Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bokstavsinlärning

Skrivet av carin2010
Detta är inget bra svar på din fråga, eftersom vi inte har de bokstäver du efterlyser.Men det är ett tips omhur du OCKSÅ kan göra för att lära ut små och stora bokstäver.
Vi skaffade en tavla med flanellograf på "den andra" sidan.Sen köpte jag hård papp, klippte ut rutor och skrev själv stora och små bokstäver på varje ruta.
Satte in papprutorna med bokstäver i vanliga fotoark med fack.På det viset fick jag för en billig kostnad hela alfabetet.
Sen köpte jag sandpapper, klippte ut små bitat och klistrade bakpå varje ruta med bokstav.
Sen var det bara att "skriva" med dessa bokstavsrutor genom att trycka fast dem på flanellografsidan av tavlan.
På den andra sidan av den vändbara tavlan hade vi en vanlig skoltavelsida, där man skrev med tavelkritor.Numera är det kanske whiteboard och whiteboardpennor som gäller.
Flanellografen var rolig och andvändbar; vi gjorde hela sagor och återberättade genom de bilder vi satte upp, Rödluvan, Hans och Greta mm. Jag klippte lämpliga bilder ur tidningar och annat material, klistrade på papp, satte sandpapper bakom och sen var det bara att köra.
Vi hade också bilder på mamma, pappa, barn, pratade om vår familj,släktingar, husdjur mm på det viset.
Bilderna stimulerade till tal, vilket var meningen - och det var en rolig lek.








« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv