Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste säga

Skrivet av Åsa m A&E
att jag tycker "rättvise" tänkandet går till absurdum om man måste laga lika till alla. I vår släkt finns allergier mot:

tomat
mjölk
gluten
stenfrukter
citrus
nötter

om alla skulle behöva avstå från detta så skulle inte maten på släktkalasen vara någon höjdare. Att säga att man ska laga lika till alla är ungefär som att kräva att att alla ska sluta gå om man har en rullstolsbunden i släkten.

Människor med handikapp och allergier ska behandlas med lika värde, få samma uppmärksamhet och möjligheter men inte ska vi anpassa "allt" till dem mer än vad vi gör med friska barn eller vuxna. De felsta vill inte heller det. Jag är själv allergiker och har ju dessutom i flera år ätit mjölkfritt pga av amningen och skulle inte vilja att alla andra tvingades avstå äkta gräddsås mot havregräddsås till söndagssteken. Visst den är OK men äkta är bättre.

Självklart ska det finnas alternativ men att man inte kan äta allt är ju så det kommer vara resten av livet för glutenallergiker t.ex. Att bortse från det och låtsas som att allt går bra att äta/laga genom att alla andra ska anpassa sig är lite väl mycket curling i mina ögon.

Detta är mina åsikter å alla har rätt till sina. Du gör inte heller fel som ställer krav men jag tycker man ska fundera på vad som är rimligt och vad som är "lika".

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv