Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja nu sade jag inte just det

Skrivet av Sportbil
Ebon Kram är militant - men inte forskare. Har heller inte påstått att hon är forskare. Flera andra som skrivit på är dock forskare och artikeln "marknadsförs" vare sig det är DNs påfund eller författarnas egen såsom undertecknad av "forskare".

Att Carin Holmbergs avhandling beskriver "unga jämställda par och deras syn på jämställdhet" är ett sätt att betrakta den. Ett annat sätt att betrakta den är "en medveten ambition att försöka påvisa att heterosexuella kärleksrelationer alltid slutar med manlig dominans och maktfullkomlighet trots att båda parterna lever i tron att det kallas kärlek".
I detta ligger också en brännmärkning av män som ju är den drivande i denna "skadliga" kärleksrelation.

Hon har ju även skrivit en bok som heter "Det kallas manshat", vars innehåll syftar till att vissa att det INTE är manshat utan "bara" forskning. Carin Holmberg tillhör alltså de forskare vars fokus är på de skadliga männen och det skadliga inflytande de har över kvinnor.

Javisst, jag vet att hon inte säger sig ogilla män. Det finns väl ingen, Ebon Kram eller någon annan av undertecknarna, som frivilligt och offentligt vidgår att de problematiserar män och ser män i sig som något skadligt. Man kan dock konstatera att deras fokus är på just detta vare sig det handlar om forskning eller andra aktiviteter. Därför väljer jag att betrakta dem med min egen personliga värdering som "militanta". Andra må ha sin uppfattning.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv