Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inlägg om mobbing

Skrivet av Nilsfar
Hej allihopa, jag har skrivit ett debattinlägg jag tänkte försöka få in i GP. Det vore kul att höra vad ni experter tycker om det.


Mobbingen i våra skolor har uppmärksammats de senaste dagarna. Skolverket har kritiserat hur skolan i Lerum agerat när ett barn har blivit mobbat. Mycket av kommentarerna har handlat om vikten av att utkräva ansvar från de som inte agerat när mobbingen upptäckts. Problemet är mycket djupare än så. Att barn blir mobbade för att de är annorlunda visar istället att skolan misslyckats kapitalt med att överföra tankarna att alla människor har ett lika värde.

Tack vare att jag har en son med autism har jag de senaste åren kommit i kontakt med människor som själva har diagnoser inom autismspektrum. Jag har träffat många som har lindriga former av autism, t.ex. Aspergers Syndrom. Många klarar sig utmärkt i skolan men har på grund av sitt funktionshinder svårt för att bete sig på ett sätt som vi ”normala” tycker är socialt korrekt. Det som är gemensamt för alla de med lindriga former av autism jag har samtalat med är att de blivit mobbade under hela sin skoltid. Det som gör det ännu mer skrämmande är att väldigt många av dem dessutom känt sig mobbade av sina lärare. Denna grupp individer är ett bra exempel på hur mobbingmekanismerna fungerar eftersom de råkar ut för det i så oerhört stor omfattning. Jag vill vara mycket tydlig med att jag inte känner till det nu aktuella fallet i Lerum och jag vill inte ens antyda att det i Lerum skulle handla om någon form av funktionshinder som bakomliggande orsak.

I skolverkets kritik mot skolan i Lerum lyser det igenom att skolpersonalen anser att eleven haft sig själv att skylla för att han blivit mobbad. Hur skall vi någonsin komma åt mobbingen när till och med lärarna deltar i den genom att tycka att den som beter sig annorlunda själv orsakar mobbingen. Det hjälper inte med bästa tänkbara planer för hur lärarna skall agera när en elev blir mobbad om lärarens egen attityd är en del av problemet. Det behövs också en beredskap för att upptäcka och hantera mobbing även när lärare är en del av den.

Det viktigaste i arbetet mot mobbing är naturligtvis inte planer för vad som skall göras när det redan skett. Det måste istället vara det förebyggande arbetet. Skolan måste arbeta med värdegrunden på ett mycket mer levande och djupgående sätt.

Om vi återvänder till exemplet med barn som har lindriga former av autism som är en liten grupp barn men också några av de som är svårast drabbade av mobbing så finns det mycket som går att göra i det förbyggande arbetet.

Den som har någon form av autism har ofta svårt för att förstå hur människorna runt omkring tänker. Detta gör att de i många situtationer kan få omgivning att känna sig provocerad av deras beteende. Min erfarenhet är att det bästa sättet att komma ifrån detta är kunskap om hur funktionshindret fungerar. Genom kunskap ökar toleransen och individerna blir bemötta på ett helt annat sätt, både av lärare och skolkamrater.

Insatser behövs först och främst för att utbilda lärarna om olika dolda funktionshinder. Tyvärr verkar det hos många akademiker på landets lärarhögskolor finnas en skepsis mot neuropsykiatriska diagnoser. Detta utgör ett hinder för att lärarna skall få den här kunskapen. Även om det kan finnas en anledning att vara skeptisk mot att diagnoser som sådana skall behövas – så måste lärarna ändå få kunskap om hur de som hör till autismspektrum fungerar. Lärarna måste få kunskap om grunderna i vad de kan göra för att underlätta skolgången för elever med dolda funktionshinder. Lärarna behöver också få handledning för att få hjälp med att hantera sina känslor för elever de upplever ”provocerande”.

Det görs idag en del insatser på skolorna för att eleverna skall få veta mer om funktionshinder. Det ordnas ibland t.ex. ”handikappdagar”. Tyvärr inskränker sig dessa ofta till att handla om mer synliga funktionshinder som rörelsehinder och funktionshinder som är lätta att sätta sig in i som syn- och hörselskador. Skolan måste ta på sig ansvaret att lära ut också vad dolda funktionshinder innebär.

Mot det här resonemanget skulle man kunna invända att ”Alla barn som blir mobbade har väl inte funktionshinder?”. Självklart har de inte det . Det behövs inte ett funktionshinder för att bli mobbad. Det räcker med att vara tillräckligt annorlunda på ett eller annat sätt, verkligt eller bara i fantasin hos den som mobbar. Det som däremot blir resultatet när vi ökar kunskaperna om dolda funktionshinder är att acceptansen ökar för ett annorlunda beteende.

Det är dags att de ansvariga politikerna tar tag i mobbingfrågan och ser till att skolans värdegrund inte bara är ett vackert formulerat dokument utan också är något som skolan faktiskt förmedlar till våra barn.
Svar på tråden: Inlägg om mobbing

Mycket bra!

Vi hade svårt att få med vår debattartikel från komvux men denna borde vara högaktuell! Max 3 000 tecken fick vi restriktioner över men det bör du också ha klarat tror jag. Lycka till! Vi blev mycket trevligt bemötta från GP i alla fall.
Skrivet av    Ewa S

Jättebra...

..jag ser gärna det inlägget i GP. Jag vill även tillägga att det finns en inriktning inom lärarutbildningen som heter \"Social och kognitiv utveckling hos barn unga och vuxna\", den inriktningen tar upp just det här med barns rätt till olikheter och ger oss kompetens att möta alla barn. Dock är den inte obligatorisk vilken den borde vara, den kursen skulle höga kvalitén på lärarna med 100%. Hoppas du får in ditt inlägg i GP.
Skrivet av    Wondergirl

Skulle gärna se inlägget...

i min lokala tidning också! Jättebra. Tänker på alla utsatta *gråter*. Tänker tillbaka på hur vår pojke for illa i sin gamla skola. Pinnar kastades på honom, handduken blöttes i duschen och han stod ensam rakt upp och ner i ett hörn på rasterna. Hade jag inte gått förbi och sett det hade jag förmodligen aldrig fått reda på det. För lite personal, för lite resurser, för lite rastvakter. Skolorna måste få bättre verktyg och hållbara handlingsplaner. Och mer respekt och hänsyn i samhället överhuvudtaget.
Skrivet av    Rockan

super!

Orkar inte ge någon konstruktiv kritik, men det beror på min sinnesstämning just nu... Men glada tillrop kan jag ge! Jippie!! Snyggt!! Det behövs fler som du!!
Skrivet av    Vildmärren

Heja Nilsfar! (imt)

.
Skrivet av    mammuten

Mycket bra skrivet!

Det skulle vara ännu bättre ifall denna skrift synliggöres i lärartidsskrifter också, kanske i de olika Lärarförbunds medlemstidningar?
Skrivet av    Kirsi

Jättebra skrivit!

Hoppas att det blir publicerat.
Skrivet av    rapunzel

Ett väldigt genomtänkt inlägg

som jag absolut tycker att du skall skicka in. Intressant att du tar upp detta med värdegrund för på vår dotters skola så har de sedan två år tillbaka jobbat med värdegrundsord. Alla barnen i skolan har fått varit med och tagit fram vilka ord de skall vara, samtidigt som vi föräldrar har bidragit med våra förslag, vilket resulterade i fyra ord vilka är kamratskap, ärlighet, hänsyn och ansvar och dessa ord har sedan vänvts in i undervisningen, och de har haft temadagar, tryckt upp t-shirtar med orden som varje barn sedan har fått och en massa annat. Det har också satts in kamratstödjare, rastvakter och ett mobbingteam och överlag så har skolan med ganska så små medel gått från att ha varit en rätt så stökig skola till att fungera väldigt bra. Självklart finns det mycket kvar att göra, men jag tycker ändå att att det visar att det inte krävs så stora medel, utan mer människor som är villiga att genomföra dessa förändringar även om det är motigt och svårt i början.
Skrivet av    Tinkerbell

Jättebra skrivet!

*imt*
Skrivet av    Idalina

Skulle också gärna se

inlägget i vår lokala tidning här och i någon lärartidning. Det behövs!
Skrivet av    Idalina

"grön pil skulle det vara"...

Måste ha tryckt \"skicka\" medans jag läste de andra inläggen :P
Skrivet av    Rockan

Bra inlägg men vad jag tänkte på

är att föräldrar kan riva ner vad skolan försöker bygga upp. Känns som om föräldrarna och alla vuxna borde lära sig mer om NPF och allas lika värde. Så länge vuxna själva mobbar dem som avviker, är det inte att undra på att barn gör det också. Men ditt inlägg handlar ju om lärarnas roll, så det är bara en tanke. Inget som jag tycker du behöver lägga till.
Skrivet av    Alien

Attityderna återskapas i varje ny generation.

Det gäller att få stopp på det så att de som växer upp nu inte får samma attityder som dagens vuxna.
Skrivet av    Nilsfar

Mobbing gör mig så ledsen....

Ja, jag har många gånger tänkt detsamma....finns det verkligen ingen utbildning på lärarhögskolan som tar upp npf? Jag tycker att det är märkligt ifall det är så, vi lever i ett upplyst samhälle där npf har kommit upp mer i ljuset än någonsin och trots det så är så många inom barn och skolomsorgen så dåligt förberedda. Min dotter hamnade nu i förskoleklass och jag är så glad och tacksam över hennes fröknar där, de gör vad de kan för att lära sig om autism och pedagogiken runt det. Tyvärr är jag medveten om att alla inte har samma tur. Men igår så var det disco och min dotter ville gå och hon hade så höga förväntningar och det riktigt lyste om henne när vi åkte dit, hon försökte (något som jag blev överaskad av) ta kontakt med några andra tjejer som bara vänder ryggen till och går, mitt modershjärta höll på att brista.Hon ville hem efter en halvtimme och \"längta till discot istället\", hon var SÅ besviken. Jag höll ihop tills det att min dotter kommit upp på sitt rum, sen skvalade tårarna. Varför ska allt vara så svårt?! Min älskade,charmiga dotter är en udda fågel i detta kravfyllda samhälle. Jag vill skydda henne mot all världens faror....men hur ska det gå till? Jag vet att jag inte är ensam i dessa känslor, men känner mig så trött, arg, besviken på att det är som det är i skolorna!
Skrivet av    Nina

Artiklar från Familjeliv