Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har också

Skrivet av Anna-68
två barn (pojke född januari -96 och flicka oktober -97) som är i princip på samma nivå kunskapsmässigt. Jag har nog istället känt att de behöver mogna på sin nivå och utvecklas i sin egen takt. De tävlar en del hemma och jag tror att det är skönt att slippa det i skolan. Min son går i en vanlig 2:a med klasskompisar i samma ålder. Min dotter som är väldigt duktig på att både läsa, skriva, räkna samt var väldigt skolmogen redan på 6-års går i en integrerad 1-3:a. I dotterns klass går det fyra syskonpar och det fungerar jättebra enligt hennes lärare så det kanske kunde vara ett alternativ för dig. Då har de sin egen klasstillhörighet men går ändå i samma klassrum.
Min son som är äldst var jätteduktig med bokstäver och att räkna lätta tal redan när han var 4 år men sedan hakade det upp sig i läsningen när han började 6-års och han tappade självförtroendet helt och speciellt när lillasyster plötlist var på samma nivå som honom. Det yngre syskonet har ju ofta ganska mycket draghjälp.
Dina barn är ju fortfarande ganska små så en del kan ju hända innan de börjar skolan men det skiljer ju trots allt över 1 år, låt det vara så. Det kanske verkar praktiskt nu men jag tror nog att det yngre syskonet kan stimuleras på sin nivå i den egna verksamheten.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv