Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svar till Barbarella

Skrivet av Mathias
Bästa Barbarella,

Tack för ditt svar. Statistiken jag hänvisar till är http://www.scb.se/statistik/LE/LE0103/2003M00/LE99SA0301_05.pdf , och som du ser visar den att män totalt arbetar något mer än kvinnor om vi lägger samman tiden som avsätts för förvärvs- och hushållsarbete (benämns hemarbete här och var i rapporten men jag skriver hushållshållsarbete för att ingen ska tro att det är förvärvsarbete i hemmet). Skillnaden är förvisso marginell, men den är ändå intressant om vi diskuterar att män ska ta större ansvar (och avsätta mer tid) för hushållsarbetet.

Men min tes att kvinnor inte tar ansvar för att vara familjeförsörjningen bygger främst på hur arbetsmarknaden faktiskt ser ut. Arbetsmarknaden i Sverige är starkt könssegregerad – kvinnor och män söker sig till olika yrken med olika lönenivåer. De storskaliga undersökningar jag tagit del visar entydigt att kvinnor och män som arbetar på likartade befattningar och samma arbetsplatser uppvisar små eller ganska små löneskillnader. Det s.k. befattnings- och arbetsplatslönegapet ligger mellan 1,4 och 5,0 procent. Löneskillnaderna mellan män och kvinnor bottnar i våra yrkesval, och det är då vi kommer fram till den centrala frågeställningen: varför hamnar kvinnor och män olika yrken? Du bygger ditt resonemang på strukturer och könsdiskriminering – jag bygger mitt på individens fria och (förhoppningsvis) rationella val. Jag hävdar att grunden för denna skillnad är att män ser sig själva som framtida familjeförsörjare och väljer yrken som ger en högre lön. Kvinnor väljer istället yrken med lägre lön vilket medför att när barnen födds och familjeekonomin kärvar så stannar kvinnan hemma eftersom lönebortfallet blir mindre då. Du skriver att ”hon (kvinnan) som får betala det höga priset för att ett par väljer att skaffa barn” – men återigen vill jag påstå att detta är en följd av yrkesval, lönenivå och därmed ansvar för familjeförsörjningen. I de familjer jag/vi känner där kvinnan tjänar mer än mannen väljer oftast mannen att stanna hemma mer än kvinnan. Det märks även i många familjer som har en generellt god ekonomi att föräldrarna unnar sig både längre och mer jämnt fördelad föräldraledighet. Så är det exempelvis hos oss – jag har varit pappaledig sedan i somras trots att jag tjänar betydligt mer än min fru. Vi har valt att ”förlora” pengar för att vi har råd att förlora dem och att jag inte vill gå miste om ”min egen tid” med vår son som är otroligt värdefull

Om vi betraktar den könssegregerade arbetsmarknaden som ett problem så är det självklart intressant att diskutera lösningarna.. Jag tror att det vore av godo att tydligare lyfta fram individens val i diskussionen istället för att hänvisa till strukturella problem (som enligt mitt synsätt ”bara” är en följd av individens val). Jag tycker att det här är en mycket intressant diskussion, och jag fortsätter gärna.

Med vänlig hälsning
Mathias

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv