Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

...ger oss makt över våra egna liv

Skrivet av Mathias
I en diskussionstråd lite längre ner på sidan har några av oss, bland andra Rudolfina och jag diskuterat individers fria val och ansvar. Jag anser att det finns en mängd faktorer som påverkar våra liv, våra val och hur vi uppfattar vår livssituation. Vårt kön är en av alla dessa faktorer, och exempelvis social bakgrund, etnicitet, religion och ålder är andra faktorer och utifrån hur vi ser på världen och oss själva så tillskriver vi dessa faktorer olika stor vikt för vårt liv. Självklart så påverkas mina val av den jag är och vad jag förväntar mig som resultat av mitt val, men när jag gör mina livsval så gör jag likväl ett fritt val. När Rudolfina lite raljant skriver ”en del, t.ex. invandrare som bor i Rinkeby, GILLAR ju inte att plugga på Handelshögskolan. De tycker ju att det är mycket roligare att städa toaletter på Åhléns” så illustrerar hon betydelsen av att se det egna ansvaret för sin livssituation och det fria valets kraft. Enligt ditt synsätt borde ju alla ”invandrare som bor i Rinkeby” göra exakt samma sak eftersom de bor i en viss förort och hamnar i kategorin ”hjälplösa offer som inte kan påverka sin livssituation pga sociala strukturer”. Så varför gör dom inte samma saker – varför lever de inte i det närmaste identiska liv? Varför städar vissa på Åhlens och varför pluggar vissa på Handels? Jag ska erkänna att de jag känner från Rinkeby (och det fanns även Handelsstudenter från Tensta, Botkyrka, Skogås och Jordbro) träffade jag just när jag pluggade på Handels, och dom liksom jag har insett betydelsen att ta kontrollen över sitt eget liv. Det fria valet innebär ju inte alls att alla hamnar på samma ställe eller i samma situation – tvärtom – det fria valet leder till att vi alla hamnar på olika ställen, exempelvis Handels eller Åhlens; brandkåren eller textilindustrin; bankir eller tidningsförsäljare.

Jag tror att det finns ett starkt samband mellan ansvarstagande för det egna livet och insikten om betydelsen av det egna, fria valet. Jag fattar mina egna beslut, och jag tar fullt personligt ansvar för både framgångar och misslyckande. Det är mig fullkomligt främmande att ens tänka tanken att jag skulle kunna förklara eller rationalisera eventuella misslyckanden med jag kommer från en viss socialgrupp eller med mitt kön. Rudolfinas resonemang leder faktiskt fram till en oerhört dyster framtid för alla de grupper som hon rubricerar som svaga eller underordnade – ni är för alltid fast i den här miserabla tillvaron eftersom ni är hjälplösa offer för omständigheterna och ”rika, vita och medelålders mäns” överordning. Så min fråga till Rudolfina är: Vi har alla olika förutsättningar och möjligheter – men gynnar det någon att vi förstärker dessa ”sociala strukturer” genom att överlämna vårt eget ansvar för vår livssituation och makten över våra livsval – den enda verkliga möjligheten för oss att förändra och förbättra våra liv?

Med vänlig hälsning
Mathias

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv