Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Montessori

Skrivet av Hanna med 2 söner
Har läst på ett par ställen här om kritik mot grundläggande idéer i montessori. Då blev jag lite nyfiken och undrar vad som är fel i det?

Jag har själv valt att sätta mitt barn i montessoriklass efter stor vånda. Men jag tror att det är bra för honom eftersom jag tror att den vanliga skolan stoppar upp för duktiga barns utveckling. Men svara gärna riktigt ärligt vad som är fel. Jag är mycket nyfiken. Min främsta kritik är effekten - inte idén. Jag tycker mig ha märkt att barnen blir extremt individualistiska och svåra att ha i gruppaktiviteter när de gått i Montessoirklass. Men jag har också tänkt att det får man som förälder aktivt motverka genom att låta barnet samarbeta i grupp på fritiden.
Svar på tråden: Montessori

Maria Montessori

jag reagerar mest mot Maria Montessoris grundläggande livsfilosofi. Hon flirtar allt för mycket med teosofi för att jag ska kunna ta hennes ideer på allvar. Det finns mycket i dagens montessori som är bra, men jag tycker den vilar på en grund som inte jag kan ställa upp på. Därför vill jag inte ha mina barn i en montessoriskola.
Skrivet av    Sofia*

men snälla du

Maria Montessori har varit död länge och pedagogiken har utvecklats en hel del sedan hon grundade den i början av 1900-talet. Exakt VAD är det du har så mycket emot? När anser du att teosofin smyger sig in? Det finns inte tillstymmelse till teosofi i min dotter skola och fanns det inte heller i hennes förskola. Jag har nu flera gånger sett dig vara enormt kritisk mot montessori, men aldrig fått veta vad du - konkret - är kritisk emot. Jag har full förståelse för att man kan ha kritiska synpunkter på pedagogiken, men vad har Maria Montessoris eventuella egna tankar om livet med den att göra i dag? Detdu gör är som att jämföra Freuds alla brister som människa och jämföra med dagens psykoanalys eller psykoterapi. Eller stanna vid Newton och bortse ifrån allt annat som har hänt sedan hans tid inom fysiken. Själv är jag mycket positiv till montessori för att pedagogiken fungerar så bra för just min dotter. Däremot kan jag tänka mig att jag skulle känna helt annorlunda med ett annat barn. All pedagogik, anser jag, har för- och nackdelar beroende på vilket barn man har. Dessutom finns det bra och dåliga montessoriskolor precis som det finns bra och dåliga montessorilärare (och bra och dåliga exempel i vilken skola eller pedagogik man än väljer) Låt oss diskutera dem, konkret, i stället för dina i mitt tycke lite flummiga utfall en sedan länge död grundare. Saker och ting utvecklas ju.
Skrivet av    Ev@

Men..

Menar du att man helt ska bortse från grundaren och att pedagogike, som den bedrivs idag, är så väsenskild från grundarens idéer? Jag har åsikter om montessori, av många anledningar, den största att den inte tilltalar mig. Varför den inte tilltalar mig kan man ju gå in och analysera, och kan det hjälpa dig så kan jag väl göra den djupdykningen. Men jag talar sällan om enskilda skolor eller lärare utan om pedagogiken i sig. Allt kan ju tolkas.
Skrivet av    Sofia*

men VAD

har du så mycket emot?? Du går alltid in och svarar så fort det har med montessori att göra, vilket du naturligtvis har din fulla rätt att göra, men jag har hittills inte läst ett inlägg där du konkret talar om vad du tycker är så fel. På vilket sätt skulle teosofi finnas närvarande i dagens montessoripedagogik? Vad är det i själva pedagogiken du har så mycket emot? Är det ålderintegreringen, den individuella läroplanen, materialet, pedagogens roll att vara mentor snarare än peka med hela handen lärare? Är det tanken att barn har förmågan att ta in kunskap tidigt vilket är anledningen till ett rikt material redan i förskoleåldern? Är det avsaknaden av ämnesscheman för hela klassen? Är det detta att eleverna själva - med stöd från läraren - gör sin egen veckoplanering? Är det själva grundtanken \" hjälp mig att lära mig själv\", vilket innebär att pedagogen finns som stöd och handledare men med synen att det är barnet som inhämtar kunskapen som stör dig? Du är ju lärare och jobbar inom den kommunala skolan efter vad jag förstår. Mycket av det som montessori står för är ju sådant som står i läroplanen idag. Exakt vad är det du har så mycket emot? Och igen, när, enligt dig, kommer teosofin in. Jag har hittills aldrig stött på det i den pedagogik min dotter fått via sitt montessoridagis eller sin montessoriskola. Och det är något som pedagogerna också ställer sig helt främmande inför (jag har frågat nämligen efter ditt inlägg). Så vad kommer det härifrån?
Skrivet av    Ev@

Jag svarar

och det är väl tur det, för aktiviteten här är ju inte så hög att det stör. MEn jag skulle inte vilja påstå att jag på något sätt \"jagar\" inlägg om montessori. Och som jag skriver i de flesta fall så är det jag har emot pedagogiken grundarens grundtankar. Dagens kommunla pedagogik har en hel del att tacka människor som Maria Montessori, Rudolf Steiner och Celeste Freinet för. Men som sag MMs utvecklingspsykologiska teorier tilltalar mig inte.
Skrivet av    Sofia*

vad i utvecklingspsykologin?

det råkar inte vara så att du blandat ihop montessori med waldorf? Maria Montessori betonar ju gång på gång att barn är individer skriver inte särskilt mycket om barns utveckling. Okej, hon säger att inlärningsförmågan är stor mellan 3 och 5 år (därför läs- och skrivmaterial redan i förskolan) men att barn i sex-sjuårsåldern genomgår så många förändringar att de just då kan genomgå en fas där de har svårare att koncentrera sig (något som pedagoger bör betänka). Sedan säger hon inte så värst mycket mer om olika åldrars utveckling - inte mer än den vanliga skolans pedagogik enligt vad jag har läst mig till. Waldorf däremot har en minst sagt komplex syn på barns utveckling. De går igenom olika åldrar, olika faser och det finns en del \"regler\" som att inte stimulera intellektet förrän barnet går i sjuan till exempel och att barn i vissa åldrar ska vara omgivna av vissa färger för att utvecklas \"rätt\". Jag har svårt att ta waldorf till mig, det är en pedagogik som inte alls passar mig just för att det finns en i mitt tycke så statisk syn på barnet. Men jag har aldrig sett det i dotterns montessorförskola eller skola. Inte heller i de böcker jag läst av maria montessori eller mer moderna montessoripedagogiker (alltså nu levande). Så vilka böcker är det du läst eftersom du har en så helt annan syn än jag?
Skrivet av    Ev@

Synen

Nej jag misstar mig inte på Montessori och Waldorf, jag har läst väldigt många högskolepoäng i både teoretisk och praktiskt pedagogik. Men precis som du säger att Waldorf inte tilltalar dig ( och inte mig heller) så tilltalar inte montessori mig. (Varför gillar vissa människor rött och andra inte? Varför tror vissa helt på vad som ståpr i bibeln medan andra kan avfärda det som lägner och historier?) Jag har läste en hel del av de arbeten som Montessori gjorde och jag gillar inte hennes värlsbild. Jag gillar inte henne sätt att se på barnens plats i samhället.
Skrivet av    Sofia*

Varför?

Är du så intresserad av just mina åskiter om Montessori?
Skrivet av    Sofia*

för att du kritiserar

så vitt. Du lyfter fram dina högskolepoäng och att du är lärare och så fort montessori kommer på tal brukar du skriva ett inlägg där du kommer med just den typ av kritik du även nämnt här: att du inte gillar Maria Montessori och hennes världsbild. Men min poäng är att dagens montessoripedagogik har mycket lite med hennes ålderdomliga 1900-talssyn på barnet och världen idag att göra. Den var färgad av hennes livstid - idag ser det väldigt annorlunda ut. Särskilt barnet har fått en helt annan position än då, i början av 1900-talet. Jag förstår inte hur du kan avfärda en hel pedagogik, särskilt som du är lärare. Det jag vill veta, och som jag fortfarande inte tycker att jag har fått svar på, är varför du avfärdar dagens montessoripedagogik så där snabbt. Vad är det i den du har emot? Är det ålderintegreringen, materialet, synen att barnet är kapabelt att själv tidigt ta stort ansvar för sin inlärning eller vad? Eftersom du är så snabb att kritisera montessori när någon vill ha synpunkter, och då gärna nämner att du är pedagog för att så att säga understryka relevansen i din kritik, tar jag mig rätten att ifrågasätta kritiken. Jag har ju fortfarande inte fått svar på mina frågor.
Skrivet av    Ev@

Snabb?

Så du menar att när folk frågar så ska jag inte svara? Jag är inte snabb på att såga montessoripedagogiken, det har tagit mig näöstan 20 år att komma dit jag är i dag. Och jag brukar inte stoltsera med mina högskolepoäng, det här är mig veterligen första gången jag talar om dem på den här sidan. Jag förstår inte vart du vill komma? Utan åsikter från alla vinklar kan vi int eha en debatt, och om folk frågar så måste väl jag också få svara. Bättre då att du också svara så vi har en levande snacksida, än att du försöker övertyga mig.
Skrivet av    Sofia*

Varför 2?

Varför svara tex inte du på de två inlägg om montessori som finns på sidan just nu? Kritisera inte mig för att jag svarar. Var kreativ och ge dem som frågar din syn på det hela i stället.
Skrivet av    Sofia*

men varför kan vi då inte ha

en debatt - om montessori? Jag har ställt dig massor av frågor om hur du ser på en rad specifika saker för montessoripedagogiken men inte fått svar. Du har inte heller svarat hur du menar att Maria Montessoris tankar påverkar pedagogiken idag. Om du kritiserar vill jag kunna ifrågasätta din kritik. Särskilt som jag inte riktigt förstår vad kritiken består av, där har du hittills varit för otydlig.
Skrivet av    Ev@

Och om jag nu uppenbaligen

inte har lust att dela med mig av mina tankar, som ju bygger på ett långt liv med många funderingar om barn och pedagogik. Kan du inte respektera de svar du får och nöja dig med att jag inte har lust att lämna ut så mycket av mig själv till en främling? Sluta tjata, jag förstår itne varför du är så intresserad av justmina åsikter. Mer än så här får du inte!
Skrivet av    Sofia*

okej

men för mig mister du därmed all trovärdighet. Om man som du gång på gång går in med kritik av montessori, åberopar din erfarenhet som pedagog och sedan inte har lust att tala om vad du i sak anser är fel med pedagogiken har du enligt mig inte mycket att komma med.
Skrivet av    Ev@

Jag har inte..

..satt i gång någonting! Det var inte ditt inlägg jag svarade på och du kom med den första kommentaren. Och om jag har någon trovärdighet i dina ögon spelar nog ingen roll. Du verkar ju vara frälst på montessori redan som det är. Vill du att folk ska bjuda på sitt liv och sina innersta tankar och idéer (vilka ibland kan vara gansak utelämande) tror jag att du ska vara mindre påstridig och ta de svar du får. Fundera över dem i stället för att bara kräva mer.
Skrivet av    Sofia*

Efter att ha läst era inlägg

måste jag säga att du, Sofia, framstår som mer än lovligt undanglidande. Ev@ ställer vettiga och berättigade frågor, du undviker/ignorerar dem. Jag har själv ett barn i Monterssoriskola och är mycket nöjd (även om det naturligtvis alltid finns saker att förbättra). Sen kan jag ju se att alla barn inte skulle trivas lika bra , och att det naturligtvis finns bra och dåliga skolor och lärare, oavsett pedagogik. MEN att flumma in på en webbplats och lufta sina fördomar/ounderbyggda åsikter OCH sen ha mage att säga att man har rätt att ha åsikter! Ha dina åsikter du, men då får du också räkna med att få mothugg om du inte kan argumentera för dem, eller ens förklara dem.
Skrivet av    Frass€

Jag anser mig..

..ha rätt till mina åsikter! Och visst får man fråga om orskaen till åsikter, men jag har ingen skyldighet att ge dem till någon. I synnerhet som denne inte kunde motivera varför hon ansåg just mina åsikter så intressanta. Jag hävdar fortfarande att Ev@ borde svara på de inlägg som handlar om montessori än att övertyga mig om att jag tycker fel. För jag har rätt till mina åsikter, oavsetrt vad som ligger bakom dem.
Skrivet av    Sofia*

Jag har 3 barn i montessoriskola

och tycker det fungerar jättebra. Barnen får hjäp och stöd både när de har lätt och svårt för sig. Dessutom uppmuntrar man dem att hjälpa varandra både i skolarbetet och på rasterna - något jag inte sett mycket av under vår tid i kommunal skola. Kanske är det en övervikt av barn som inte automatiskt fogar sig i grupp som hamnar i montessoriskolor redan från början. Inte för att pedagogiken riktar sig till individualister, utan för att de barnen oftare har svårt att hitta en bra arbetsro i den ofta överpopulerade och underbemannade kommunala skolan. Men precis som du skriver, tycker man att man oroar sig för samarbetesförmågan kan man ju styra in barnen på fritidsaktiviteter där de tränar/övar i grupp. (Finns ju massor att välja på, lagsporter, dans, musik, drama....)
Skrivet av    Monica

Artiklar från Familjeliv