Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Karikatyrer

Skrivet av Omnia
I filmer idag dyker det upp karikatyrer på den klassiska mansrollen. Män är endast verbala när de vill ha en kvinna i säng och det ska vara många kvinnor, en man löser konflikter med våld, en man kan inte sköta om barn osv.

Att vi idag skrattar åt det betyder ju dock inte att den mansrollen ändå inte spökar lite över oss. Precis som vi alla fortfarande bär med oss bilden av den mjuka och goda modern, även om vi alla vet att män kan vara lika bra föräldrar.

Så det finns killar som våldtar en tjej utan att fatta att de faktiskt våldtagit henne, beror det på att de är helt dumma i huvudet eller beror det kanske på att de har en lite sne uppfattning av verkligheten? Män misshandlar i större utsträckning varandra än vad kvinnor gör, beror det på att män ogillar varandra så mycket mer än vad kvinnor gör? Män misshandlar kvinnor för att de vill ha kontroll, varför misshandlar inte kvinnor män i lika stor utsträckning?

Tanken är väl att män är överrepresenterade i dessa bitar beror på den gamla bilden av manlighet som än idag svävar över oss. Annars borde det ju vara ganska lika med våldsamma människor mellan könen.

För mig är det viktigt att hjälpa både offer och förövare när det gäller misshandel, våldtäkter mm. men jag är inte säker på att det är den viktigaste feministiska frågan för mig.



(När jag skriver män eller kvinnor menar jag naturligvis inte alla.)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv