller som sagt gör som du beskriver, skicka hem sådant som fungerar som hemläxor, men gör det som alla måste göra (glosor osv) på lektionstid. MEn framför allt! Tala noga om för både eleverna och deras föräldrar varför du gör som du gör, och var lyhörd på om föräldrarna tycker att det fungerar.
Skrivet av    Sofia*

Nyfiken på hur ni lär barnen olika sätt ...

att lära in glosor! Kan du berätta är du snäll! Tragglar med min tjej här hemma och det går rätt trögt. :o(
Skrivet av    MiaMia

Var en fråga till Sofia*

Hur den hamnade längre ner förstår jag inte ...*fundersam*
Skrivet av    MiaMia

Flera varianter

Den vanligaste är att de har ett papper som är delat i 4 spalter. I den först skriver de orden på engelska från boken. Så översätter de dem de kan till svenska i nästa spalt, och kollar dem mot boken,rättar till det som är fel. Sedan viker man bort första spalten och översätter till engelska i spalt 3. Vik upp spalt ett och rätta, de ord amn hade fle på skriver man en gång till underst i spalt 3. Så viker man bort 1 och 2 och översätter till svenska en gång till. På det här sättet brukar glosorna fastna. Har amn fel på några i sista spalten tar amn dem, bara dem och kör ett varv till med. Ett annat sätt är att använda bandspelare. Då läser man in orden ett i taget, först på svenska, paus, sen på engelska. När barnet sedan läst in alla glosorna på bandet lyssnar det på bandet och säger ordet på engelska i pausen. Ett tredje sätt är att bygga i hop orden till ett korsord. Rita bilder till orden,eller förklaringar/synonymer. Så suddar man glosorna och försöker skriva in dem igen. Ytterligare ett sätt är att spela bokstavs bingo. Då väljer man olika glosor till olika barn, deskriver glosorna på ett papper framför sig och så slår man med bokstavstärningar. Den som först fått alla bokstäver till ett ord får första bingon och så fortsätter man. (den här varianten fungerar bäst när de ska lära sig stava ord de redan kan betydelsen av). Lycka till!
Skrivet av    Sofia*

Artiklar från Familjeliv