Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läste en tänkvärd insändare.....

Skrivet av Irmelin fskl
...i en pedagogisk yrkestidning.
Detta kanske kan vara något för alla yrkesverksamma pedagoger i förskolan att ta till sig !


"Förskola eller dagis?

Jag blev så glad när jag läste ledarsidan ”Låt dig väl smaka” i ......... 4/05. Att det finns fler som har samma åsikt som jag när det gäller att mediafolk har svårt att fatta att ”daghem/dagis” inte längre finns.
Jag blir jämt upprörd över att tidningar, annonser, radio och tv använder dessa ord. Det känns väldigt kränkande mot vad vi håller på med. Förskolan är ett led i utbildningsväsendet och den ska vara där. För mig känns det som ett hån, smutskastande av vad förskolan står för.
Det allra värsta är att ordet fortfarande sitter kvar hos många pedagoger som jobbar inom förskolan. Det är där förändringen ska ske först. Jag hör många pedagoger som säger ”förskolan känns så töntigt och jobbigt att säga, det är lättare att säga dagis”. Visst är allt som är djupt rotat enklare än det som är nytt… Ibland undrar jag om det är så många som har tagit chansen att smaka på ordet ”förskola”. Jag anser att vi höjer statusen på vad vi gör om vi använder det. Så fort man hör ”skola” är det något viktigt, eller hur? När man hör ”dagis”, är det något viktigt då? Hur påverkas föräldrarnas syn av vilket ord vi använder? Hur ser politiker på verksamheten om vi säger förskola respektive dagis? Vet de vad vi håller på med?
Jag anser att vi inom förskolan måste ändra på vad vi säger om vårt jobb. Det snackas så mycket om att det ska vara kvalitet i förskolan. Men hur kan det bli det när en del fortfarande säger dagis? Hur ser man då på sitt uppdrag?
Vi pedagoger har ett stort ansvar att profilera vad förskolan står för och hur viktig den är för våra barn. Förskolan måste komma ut i samhället och få en ny stämpel. Det är ett jättejobb, visst. Men vi måste börja kämpa någon gång. Vi gör det för barnen. Vi måste få samhällets invånare att förstå vilket viktigt jobb vi har. Förskolan är starten för hur barnens utbildning, arbetsliv och sociala kompetens grundläggs.
Dessa barn ska senare kanske bli våra yngre arbetskollegor eller omsorgspersonal på äldreboendet. Hur vill du bli bemött där?"

Efter att ha läst den här insändaren så har jag två dagar i rad läst ordet "Dagis" på löpsedeln på en kvällstidnings nättidning. Jag har då mailat ett påpekande angående detta till ansvarig journalist.





Svar på tråden: Läste en tänkvärd insändare.....

Här är svaret från ansvarig journalist

\"Det är bara förskollärare som anser att uttrycket dagis är förklenande eller negativt på annat sätt. Alla vi andra (jag är både före detta dagisbarn och nuvarande förälder till barn på dagis) tycker att ordet är både bra och passande för en verksamhet vi uppskattar och respekterar. Kampen att sudda bort dagis-stämpeln riskerar att bli löjeväckande.\" Vad tycker ni förskollärare här på AFF, har han rätt, journalisten ?
Skrivet av    Irmelin fskl

Jag tycker nog...

..att \"kampen\" borde ske på ett annat plan. Så länge befolkningen uppfattar att det är samma verksamhet som bara bytt namn så kommer det fortsätta heta \"dagis\" i folkmun, inget konstigt med det. Tvärtom så anser jag att \"dagis\" (och ordet dagis) visst finns kvar så länge det finns personal som fortfarande agerar som om de jobbade på just dagis istället - och tro mig, sådana finns det tyvärr alltför gott om... Vår uppgift är i mina ögon att visa hur verksamheten blivit annorlunda sedan läroplanen infördes, dvs att det är ett nytt namn eftersom det gamla inte längre räcker till för att beskriva vad vi gör... Gör vi samma som förut så behövs inte ett nytt namn. Att försöka skriva människor på näsan och \"rätta\" dem så som ofta sker hör nog mer till dagis än till förskola, det är inte så jag normalt sett beter mig i min yrkesroll och det är inte förenligt med de värderingar som kommer till uttryck i läroplanen... Så på så sätt har han definitivt rätt... Sedan vill även jag slippa ordet \"dagis\" så det är definitivt något som är värt att sträva mot, men jag tror alltså att det bör ske på ett annat sätt...
Skrivet av    FrkJenny

Håller delvis med dig

På min förskola visar vi även att vi arbetar på en förskola, men man måste börja någonstans som insändaren skriver. Tack för din åsikt i frågan :-)
Skrivet av    Irmelin fskl

Namn gör inget!

Städjobben blev varken roligare, attraktivare eller gav bättre lön för att man döpte om det till lokalvårdare och senare till miljötekniker. Verksamheten på förskolorna är det som spelar roll. Och hur mycket vi i samhället visar att vi uppskattar det de gör. Vad man kallar det är helt ointressant.
Skrivet av    Sofia*

Har verksamheten blivit annorlunda...

...sedan läroplanen infördes eller handlar läroplanen om en konkretisering av vad som alltid gjorts inom dagis/förskola?
Skrivet av    Nilsfar

Håller med till 100%

Jag tycker också att sättet att skriva folk på näsan över vilket namn de väljer är smått löjeväckande. Människor har all rätt att använda de ord de själva vill. Samtidigt tycker jag precis som du att ordet förskola känns mer korrekt och beskriver vad som händer i förskolan. Jag tycker också att det ser väldigt amatörmässigt och oproffsigt ut när ordet dagis används i tidningar och andra sammanhang. Jag har bara sett ordet dagis användas i kvällspress och aldrig i lite mer seriösa tidningar. Att t ex Allt för föräldrar använder både orden dagis och förskola i sin snackrubrik för ett av snacken tycker jag är synd. Intrycket av att vara amatörmässig gäller även dem.
Skrivet av    Ingela E

Jag kan ju bara prata för

vår förskola. Hos oss är det stor skillnad från när det var ett daghem mot nu när det är en förskola. DÅ : Man planerade i grova dag verksamheten de nästkommande två veckorna en förmiddag varannan vecka avdelningsvis. Det existerade ingen individuell utv.plan utan man skrev ner lite om hur barnet låg till fin och grovmotoriskt och pratade mest om hur barnet fungerade i rutinsituationerna. Under planeringsdagen planerades ev teman som vi skulle arbeta med under hösten. Det var de vuxna som valde tema. Under våren utvärderades verksamheten. Vi hade ingen målsättning nerskriven och hade heller ingen uttalad inriktning. Fokus var på omsorgsbiten. NU:Vi arbetar efter vårt \" pedagogiska år\" och vår målsättning är tydllig och uppdateras varje år. Vi arbetar projektinriktat med barnen. Projekten väljs efter att vi har observerat var barnens intressen ligger just nu. Varje barn har en egen projektmapp samt en portfolio där vi följer deras utveckling och synliggör deras tid på förskolan för dem själva och för deras föräldrar. Vi har individuella utv.planer för varje barn. Vi arbetar mycket med barnens delaktighet och är även inspirerade av arbetssättet i Reggio Emilia. Vi pedagoger har enskild reflektion och planeringssstid inlagd varje vecka. Avd.mötena är förlagda under kvällstid och är en del av personalmötena.
Skrivet av    Irmelin fskl

Jag ska inte skriva något mer i ...

...sakfrågan, både Frk Jenny och Ingela E och även du själv, Irmelin, har gett bra svar och argument. Jag vill bara bli lite barnslig och undra om \"den ansvarige journalisten\" undertecknade sitt svar till dig med \"Murveln på blaskan\"? *garvar lite elakt* Namn spelar ingen roll, eller hur var det?? ;-)
Skrivet av    Pineapple *förskollärare*

journalisten visar

enbart på sin egen inkompetens, han vet antagligen inte bättre och måste då givetvis gå i försvarsställning istället för att ödmjukt erkänna en miss!
Skrivet av    ella

Gillar dagis!

Dagis är ett varmt och runt ord, förskola relaterar till någon som kommer sen eller efter. Dagis är en egen storhet. Ganska få inblandade tror att det handlar om barnförvaring eller så, de flesta känner till IUP (nja, kanske inte), utvecklingssamtal, planeringsdagar och allt det där. Dagis är ett bra ord, ett smeknamn som Kalle eller Loppan. Strunta i att vara arga på det: tänk på allt bra och kul vi gör och på hur uppskattade vi faktiskt är.
Skrivet av    groen

håller med

och jämför lite med det som en (egentligen många)ganska ung personer med funktionshinder säger: Jag har genom åren kallats för invalid, förlamad, rullstolsbunden, rullstolsburen, patient, brukare, handikappad, rörelsehindrad, funktionshindrad m.m. Vad jag kallas för har mindre betydelse utan det är det som man gör (både själv och från samhällets sida) som är viktigt
Skrivet av    tittar in här ibland

Artiklar från Familjeliv