Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja, det är så lätt att jämföra...

Skrivet av Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...barnen! Man ser ju vad andra barn gör och särskilt när man har äldre barn så är det svårt att låta bli att jämföra småsyskonen med dem.

Kalle pratar rätt mycket (fast otydligt). Men det verkar ju vara väldigt olika.

Om det är någon tröst kan jag berätta att Axel inte satt utan stöd förrän i 8-månaders ålder och att Kalle aldrig öht vände från mag- till ryggläge som bebis. Ingen av dem kunde vare sig vinka, peka eller klappa händerna när BVC tyckte att de borde... och gissa om jag oroade mig! Men båda två verkar ändå fullständigt normalutvecklade för sin ålder (t.o.m. rätt försigkomna) nu. Så uppenbarligen finns det ganska breda marginaler för hur utvecklingen kan se ut och ändå ge samma resultat.

Pojkar brukar generellt vara något senare i språkutvecklingen än flickor. Dessutom brukar småsyskon ofta vara lite senare än första barnet (de lyssnar ofta mer än de pratar). Det viktiga i den här åldern är inte det aktiva ordförrådet utan det passiva! Märker ni att han förstår vad ni säger? Om ni t.ex. säger att ni ska gå ut eller att han ska få mat, springer han då till dörren eller till matbordet? Verkar han förstå enkla uppmaningar som t.ex. "hämta en blöja" eller "ge pappa spaden"? I så fall så har han antagligen den språkförmåga som barn i den här åldern "ska" ha.

Jag tror inte att det finns några superknep förutom att kommunicera mycket med barnet. Böcker, sånger och ramsor är bra förstås men jag tror personligen att "vardagspratet" är det viktigaste. Att man t.ex. pratar medan man klär på barnet: "har du någon fot? Bra, där var foten! Då tar vi på strumpan! Så där ja... har du någon mer fot? Jättefint! Då sätter vi på andra strumpan där... osv osv. Jättetjatigt men nyttigt tror jag.

Man ska tänka på att använda substantiv och namn istället för pronomen. T.ex. "ge Pelle strumpan!" istället för "ge honom den där!". Både "den där" och "honom" är för abstrakta ord för så här små barn. De har ingen användning för dem än, medan däremot ord som "Pelle" och "strumpa" är lättbegripliga.


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv