Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tråkigt

Skrivet av Lydias mamma
Oj, vad tråkigt för er. En dryg veckas inskolning låter lite väl kort tycker jag, speciellt om både barn och förälder tycker det känns jobbigt.

Mitt tips till dig är att återigen prata med personalen om en förlängd inskolning. Sist men inte minst försök röja dina egna jobbiga känslor och visa för Melinda att du tycker att dagis är ett bra och roligt ställe (inte så lätt kanske men...)

Vill berätta hur inskolningen gick till hos oss:
Här är inskolningen 3 veckor!!! Vilket ha visat sig ge mycket gott resultat enligt rektorn. (Tror dock inte att inskolning är lika lång/schemalagd om man inskolar enstaka barn mitt i terminen.)
Totalt inskolades 6 barn samtidigt. Första veckan var 3 barn åt gången "på besök" 1h per dag tillsammans med förälder för att bekanta sig med lokaler/leksaker/fröknar och under den tiden var ordinarie barnen utomhus. (1h = Det ska vara kul att gå till dagis och barnen ska känna längtan tillbaka!) Vecka 2 utökades till 1,5 -2h per dag och då var alla 6 inskolningsbarnen + föräldrar på plats samtidigt (ordinare barn fortfarande utomhus under den tiden med extra personal). Under denna vecka så satt vi föräldrar vid matborden och fröknarna lekte med barnen och barnen kunde när som helst uppsöka sin förälder. Mot slutet av veckan försvann vi föräldrar ut i lärarrummet och blev inkallade vid behov.
Vecka 3 utökades succesivt i lite snabbare takt, barnen fick vara med på lunch, introducerades till de övriga barnen och på slutet av veckan så fick de även stanna över vilan. Vi föräldrar fick lämna dagis men finnas tillgänliga om det skulle behövas.
Personligen tyckte jag att 3v kändes som lite onödigt lång tid men nu i efterhand så känns det bara bra och vi har inte haft några problem alls!!

Har själv en mamma som varit dagmamma och svärmor är förskolelärare så vi har fått endel tips från dom. Bla korta och trygga farväl är alltid bäst även om den lille är ledsen när du går så går det oftast över mycket snabbt. Ett långt farväl gör det bara svårare för barnet (och föräldern). Men detta förutsätter ju att du som förälder känner dig "trygg" i situationen och att ni fått god tid på er för inskolningen.

Hoppas allt blir bra och stå på dig om en längre inskolning!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv