Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner igen mig...

Skrivet av sanna
har gått igenom perioder då jag känt mig som du gör nu. Och det är ett h***ete! Du mår inte bra, och du ska inte börja jobba när du känner som du gör. Jag tycker du ska kontakta en läkare som är duktig på detta område. Då du lidit av depressioner innan är det bra om du får prata med en läkare som kan något om detta, inte med en "vanlig läkare på VC". Då jag precis tagit mig igenom en utbildning, börjat jobba heltid på en gång, har jag nu klappat ihop totalt igen. Har några års sjukskrivning bakom mig pga mina depressioner och stresskänslighet. Klarar ingen press eller stress någonstans ifrån. Vill alltid visa mig duktig och vara den här glada personen, men inombords mår jag skit. Känner så igen mig i din beskrivning av din situation.
Gick till vårdcentralen och träffade en läkare som behandlade mig som om jag var pesten själv, han tyckte inte det fanns någon anledning att sjukskriva mig då jag inte har något medicinskt fel. Så en depression räknas inte som någon medicinsk sjukdom trots att det är medicinskt betingat. Kände mig så himla dum när jag besökt denna läkare som uppenbarligen behandlade mig mycket sämre när jag berättade om min bakgrund med depressioner. Hans ton ändrades snabbt efter det. Idag fck jag dock träffa en kunnig läkare som förstod precis vad jag än en gång gick igenom. Nu är jag helt sjukskriven i två månader framåt, sedan är det bara halvtidsjobb som gäller i ett par år framåt.
Ta kontakt med öppenvården eller en kurator, så att de kan skicka dig vidare. Blir du sjukskriven direkt efter din mammaledighet är jag nog ganska säker på att du får behålla samma SGI som du har nu. Men se till att du inte får något glapp i dagarna mellan din mammaledighet och sjukskrivning. Du behöver vila och få hjälp med detta NU! Du kan inte ha det såhär, det har gått för långt nu. Se till att få komma till en kurator eller psykolog nu, så att du kan få lite stöd kring din oro.
Skriv gärna och berätta hur det går, och kika in på "Föräldrar med själsliga problem" under känsliga snack. Där kan du få mycket stöd av andra i samma situation.
Stor kram från

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv