Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ansvar

Skrivet av Lingling
Min son är tre år, hans ende pojk-kusin är nio år, när blir de "ansvariga"? Fädernas missgärningar?
Vid 12 (som bar mitzvah), vid 15 (~konfirmation och byxmyndig) i viss mån straffmyndiga, vid 18 myndiga (nästan), eller när? Ansvariga, just för att de har en y-kromosom, för vad andra som också har en y-kromosom gör.
Jag ser mig inte som ansvarig för andra kvinnors gärningar - dåliga konsumtionsmönster, specifikt kvinnliga brott (finns säkert ngt att rota fram, kanske fusk med svartjobb eller sjukskrivning, eller lura sig in hos gamla tanter) eller vad du vill.
Jag anser att jag är ansvarig för mina egna handlingar, och i viss mån för handlingar/händelser jag direkt kunnat förhindra, jag bör t ex hindra ett barn om jag kan att springa ut utanför en lastbil eller hindra att ngn blir slagen; med reservation för vilken risk jag utsätter mig själv för, kan jag inte simma bör jag inte hoppa i efter någon som ramlat i vattnet osv. Jag får också ta ansvar för vad mitt barn gör eller mina husdjur eller om jag lånar ut en bil till ngn som inte bör köra osv.
Men är jag ansvarig för vad ngn jag aldrig träffat eller inte känner till gör? T ex för att h*n är svensk, kvinna, lika gammal som jag? Ska jag ta ansvar för det?

Är då min man ansvarig för vad Göran Persson eller George Bush gör för att de också är män? Eller valfri manlig höjdare i näringslivet som gör ngt omoraliskt eller diverse manliga brottslingar? Han har inte uppmanat dem till att göra det, han har inget inflytande över dem.
Ansvar förutsätter väl bl a makt? Visst patriarkala strukturer, men hur många män har makten i dem?

Mannen som gör vad han kan i sin vardag, i den del han har inflytande över, varför ska han ta ansvar för skiten andra män gör? Är _någon_ skyldig att (hela tiden) offentligt tala om allt de är emot och ta avstånd?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv