Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite kluven

Skrivet av Lärare
Har läst igenom diskussionen och är lite förvånad över flera saker.
Dels ärjag förvånad över att ni blivit tvingade till olika aktiviteter inom skolans regi. Är det verkligen så? Vi har också systemet att föräldrarna i klassen delas upp i olika ansvarsgrupper under året, men jag tar alltid upp frågan under det första föräldramötet och frågar om alla tycker att det är ett bra förslag. Om förslaget antas så kör vi på det, om någon opponerar sig (inte hänt hittills) så skulle vi nog kolla upp olika alternativ till detta. Om folk "inte vågar" säga emot så kan jag dessvärre inte gissa mig fram till sådant, utan man måste nog tala ur skägget för att inte bli "intvingad" i något man inte vill.

Är det verkligen säkert att ni inte kan säga ifrån?

När det gäller föräldravandringar så är jag lite kluvan. Jag har den inställningen att barnen är allas ansvar i samhället. Man kan inte å ena sidan klaga över ungdomsvåld och att saker och ting sabbas av ungdomar som inte har bättre för sig, och samtidigt svära sig fri från allt ansvar. Även om man har mindre barn så kan man dra sitt strå till stacken och "offra" en kväll då och då till att bara finnas till ute på byn. Det har både jag och min man gjort ända sedan vår dotter var 8 år och inte alls ute i svängen.

Däremot tycker jag att det är ambitiöst av skolan att satsa på sådan verksamhet - i vår lilla stad så är det föräldrarna själva som håller i detta. Klart att det inte kan vara obligatoriskt, även om jag tycker att alla borde ta sitt ansvar.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv