Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nä men visst!

Skrivet av Lärare
Jo, men det var väl så jag skrev - att man inte kan tvinga folk att ställa upp. Sedan är det min absolut egna personliga åsikt, att man inte alltid kan hoppas på att någon annan (vem det nu är) ska ta hand om saker och ting. De barn och ungdomar som bäst behöver en förälder som är ute och kollar vad de gör, är oftast de som inte har det.
Jag har råkat på tioåringar som hänger på torget klockan halv tolv på natten och när man frågar om inte deras föräldrar saknar dem, så svarar de att "Äsch, de festar, eller ligger och sover, eller skiter fullständigt i vad jag gör"...
De föräldrar som är ute och vandrar (vi gör det en helgkväll i halvåret, inte speciellt jobbigt) är mycket uppskattade av de unga. Jag skulle vara jätteglad om det fanns någon vuxen som hjälpte min dotter om hon råkar ut för något när hon blir äldre och då måste jag väl i rättvisans namn ställa upp för andra också. Jag är jätteglad att fler tänker likadant och inte bara värnar om sitt eget.

När det gäller diskussioner och situationer på föräldramöten så utgår jag från att det är vuxna människor som sitter där inne. Om de inte klarar av att säga ifrån på ett enkelt föräldramöte så tycker jag synd om dem i andra situationer i livet. Jag är fortfarande ingen tankeläsare så om vi klubbat igenom något på föräldramötet så kör jag givetvis på det som vi i demokratisk anda kommit överens om. Det ansvaret måste vuxna kunna ta, eller så får de ta konsekvensen av att de inte sagt ifrån i tid. Man kan inte gå genom livet och hoppas att andra ska "se" att man inte vill trots att man med munnen säger att man vill.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv