Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja, det är väl där...

Skrivet av malin
våra åsikter går lite isär! Jag tycker definitivt att vi föräldrar ska ta ansvar för våra barn och ungdomar, men det vore väl mer logiskt ifall de föräldrar som har barn i den åldern gör det. Tänk dig den förälder med barn som aldrig går ut på kvällarna utan snarare känner sig vilsen och utanför i den miljön. Vi skulle vi väl kunna tvinga ut alla invånare på vandring oavsett om de har barn eller inte. Kanske man till och med skulle kunna säga att dessa i ännu högre grad borde göra det eftersom det inte bidragit med några barn, men ändå kommer att vara i behov av en ny generation.
Hur lätt är det egentligen att opponera sig när man sitter i ett klassrum fullt med föräldrar som ställer sig positiva till tusen olika aktiviteter?! Låt det vara frivilligt eftersom det säkert finns många som inte är intresserade ens av att delta. Håller dock med om att man bör ställa upp om man själv har barn som springer ute på kvällarna eller är med på alla aktiviteter. Jag har alltid ansett att man inte kan utgå ifrån att varje barn (eller vuxen heller för den delen) ska falla inom samma ram för att vara normal och inte anses vara obekväm, märklig, otrevlig etc.
Jag värderar min fritid otroligt högt men engagerar mig i det som min son eller dotter är intresserad av för deras skull, men jag orkar inte ta på mig att ta hand om alla andras behov också. Så är det och det får man respektera!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv