Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

måste fråga er!!!!

Skrivet av nilla med 2 flickor o 2pojkar
hur era barn har det med lektioner!!! när jag gick i skolan så hade vi "vanliga lektioner" men kärnämnen och sedan idrott.
men idag så har barnen fri lek,massage,fritidsaktivitet mm på schemat.
var nyss på föräldramöte där de tog upp att barnen ska få läsprotokoll med sig hemma som ska fyllas i varje dag av föräldern när barnet har läst för oss, de påpekade hur viktigt det är med att barna läser hemma för de hinner bara läsa en gång per vecka för en vuxen i skolan.
ja men varför ska vi få en himmla massa läxor hem, det är ju inte bara läsläxa.....men i skolan ska dom pyssla med fri lek.... för mig är detta konstigt dom har ju raster i skolan.
mina tjejer går i 2 och 4 an
hur mycket läxor har era barn?
Svar på tråden: måste fråga er!!!!

Idag

är det fult att ha lektioner och undervisning. Allt ska vara roligt i skolan. Och det kanske fungerar på lågstadiet (fast jag tror inte det) men när barnen kommer upp på högstadiet har de ingen aning om hur man gör för att lära sig på ett snabbt och effektivt sätt. Min dotter hade det som dina på lågstadiet och delar av mellanstadiet. Nu sitter hon i åttan, ska få sina första betyg, och gör läxor samtidigt som hon chattar på MSN, kollar sin Lunar och slänger ett getöga på TV:n. Alla hennes läxor tar en enorm tid att göra på grund av det, vilket gör att hon naturligtvis blir less på dem. De är ju inte lika roliga som resten av livet är :-) Tyvärr så fostrar vi barn att endast bejaka det roliga och de får då svårt att förstå varför de ska lära sig saker som inte är så roliga.
Skrivet av    Anonym

Men det är väl

självklart att det ska vara roligt att gå i skolan. Det är mycket lättare att lära sig saker om man har roligt samtidigt.
Skrivet av    Lynxan

Visst är det det

Men man måste ha lite tråkigt också så att man vet när det är roligt. (Alfons Åbergs farmor)
Skrivet av    Anonym

Tycker du att det är

självklart att det alltid skall vara roligt i skolan? Det tycker inte jag. En del barn är mer intresserade av olika saker och vissa saker i lärandet är inte särskilt lustfyllt. Skolan är en plats där man skall utföra ett \"arbete\" för att tillförskansa sig kunskaper och erfarenheter inte sjutton kan man förvänta sig att det alltid skall vara roligt.
Skrivet av    Jämställd pappa

Är man intresserad

av någonting så är det lustfyllt/roligt att hålla på med detta, även om det innehåller moment som är mindre roligt. Arbeta och ha roligt behöver inte stå i motsats till varandra. Du själv har givit många exempel på hur du förmedlar kunskap till dina egna barn på ett lustfyllt och roligt sätt.
Skrivet av    Lynxan

Du skriver det själv

\"förmedlar kunskap på ett lustfyllt/roligt sätt\" Tyvärr så får man inte förmedla kunskap i skolan idag - alla ska ta reda på sin egen kunskap och då blir det gärna att man alltid väljer det man kan bäst (eftersom det är jobbigt att lära sig nytt). Jag såg att du är dramapedagog och då möter du elever i en helt annan situation eftersom du i ditt arbete oftast inte ska förmedla kunskap utan kanske utveckla andra förmågor hos eleverna.
Skrivet av    Anonym

I mitt uppdrag

som dramapedagog ligger att använda metoder som gynnar inlärning i andra ämnen. Drama fungerar utmärkt som arbetsredskap inom de allra flesta ämnen, just nu arbetar vi i åk 5 med dramamatte, ett kul och stimulerande sätt att befästa kunskapen hos eleverna. Ur principen \"Lära genom att göra\" Den pedagogik du vänder dig emot är en demokratisk, icke auktoritär pedagogik; människor ges tillfälle att själva lära sig och uppmuntras till att själva lära. Den pedagogiken tvingar eleverna att tänka själva. Den grundades faktiskt av Sokrates.
Skrivet av    Lynxan

Vad är roligt?

Det är inte självklart att det vi som vuxna tycker är roligt uppskattas av barnen. I en parallellklass tyckte läraren att \"roliga timmen\" blev för stimmig och hotade med att eleverna fick skriva skrivstil om de inte skötte sig bättre. De tyckte det var roligare med skrivstil... Jag tror att det är viktigt att barnen också får känna glädjen och tillfredsställelsen när de jobbat hårt med något och lär sig något av det eller när de lyckas med något svårt.
Skrivet av    lärare

Jo men det finns

saker som de inte skulle benämna som roliga men som man måste ta sig igenom för att lära. Det som skolan misslyckas med många gånger är attt barnen inte får komma igenom motgången och uppleva framgången. Det blir rast, man skall sluta med något för att fortsätta med något annat. Det finns en glädje i själva utförandet av ett arbete men om man inte är beredd att kämpa även om det tar emot eller är tråkigt så blir det aldrig roligare.
Skrivet av    Jämställd pappa

Det har du rätt i

alla har inte så stark inre motor. Där har jag en uppgift också. Vi gör \"svåra\" saker på drama-timmarna. Jag tror att om man kommer över motstånd på ett område så kan man göra det på ett annat också.
Skrivet av    Lynxan

Inte min erfarenhet

Våra killar har i och för sig ibland haft massage på schemat, men det tycker jag är jättebra eftersom det skapar lugn och därmed arbetsro de andra lektionerna. Fri lek och fritidsaktiviteter har de aldrig haft, däremot \"eget arbete\" där de själva planerar och bestämmer vilka ämnen de ska jobba med - mycket bra att kunna inför framtidens läsning till prov. Den yngste har också \"verkstäder\" där de lär sig SO och NO genom olika typer av skapande arbete, ett mycket effektivt inlärningssätt. Våra killar hade ungefär 2 resp 4 läxor i veckan i 2:an och 4:an. Ofta läsläxa, trots att de har mycket tid för läsning i skolan. Självklart finns inte tid för att läsa för en vuxen flera gånger i veckan i skolan, vad ska resten av klassen då göra vid alla de tillfällen då läraren lyssnar på en elev i taget? Men jag håller med dig om att det vore bättre om det fanns mer tid i skolan, så att man slapp läxorna åtminstone i låg- och mellanstadiet. Men jag tycker skoldagarna skulle kunna vara längre.
Skrivet av    ullen61

handlar

inte allt om ekonomi i grund och botten? Dåligt med personal. Barn utan närvarande föräldrar på ett eller annat vis. Skolan i dag måste ju uppfostra, undervisa när dom hinner. Tillräckligt med personal= lugna ungar= undervisa!
Skrivet av    lena_f

Vad svarade lärarna?

För du frågade väl i skolan också?
Skrivet av    L MXZ

så tycker inte jag

visst har de ibland annat nåt tema typ trafik och nån kommer och visar film, berättar osv. Eller en dag av bara lek och idrott osv. Men nej har inte upplevt att de fått ta igen nåt sen pga det. Här har de nog inte typ massage och fri lek på lektionstid, de har nog mer och mindre vanliga lektioner då. Fritidsaktiviteter som fritidsledaren håller i läggs _alltid_ EFTER skolan el kvällstid. Sånt görs aldrig på skoltid här. Men läsning sätter de stor vikt vid här också och det tycker jag är bra. För det hjälper verkligen barnen på många sätt!!! De har också här haft dels det som de kallade \"En kvart om dagen\" då barnet skulle läsa för föräldrarna eller att de läste tillsammans och så skrev man i ett häfte hur och vad man gjort, vad man läst om och hur det gått osv. Tyckte det var bra och en mysig stund. Lillstrumpas klass (gkår tvåan nu) har dock inte en kvart om dagen utan har läsläxa nästan varje dag, inte riktigt men varannan garanterat och det är inte så betungande tycker vi! Man märker hur läsningen går framåt! Kul! Även nu ska det skrivas hur det gått i läsningen. Övriga läxor kan väl vara i snitt matteläxa att göra kanske 3-5 uppgifter beroende på hur \"stora\" uppgifterna är, läsläxa som ovan då och så ska de öva på diktamen en gång i veckan och den diktamen brukar vara ca 3 meningar däromkring, ibland 4 men sällan mer än det.
Skrivet av    Turtle

Helt rätt, Jämställd pappa!

Lustfyllt lärande betyder inte att allt oavbrutet är skitskoj. Att lära sig känna glädjen av att kämpa sig igenom något jobbigt och uppskatta sin arbetsinsats trots att det inte var kul hela tiden, DET om något är lustfyllt!
Skrivet av    Pip

Artiklar från Familjeliv