Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Chrysler Voyager

Skrivet av Jag
Jag kan hålla med dig om att Chryslern är skön att köra och att den är väldigt praktisk om man har ett funktionshindrat barn. Den är stor och rymmer de flesta hjälpmedel som man kan tänkas vilja ha med sig. Den är också hög vilket gör att det är lätt att lyfta in ett större barn. Den har skjutdörrar som inte är ivägen när man ska lyfta över ett barn från vagn eller rullstol till bilsätet. Från årsmodell 1996 har den skjutdörrar på båda sidor vilket gör det lättare för andra baksätespassagerare att ta sig in även om barnet med funktionshinder sitter närmast den ena dörren i en skrymmande specialstol.

Vad som talar emot Chryslern är att den är klumpig att vända och parkera, den har hög skatt, dyr försäkring och hög bränsleförbrukning. Växellådsproblemen som Peter56 pratar om har jag inte hört talas om tidigare men de låter inte helt osannolikt att han har rätt.

En bekant till mig funderade på att skaffa en Chrysler Voyager förra sommaren men avskräcktes av att Chryslern var sämst i sin klass vad gäller krocksäkerhet enligt Euro-Ncap. (Titta in på http://www.euroncap.com/results.htm klicka på MPV) Nu har jag i och för sig sett att Folksam klassar Chryslern som en av de säkraste bilarna på marknaden men skillnaden beror nog på vad de grundar sin statistik på. Euro-Ncap krockar bilarna mot stora betongblock medan Folksam baserar sin statistik på verkliga olyckor och man klarar sig oftast bättre i en stor och tung bil som krockar med en liten och lätt än tvärtom.

Lycka till med ert bilval vad ni än väljer.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv