Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska han få IG pga fobi?

Skrivet av Ledsen mamma
Han går i nian nu och har G, VG och 3 MVG. Att han fick G i svenska i åttan var enbart för att fröken var snäll, ansåg hon själv. Man måste ju uppfylla vissa kriterier - i allafall i nian är det livsviktigt. Min kille kan inte tala inför folk! Han har aldrig kunnat det. Skolan har försökt vara tillmötesgående, ordna små grupper osv, och en gång talade han inför fröken och 2 kompisar. Det var därför han fick sitt G i åttan.
Vore det inte för detta skulle han ha MVG i svenska.
Han klarar inte av att tala inför folk alls och det ser ut som om han kommer få IG.

Ska det verkligen vara såhär? Han klarar sig som sagt hur bra som helst i skolan, ska denna skräck få förstöra allt?? Måste det vara så petnoga, han har ju mängder va andra kvalitéer!
Svar på tråden: Ska han få IG pga fobi?

Tyvärr är det nog så

att om det är så att tala inför grupp är ett av målen i svenska så måste han göra det för att nå det betyget. Han kan inte få betyg för vad han skulle kunna gjort utan för det han faktiskt gör. Det är ju så att han har ett forma av handikapp vilket kanske skulle kunna vara skäl nog att han ansöker om särskilda skäl(fri kvot) när han söker till gymnasiet. Kan han få ett läkarintyg på fobin? Iså fall borde det gå. Fri kvot är för dem som av speciella anledningar inte nått upp till den nivån som de borde ha gjort (sjukdom, sociala skäl etc). Här kan du läsa om vilka kriterier som gäller i svenska: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=23&skolform=11&id=3890&extraId=2087
Skrivet av    Pinse

Glömde:

Fast om han ska ansöka i fri kvot måste han vara behörig, dvs G i sv, en och ma. Viktigt att ni diskuterar med skolan lärare och syv på vad som kan göras! Kanske kan han gå i en liten grupp?
Skrivet av    Pinse

Nog lite av en tolkningsfråga

Här kan du läsa skolverkets text om svenska för grundskolan: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=23&skolform=11&id=3890&extraId=2087 Vissa saker kan man kanske tolka som att man ska klara av att tala inför grupp? Klipper en liten snutt: \"Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret Eleven skall – aktivt kunna delta i samtal och diskussioner och sätta sig in i andras tankar samt kunna redovisa ett arbete muntligt så att innehållet framgår och är begripligt, \" Skulle han klara av att stå inför en videokamera? Då kanske det skulle kunna vara en redovisningsform? Bara en tanke...
Skrivet av    Nini

Ja tyvärr!

I endel skolor är dom noga! Min son fick godkänt men många av hans klasskamrater fick IG i olika ämnen pga. någon liten detalj. Ex en av de duktigaste i de flesta ämnen fick IG i engelska då han inte vågade tala inför klassen. Han går nu individuella programmet. Några fick IG i Svenska och många i matten. Det verkar ganska hårt nuförtiden i och med att man ska uppfylla alla kriterier. 10 av 20 elever går PRIV eller individuella.
Skrivet av    bettis också ensambarn

Nej!!

Har han en fobi så kan han ju inte hjälpa det! Är han duktig på svenska i övrigt så finns det absolut ingen anledning att han ska få IG. Jag har själv inget tonårsbarn eftersom jag bara är 20 år, men jag lägger mig i ändå eftersom jag hade samma fobi när jag gick i högstadiet. Jag ville verkligen inte prata inför alla i klassen. Det är fler än man tror som har svårt för sådant, och vår svensklärare gjorde som så att hon tog den lilla gruppen som hade svårast för att prata inför folk och så fick de tala inför varandra (3-4 personer). Detta var också i nian och det räckte gott och väl! Prata med läraren igen och säg att du kräver små grupper, annars går du till högre instanser.
Skrivet av    Fluffy

Hej

Ni skall tala med skolpsykologen. Han behöver uppenbarligen hjälp med detta (såväl frågan om att inte få IG på grund av fobi som sin fobi i sig).
Skrivet av    Jämställd pappa

I eng och ma

har han VG
Skrivet av    Ledsen mamma

IG?! Varför skulle han få IG?

Om han fixar grammatik, har bra skrivförmåga och sånt som man nu ska kunna... så borde han i allafall få G, fast jag tycker ju han borde kunna få VG. MVG är ju nåt man får om man klarar alla bitar galant, men om han fixar det andra, men har fobi mot att prata i grupp tex, så tycker jag inte IG är befogat. Då ska han ju misslyckas i allt annat också i svenskan.
Skrivet av    annis

alla ska kunna få G

Det förklarade vår rektor för oss. Alla ska kunna få G efter sina förutsättningar. En enbent elev ska ju kunna få G i jympa t ex. Min son är tex dålig på att ge skriftliga svar så han får svara muntligt på proven istället.
Skrivet av    mamma till tre

Vad bra!

Att det är så på Er skola - så var det inte på min sons. Tur att han har slutat där...
Skrivet av    bettis

Tala med skolpsykologen?

Dels för att få hjälp med fobin, och dels för att komma fram till hur han ska nå ett G. Detk an ju vara så att han inte säger ett pip på lektionerna och då är det ju svårt för läraren att få ett tillräckligt betygsunderlag.
Skrivet av    Vind

Att komma över...

...en sådan sak kan ta åratal! Jag känner mig fortfarande inte bekväm i sådana situationer trots att jag träffat en psykolog regelbundet i flera år. Läraren MÅSTE faktiskt anpassa de muntliga uppgifterna till en sådan elev, han ska till och med kunna få VG som baseras på de andra meriterna (det fick jag). Om läreren är helt oresonlig tycker jag att mamman ska prata med rektorn och kräva att han/hon tar sig ett allvarligt snack med läraren.
Skrivet av    Fluffy

Pysparagrafen

Det finns en skrivning när det gäller betygssättning som i första hand gäller dyslektiker. Om en elev har specifika svårigheter med en viss sak, ska man kunna bortse från den oförmågan när man sätter betyg. Den texten gör att en dyslektiker kan få tex VG i svenska även om stavningen är mycket dålig, eller om det går extremt sakta med läsningen. Se till att han får ett intyg där hans svårigheter beskrivs, så kan även denna skrivning tillämpas för hans besvär. Om inte han får det betyg han förtjänar tycker jag ni kan vända er till Skolverket. Det kan ni göra redan nu, så att de kan ge er den exakta lagtexten.
Skrivet av    Anonym

yrla skrev ovanstående :-) (IMT)

Skrivet av    Anonym

Två skäl till varför man bör fundera...

en vända till på om det är rimligt. Det står visserligen så här i betygskriterierna: \"Eleven skall – aktivt kunna delta i samtal och diskussioner och sätta sig in i andras tankar samt kunna redovisa ett arbete muntligt så att innehållet framgår och är begripligt,\" Men - det står ingenting om att det där samtalet och den där redovisningen måste innebära att tala inför ett flertal personer samtidigt. Den muntliga delen av NP i nian, den kan man göra i relativt små grupper - och det måste ju vara ett tecken på att det inte finns något krav på \"ett flertal åhörare\". Eller hur? Dessutom: Det finns skäl att tänka att din sons fobi är att betrakta som ett \"särskilt skäl\", att beakta vid bedömning. På skolverkaets hemsida, under \"Frågor och svar\", hittade jag en fråga om just detta och där skriver man att \"Särskilda skäl definieras som funktionshinder eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur.\" Alltså kan man fundera på om din sons fobi är att betrakta som något man ska ta hänsyn till.
Skrivet av    Fröken Fräken

Desto större anledning att ta tag i det nu...

...oavsett om det tar hundra år att komma förbi en fobi så måste man ju åtminstone _börja_ någon gång. Visst ska man anpassa de muntliga uppgifterna, men att utesluta dem helt tycker jag är att gå för långt i sin välvilja. För övrigt fattar jag inte varför man prompt måste kunna få VG om man inte uppfyller betygskriterierna, då fyller ju inte betygskriterierna någon funktion.
Skrivet av    Vind

Jag studerar till

lärare i Sv, på gymnasienivå visserligen, men de ställen jag gjort praktik på har man alltid tillmötesgått sådana saker som skräck att tala inför folk genom att eleverna får välja själv om de vill tala inför hela klassen eller i liten grupp. När de talar i liten grupp sitter de ofta i ett grupprum vid ett runt bord och behöver således inte ens ställa sig upp inför andra, o eleverna brukar tycka att det går mycket bättre när man gör så och skräcken känns inte alls så starkt. Jag tycker det är konstigt om läraren tvingar dom att stå inför hela klassen om de inte klarar det. Stå på dig,, säger jag till både dig och ditt barn.
Skrivet av    Sanna

Nä jag tycker det är förjävligt rent ut sagt..

hade samma problem på högstadiet.. fast jag riskerade aldrig ig men kom inte upp från g fast jag var jättebra på svenska.. men jag pratade inte tillräckligt mkt i klassen.. iof så gjorde jag redovisningar eftersom man var tvungen men jag tycker att det är hemskt att det ska vara ett krav med offentliga uppvisningar.. man kan klara sej här i livet utan det.. Iof kan det vara värt att söka hjälp för det för hans skull men jag tycker inte att det bör påverka betyget på det sättet..
Skrivet av    JmedNochM

Att man ska klara det

i skolan har nog lite att göra med att man senare ska klara sig i samhället, på arbetsplats osv där man någon gång kan behöva prata med folk, kanske om känsliga saker, m chefer eller vad som helst sådant, och det kan ju vara bra att man i skolan har övat lite på sådant och vet att man klarar det... det var svårt att klä det jag tänkte i ord,, men kortfattat så är all inlärning i skolan ämmad för framtiden och vuxenlivet, och många saker har man nytta av någon gång även om man kanske inte alltid tänker på det. Hoppas allt går bra!!
Skrivet av    Sanna

Artiklar från Familjeliv