Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jaaa du... (långt)

Skrivet av Sanna m Sacha 18/12-01
Jag är jättebra medicinerad (har den lilla turen att min pappa är läkare och har bl.a allergier som specialitet),så jag har från början fått väldigt bra uppbackning och koll på medicineringen och mår oftast alldelels utmärkt.
På så sätt var det aldrig ett problem att jag fick astma- han hade ju redan allt kunnande som behövs för att hantera astma på ett bra sätt, och han har alltid kunnat hjälpa mig. Sedan är det förstås begränsande på en del sätt- särskilt eftersom jag har allergisk astma och på senare år även reagerar på kyla och ansträngning. Samtidigt är ju jag så van vid det att jag sälllan tänker på begränsnignarna, utan mest bara "kör på"...
Jag vet att jag tex inte kan cykla eller springa på våren för att jag drar i mig för mycket pollen och då blir dålig, så eftersom jag vet att det är så bara låter jag bli. Och har man låtit bli tillräckligt många år med olika saker försvinner det mesta av längtan efter att göra just de sakerna (även om jag saknar mjölk-som jag är allergisk mot). Så, ibland tror jag omgivningen hänger up sig mer på problemen än man själv. När vi är hos mina svärföräldrar gör de tex en jättegrej av det hela och tjatar jättemycket om det- och det är först i sådana situationer det är begränsande tycker jag. För mig är det lite som att ha glasögon,numera...man vänjer sig. Man lär sig med tiden också att känna av när det börjar bli sämre eller bättre och hur man ska bemöta det med medicineringen. Jag har också varit ganska envis med att dåliga mediiciner inte ska testas längre än nödvändigt. Hittade en bra för många år sedan( Theo-Dur) och det har kommit massor av nytt efter den, men jag återvänder hela tiden till den, trots att den anses lite omodern,men det har funkar bäst för mig. Så, jag tror att det kan vara läge att föreslå att prova nå\'n annan medicin om det inte blir bättre- ibland biter de liksom inte på en.
En sådan är Singulair. Många blir väldigt hjälpta av den( jag tyckte den var kanon-men jag fick en allergischock av den...och fick sluta...annars var den bra mot själva astman...),men en del händer inget alls när de tar den! Likadant så har det kommit en massa nya ersättare för Bricanyl,som Oxis,Inspiryl osv.Händer inte ett f-bannat dugg när jag tar dem-så det är bara att återgå till de gamla trotjänarna.

Så, ge dig inte- utan testa andra mediciner, och se till att de kollar tills ni har löst det, för underbehandlad astma sliter på hjärtat och lungorna i onödan.Sedan- fundera över närmiljön: Ibland är det små fåniga saker som gör att man har problem. Ny madrass,ny kudde(har du dun kan det vara läge att testa att ha nå\'t annat ett tag),konserveringsmedlet i en juice man dricker på morgonen, ett rengöringsmedel man torkar alla sina golv med osv kan ibland få en att må urdåligt- utan att veta varför.Jag fick tex alltid astmaanfall när mamma torkade golven- efter några år märkte vi att jag reagerade på rengöringsmedel eller diskmedel med stark citrusdoft...så fort vi bytte blev det bra...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv