Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mafalda...

Skrivet av ES
>>>Var det inte att du anser att kvinnomisshandel i grunden beror på skev könsmaktsordning men att individuella orsaker gör att inte ALLA män misshandlar?

Tvärtom Mafalda... Tvärtom! Vänligen läs vad jag skriver...
Individuella orsaker bidrar till att män misshandlar, varav könsmaktsordningen är en. Därav obalansen.

>>>Jag har försökt få dig att svara på varför kvinnor i så fall misshandlar män. Är det BARA individuella orsaker i så fall, när det gäller kvinnliga förövare? Ingen könsmaktsordning? Den tycks användas där det passar för att få feministisk teoribildning att stämma... *s*

När det gäller kvinnor, ingen könsmaktsordning - korrekt uppfattat. Men eftersom det finns flera samverkande orsaker så förekommer det självklart också kvinnor som misshandlar. Men trots allt fler män, eftersom till de andra individuella orsakerna så _tillkommer_ ytterligare en stark orsak, dvs könsmaktsordningen.
Och bara för att det finns teoribildning som inte passar in i din värld så är den inte per definition fel...

>>>Ja, där har vi det. Och det som får dig att tro att fler män misshandlar är statistik som du blint tycks titta på som någon slags bevis.

Jadu... Jag tror på vissa saker. Dessa saker stöds av statistik.
När jag debatterar så förutsätter jag att alla inser att det jag skriver är min privata uppfattning och att jag självklart stödjer mig på den fakta jag har att tillgå. Jag förutsätter också att de som läser det jag skriver inser att jag är medveten om att jag inte sitter på någon absolut sanning och att jag är medveten om att all fakta som finns tillgänglig idag självklart inte heller är den absoluta sanningen. Det är bara den fakta som finns idag.
Tydligen förutsätter jag fel i ditt fall eftersom du hela tiden tycks tro att man enbart genom att uttrycka en åsikt tror sig veta allt.
Men jag föredrar i alla fall att luta mig mot tillgängliga fakta än att hitta på en egen teori som inte har något stöd i någon forskning eller statistk och hävdar att "statistik är lögn" som någon sorts bevis.
Om man ska prata om "blind tro" så är det i såfall din egen tilltro till dina teorier; vad som än presenteras som argument emot förkastas osett som lögner.
Men är det så

>>>Men i statistiken syns inte allt: Psykisk misshandel syns inte och alla fall av misshandel anmäls inte eller kommer till allmän kännedom öht. HUR kan du VETA att fler män än kvinnor misshandlar? Jo, peka på statistiken och förklara att det är fysisk misshandel som räknas. Lisa Marklund ville gå så långt som till att säga att psykisk misshandel bara är vanlig "taskighet". SÅ skapas sanningar.

Jag _vet_ som sagt ingenting. Jag tror och finner sannolikt. Och som sagt, jag föredrar att basera mina åsikter på tillgänglig fakta mer än egna fantasier. Du kan kalla det "förmåga att tänka själv" det du hittar på, men du kan ju knappast VETA hur det är du heller..? Så varför presentear du det so att du VET?

Och visst finns det mörkertal, men det finns det ju m a p kvinnor som misshandlas likväl som män som misshandlas...
Och med tanke på att du själv är en kvinna som misshandöats psykiskt - hur VET du att det i så fall är vanligare att män misshandlas psykiskt? Det kan ju lika gärna finnas stora mörkertal med psykiskt misshandlade kvinnor.

>>>Jag har sett många feminister uttala att ALLA män skulle misshandla om bara rätt förutsättningar infann sig.

Jasså? Visa gärna några referenser till dessa "många" (en räcker knappast för att evisa många...)

>>> Lägg märke till hur noga det är med att framhålla att det är VANLIGA, NORMALA, HYGGLIGA män som misshandlar, inga "psykiskt störda monster". Vad tror du det beror på? Varför blir reaktionerna annars så upprörda (hånfulla, aggressiva, desperata) när jag fortsätter hävda att det INTE är vanliga normala män som misshandlar utan män med personlighetsstörningar (och kvinnor) och att det i regel inte GÅR att se detta utanpå en människa eftersom t.ex. psykopater ofta har en mycket god social miljö omkring sig och har kommit långt i personlig framgång.

Det som menas med "normala hyggliga män" är att det är så de verkar på ytan när man träffar dem. Att du inte kan se ifall din granne som verkar normal och hygglig är en misshandlare. Självklart betyder det inte att de är normala och hyggliga rakt igenom.
Men det där är ju bara ytterligare en av dina omhuldade missuppfattningar...

>>>Jag måste säga att det VERKAR så när ni feminister hela tiden talar om mina påhitt och min tro när jag presenterar mina egna erfarenheter att reflektera utifrån. Ni hänvisar nämligen till er egen forskning som om det skulle motbevisa någonting... som om ni kom med den absoluta sanningen och det jag och andra själva sett och upplevt då inte betyder ett jota.

Att referera till forskning betyder inte att det är en absolut sanning. Och ingenhar annt än sagt att dina upplevelser visst finns och att du inte är ensam (men du väljer hela tiden att ignorera detta..)
Jag hoppas verkligen inte att du själv anser att du hittat den absoluta sanningen när du ger referenser här eller i din egen forskning... För enligt din egen logik så gör man tydligen det bara genom att referera...

>>>Det är skillnad på forskningsresultat och mätbara variabler, ES....

Nähä..? Det meeeenar du inte???? Oj. Vad TUR jag har som berättar det för mig! *s*
Men d skrev inte "Mätbara variabler", du skrev "med exakt mätbar medicinsk forskning "...

>>>Det finns mer eller mindre sanna forskningsresultat och inom medicinen är det lättare att kontrollera att forskningsresultaten stämmer: Hjälper t.ex. antibiotika även på en människa med lunginflammation av t.ex. pneumococcer? Först har det testats in vitro. Så HUR testar ni feminister könsmaktsordningen,

Visst är det lättare med medicinsk forskning än med all socialkonstruktiv/psykologisk forskning. Och det är teorier som man diskuterar och verifierar.
Men du menar alltså att man ska lägga ned all forskning som inte är naturvetenskaplig bara för att den inte är exakt?
Och du menar att bara för att den inte är exakt så är det bättre att tro på vad man själv hittar på..? Och att det är bättre att avfärda allt som inte passar den personliga smaken..?

>>>När så mycket talar emot att den kan förklara kvinnomisshandel ens i en bråkdel av fallen?

Vänligen bevisa det.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv