Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Säng i vårt sovrum

Skrivet av Cecilia med Juni & bf 040825
Juni vaknar vissa nätter flera gånger och ammar ibland någon gång, och andra nätter sover hon hela natten. Vi får inte riktigt kläm på varför, ibland tror vi att hon sover bättre när hon inte sovit middag, ibland är det tvärtom. Och nu på sommaren så har det hänt att hon vaknar när solen går upp klockan 4 och tror att det är morgon och vill absolut gå upp och äta frukost och leka, är helt omöjlig att söva om på flera timmar och då är det ju skitjobbigt! Nästa dag kan hon sova som en stock till 11.00!

Man blir ju lite smått matt när det krånglar och man just har trott att hon börjat sova hela nätterna, och undrar hur det ska bli när nya bäbin kommer. Det räcker ju gott och väl med ett barn som vill amma på natten också, och jag tyckte att det var bra att Juni självmant hade slutat amma på natten nu, men sedan helt plötsligt så är det vissa nätter jätteviktigt för henne igen, och när jag försöker krama och ge napp så blir hon helt hysterisk och gråter förtvivlat och skriker "amma" tills jag känner att jag är tvungen att amma även om bröstvårtorna är ömma och jag helst skulle vilja säga nej just då. Är en lite jobbig situation just nu. Egentligen trivs vi bra med att amma lite grann, men de senaste veckorna har det plötsligt inte funkat så bra längre. Det ska ju vara mysigt och avkopplande att amma, inte göra skitont. :-( Fast nästa natt så kan hon sova oavbrutet och då känns det genast lättare igen.

Det känns lite som en övergångsperiod just nu som man inte vet hur länge den kommer att vara, och ibland känns det som allt håller på att falla på plats helt automatiskt utan problem, ibland är jag orolig för att det kommer att bli skitjobbigt när nästa barn kommer. Jag försöker att ta en dag i taget och göra det som funkar bäst just nu och inte oroa mig i förskott för allt ändrar ju sig så fort ändå. Jag har hört att i 2 års åldern så brukar sömnen bli stabilare, och det verkar ju vara på väg åt det håller nu ändå. Fast själv så sov jag inte en hel natt innan jag var 3 år! Men det gör ju Juni redan, och då har hon ändå fått amma fritt dag som natt, medan jag bara blev ammad 7 månader, så att amningen skulle störa så mycket tror jag ju inte på. Snarare tycker jag att det är ett praktiskt verktyg för att snabbt och smidigt söva om. Men det är det ju inte när brösten blivit så ömma i slutet av graviditeten nu, så det känns inte så kul just nu, och inte kul att säga nej till ett barn som gråter hysteriskt heller. Pest eller kolera ... :-(

Vi har också varit - och är kanske fortfarande - i valet och kvalet hur vi ska göra med sovplats. Vi håller i alla fall på nu och gör om vårt röriga arbetsrum med lite bättre förvaring och mindre databord för att kunna göra det till ett kombinerat arbets och barnrum, där vi kan få plats med leksaker och rutschkana som nu belamrar halva vardagsrummet. och allmänt lite mysigare med lekmatta och nya barngardiner, kanske köpa några fina tavlor etc. Fast det får vara kombinerat med förvaring och typ vuxenböcker högst upp i bokhyllan och leksaker längst ner. Jag skulle verkligen vilja ha ett rum till! Men att flytta från vår fina trea till en fyra som säkert är både tråkigare planlösning och inte så bra renoverad känns inte som ett lyft direkt. Så vi ska nog försöka vänta och köpa hus om något år eller två, just nu så har vi tyvärr inte råd. Jag skulle gärna vilja bo lite större, med uteplats och inte som nu högst upp utan hiss. :-( Men oj vad jag gnäller nu! Annars trivs vi ju bra här.

Hur som helst, vi har funderat på om vis ka försöka klämma in en liten växa säng i arbetsrummet också, men vi är tveksamma just nu. Och efter att ha läst ditt inlägg så känns det som att det nog är rätt val att vänta med det. Nu har Juni en stor säng, 90x200, som vi liksom har satt ihop med vår dubbelsäng och andra sidan mot väggen så att hon inte kan ramla ur i sömnen. Det har funkat bra, man har gott om plats men hon är ändå inom napp och klappavstånd. Hennes pappa sover bredvid henne och de flesta gånger hon vaknar till så räcker det med att han lägger en hand på henne och vaggar lite, eller ger nappen, och funkar inte det så funkar det ofta med lite kram och gos i famnen. Det är bara ibland hon ylar "amma!" i högan sky och inget annat funkar.

Men vi har funderat lite på om hon kanske blir störd av oss ibland, och kanske blir hon ännu mer störd av bäbisen? Men eftersom hon också vaknar till och gråter inna vi gått och lagt oss och vi får springa in och söva om henne då och då, så blir det kanske som du skriver ännu jobbigare att ha henne i ett annat rum om hon vaknar och är ledsen mitt i natten. Det måste ju bli otroligt påfrestande, nu är det ju enkelt att bara sträcka ut en hand.

Vi kanske köper en billig extra madrass som man kan lägga på golvet om det skulle kännas praktiskt någongång ibland, både för att sova middag och om det skulle behövas på natten. Då har man det att ta tilli alla fall. Och har man nattgäster kan det vara bra att ha, eller för annan vuxen tid när det ligger sovande barn i sängen. ;-)

Nu när jag har läst att ni får springa mellan rummen på natten känner jag att växasäng i arbetsrummet får vänta tills vi är mer säkra på att hon kommer att sova hela natten där. Det är ju rätt praktiskt som vi har det nu ändå.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv