Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till ES och Omnia

Skrivet av Mathias
Bästa ES och Omnia,

Tack för era svar. Signaturen ES skriver inledningsvis att jag har ”rätt rent teoretiskt” och ”tar man ansvar för sitt liv så har man valen”. Sen kommer dina invändningar – detta gäller bara ”om man har alla möjligheter”, ”om man har vuxit upp i medelklassen”, ”har akademiker i släkten” och ”blir direkt eller indirekt uppmuntrad att läsa vidare” etc.. Din slutsats tycks vara att eftersom inte alla gör samma val som ”medelklassbarnen” och blir akademiker så finns det inget fritt val för övriga grupper! (Eller menar du att akademiker är den enda gruppen som gör de rätta valen och andra grupper i samhället inte tar ansvar för sina liv?)
Men jag inte påstått att individers fria val per automatik leder till att alla göra samma val – högskoleutbildning och sedan ett trevligt skrivbordsjobb. Jag har faktiskt hävdat motsatsen… Och att olika val inte beror på att du inte kan välja (!), utan att du gör en annan bedömning av valsituationen!

Både ES och Omnia tycks hamna i den klassiska fällan att ”felaktiga val” beror på bristfälligt beslutsunderlag som i sin tur allt som oftast beror på klasstillhörighet. Och därför ställer jag samma frågan till er som jag ställde till Rudolfina: borde inte alla från samma grupp enligt ert resonemang göra samma saker – varför lever de inte i det närmaste identiska liv? ES lilla brasklapp om att ”visst finns det de som saknar allt detta (nåja, självförtroendet har de nog fått ändå...) och som kör på ändå och klarar sig” vittnar bara om att ES verkligen definierar ett rätt val för alla utifrån en mycket subjektivt fastställd mall. Men jag hävdar motsatsen: alla människor är olika, har olika bakgrund och olika preferenser vilket leder fram till att vi gör olika val. Men vi har alla likväl möjligheten att välja hur vi vill forma våra liv. Vi har faktiskt alla förmågan att hantera motstridiga krav - det faktum att det finns faktorer som talar för eller mot ett specifikt val innebär ju inte att jag blir berövad min valmöjlighet. Det är ju tvärtom dessa faktorer och överväganden som definierar en valsituation!

Och jag vill påpeka att det finns mängder av människor som av fri vilja faktiskt väljer att arbeta som städare, lastbilschaufför, slaktare eller brevbärare. Jag respekterar deras val och tror inte att de egentligen strävade efter att bli bibliotekarier, kirurger, nationalekonomer eller lärare. Och beträffande de slaktare som egentligen ville bli kirurger… Några kanske har ändrat uppfattning och därmed mål under resans gång – de flesta har möjlighet att välja om igen. Men de som hävdar att de tillhörde en missgynnad grupp och inte fick tillräcklig information, frågar säkert ES och Omnia. Mitt svar är att även de kan välja om, och om vi vill se till att färre ”väljer fel” (vad 17 det nu innebär) så ska vi betona det egna ansvaret för valet och kunskapsinhämtandet - inte påstå att vissa grupper är oförmögna att "välja rätt" och därmed inte egentligen kan välja alls… Jag tror inte att någon gynnas av att få höra att de för evigt sitter fast i en viss roll eller grupp pga de är födda till kvinnor eller socialgrupp X. Poängtera för barn och ungdomar vilka valmöjligheter de faktiskt har så kommer nog allt fler att förverkliga sig själva och hitta rätt i livet oavsett kön eller klasstillhörighet.

Med vänlig hälsning
Mathias

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv