Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För det första...

Skrivet av ES
... så är inte min värld svart eller vit.
Det är inte "tro på allt" eller "förkasta allt" som gäller.
Mina idéer om misshandelsorsaker har jag beskrivit i ett inlägg som heter "Ett år? (2004-10-31 08:49:50)" som du vid två tillfällen har valt att inte kommentera.

"Men den som "litar blint" på feministisk könsmaktsforskning säger naturligtvis att jag har fel och att en obalans i könsmakten är sann som orsak till kvinnomisshandel"

Men det finns fler nyanser. Och jag vet ingen som tror att könsordningen är den _enda_ orsaken till kvinnomisshandel. Men att det är troligen den som ger en obalans mellan hur många män som misshandlar kvinnor resp hur många kvinnor som misshandlar män. Det är en sann orsak, men som _delorsak_.
Annars skulle ju alla män misshandla, vilket de ju inte gör. Och ingen över huvud taget påstår. (Men jag har för mig att du ibland hävdat att feminister anser...)

Att genusforskning och forskning kring misshandel inte presenterar några absoluta sanningar är väl självklart. _Ingen_ forskning kan prestera absoluta sanningar, och att tro något annat eller som retoriskt knep tillskriva sina motdebattörer en annan åsikt för inte debatten framåt.

Så vad bra att vi är överens om att ingen forskning är 100% sann.. jag blev lite orolig där när du började hävda att det var "exakt mätbart"...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv