Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Nu ska vi se om jag kommer ihåg på rak arm vad Kalle brukar säga! Här är ett försök iaf:

Pappa, mamma, hej, titta, tack, trappa, upp, öppna, lampa, äpple, ja, nej, katt, miau, voff, äta, nam-nam, tappat, där, hoppa, vrrm vrrm (bil alltså :-)

Eftersom många av orden är lite lika (han gillar ord med "p" i) så kan det ibland vara svårt att höra skillnad, men det brukar framgå av sammanhanget.

Jag väntar nyfiket på att se vad storebror (Axel) kommer att få heta... iofs är det ett ganska svårt namn tror jag, många barn verkar ha svårt att säga Axel så det kan ju hända att Kalle redan har något ljud för brorsan som vi inte har uppfattat.

Kalle är mycket artig, tycker jag :-) Han brukar t.ex. komma med en leksaksbil och kommendera ÖPPA! (öppna bagageluckan alltså). Så gör man det och då säger han nöjt "Tatt tatt!" (Tack tack). Så faller bagageluckan igen och han kommer tillbaka: ÖPPA!! och så gör man det och han tackar glatt och så upprepar man detta sådär 200 ggr.... Om man frågar vid matbordet om han har ätit klart så brukar han också svara "Tatt".

Storebror hade inte alls lika stort ordförråd i den här åldern utan det var "först" vid 15-16 månader som orden började trilla in (innan dess var det nog mest mamma, pappa och tack. Men sen gick det i rasande tempo, mot slutet av sin andra sommar pratade han meningar på 4-5 ord (då var han 21 månader). Så vi får väl se hur det går med Kalle. Jag tycker att de utvecklas väldigt olika. Axel var flera månader tidigare med att krypa, gå osv så det kan säkert hända att deras språk kommer att utvecklas i olika takt också.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv