Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vår utredning är klar

Skrivet av Flundran
Men den gav ingen diagnos och jag vet inte om jag ska vara glad eller besviken. Det enda utredningen visade var att hon är ovanligt intelligent. Detta innebär ju att vi inte får tillgång till något av det som diagnos-barnen har möjlighet att få hjälp med.

Nu får vi kämpa på med ansökan ändå. Både förskolan och bup anser att dottern behöver en resurs till hösten när hon ska börja sexårs men den första ansökan har redan avslagits.
Svar på tråden: Vår utredning är klar

oj jobbigt..

för svårigheterna finns men utan diagnos så blir det svårare att få hjälp. Hoppas att ni får det hjälp ni behöver.Stå på er!!! Andas djup
Skrivet av    MammaDonna

skolan är ju faktiskt skyldig att..

Ge ditt barn den resurs hon behöver. Jag hoppas verkligen att bup kan hjälpa er att trycka på skolledningen. Be bup att klart redogöra vad ert barn behöver hjälp med. kämpa på stöd från mig.
Skrivet av    jago4barn

ni kan ju utrededa henne

om igen om ett eller två år, om hennes speciella sidor blir tydligare. Många as-barnen fångars upp först vid 10-12 års åldern och vi har fått höra att utredningsmetoderna förändras hela tiden. Det vanliga´psygologtesterna från 10 år sedan hittar inte alla as-barnen på samma sett som nyare sätt med observationer och annaorunda intervjuer. Jag kan inte alla detaljer, men våran son utredes ett år sedan utan att få någon diagnos ( 10 år då) och jag var väldigt ledsen och grät floder på mötet , för vi fick ju inget hjälp. JAg frågade efter en \"karta\"...... Nu är en ny utredning snart klar, jag tror faktiskt att vi kommer att få något svar före semestern.....
Skrivet av    Katah

Och då gäller det ju...

...att se vad det är för hjälp man behövere när man har väldigt hög IQ. Det är tyvärr så att även väldigt hög intelligens kan göra det lite bekymmersamt i t ex skolan, inte minst därför att det från skolans sida är svårt att hinna stimulera ett intelligent och nyfiket barns intressen när man får kämpa som sjutton för att hjälpa de barn som har det svårt av andra skäl. Socialt kan det också bli skevt, hon kan intressemässigt vara i otakt med de jämnåriga och ligga före när det gäller behovet av intellektuell stimulans samtidigt som hon är på samma nivå, eller kanske efter när det gäller vissa bitar av den sociala och känslomässiga mognaden... Att den enda avvikelse de fann \"bara\" är osedvanligt hög IQ är det väldigt positivt, men ta all hjälp ni kan få av förskolan och BUP att tydligt formulera varför en resurs är viktig. Peka på de situationer som faktiskt är problematiska och försök få skolan att konkret förklara hur de tänker hantera dessa framöver. Lycka till!
Skrivet av    Mammuten

Att det är bekymmersamt...

... har vi ju tyvärr märkt och visst har vi anat att hon är ovanligt \"smart\" och visst är jag lite stolt över mitt begåvade barn precis som föräldrar är över sina på olika sätt begåvade barn. Men det som fått mig att fastna för detta forum och som fått mig att tro att hon kan ha någon form av autismspektrastörning är ju hennes oförmåga att fungera socialt. Det är ju på grund av det som hon behöver en resurs. Dessutom är hon inte lätt att tas med - hon har mer än en gång gått rejält i klinsch med pedagogerna på förskolan. När det är som värst stänger dom in henne i ett rum för att ingen ska komma till skada! Med andra ord, hon har ett hemskt humör och därtill är hon stark. Samtidigt är hon socialt intresserad och vill ha många vänner. Min fråga är, kan jag vara med tror du Mammut och formulera resursansökan eller rent av skriva en egen? Som det varit tidigare så har förskolepersonalen skött detta själva.
Skrivet av    Flundran

Jobbigt

Just det var jag livrädd för när min Tös utreddes i augusti i fjol, att hon inte skulle få någon diagnos, så jag förstår er hjälplöshet just nu. Tösen fick diagnos adhd och autismliknande tillstånd, för att hon inte uppfyllde alla kriterier för högfungerande autism. Har ni fått någon förklaring varför det inte blev nån diagnos? Trots att de säger att en diagnos inte gör någon skillnad för att få rätt hjälp och stöd i samhället så tror inte jag detta stämmer, vi har bara sett positiva sidor av diagnoserna - även om skolan ändå inte fattar... Jag hoppas att det löser sig för er och råder er att om något år få till en utredning igen, precis som andra här skrivit. Kram!
Skrivet av    Safiren

Artiklar från Familjeliv